Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

INVESTIGATION OF POZANTI TAHINI PITA PRODUCTION PROCESS

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 1, 30 - 46, 10.07.2025

Öz

From the north to the south, from the east to the west, Turkey has a rich accumulation in terms of food variety and local tastes. In addition to the variety of dishes, Turkish cuisine has become a center of attraction for visitors who want to taste new tastes and get to know cultures with local foods. Therefore, the preservation and development of local products has an important value both for the promotion of the region and for gastronomy tourism. For this reason, the research was carried out with the aim of revealing and examining the traditional production processes of tahini pita, which is one of the local products of Pozantı district. In this context, a total of 11 participants from the tahini pita masters, housewives and local people living in the Pozantı district of the research and who agreed to be interviewed were interviewed in February 2025. The data were analyzed with the MAXQDA program. It was determined that the results of the research stated that the geographical indication of the tahini pita would have positive reflections on the protection of the quality of the product, its promotion, and economic and cultural aspects. In addition, it is seen in the research that the number of masters producing tahini pita is low. It is thought that revealing the differences of the local foods of the research will contribute to the sustainability of the traditions.

Kaynakça

  • Adana Gastronomi Şehri (2022). Erişim adresi: https://www.adanagastronomi.com/tr/festivaller.html, Erişim Tarihi: (23.11.2022)
  • Altan, M. (2018). Uluslararası Pazarlamada İkincil Veriler Kullanılarak Hedef Pazar Seçimi ve Bir Model Önerisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karatay Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Arpacı, Ö., Zengin, B. ve Batman, O. (2012). Karaman’ın Mağara Turizmi Potansiyeli ve Turizm Açısından Kullanılabilirliği. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 14(23), 59-64.
  • Arslantaş, F. (2020). Adana yemek kültürü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi. Sosyal Bilimler Üniversitesi.
  • Ateş, E., Kaya, C., & Esin, Y. (2014). Coğrafi İşaretli “Turhal Yoğurtmacı”Nın Yöre Ekonomisi Ve Tanıtımına Katkısı, 4. Geleneksel Gıdalar Sempozyumu, 17-19 Nisan, 405.
  • Aydın, Ş., Keskin, E., & Aydemir, D. A. (2021). Türk Mutfağının Uluslararası Bilinirliğindeki Engeller

POZANTI TAHİNLİ PİDESİ ÜRETİM SÜRECİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 1, 30 - 46, 10.07.2025

Öz

Türkiye kuzeyinden güneyine, doğusundan batısına gerek yemek çeşitliliği gerekse yöresel tatları bakımından zengin bir birikime sahiptir. Ayrıca Türk mutfağı, yemek çeşitliliğinin yanı sıra yöresel yiyecekleri ile yeni lezzetler tatmak ve kültürler tanımak isteyen ziyaretçiler için çekim merkezi haline gelmiştir. Dolayısıyla yerel ürünlerin korunup geliştirilmesi hem bölgenin tanıtılması hem de gastronomi turizmi açısından önemli bir değer taşımaktadır. Bu sebeple araştırma, Pozantı ilçesine ait yöresel ürünlerinden biri olan tahinli pidenin geleneksel üretim süreçlerinin ortaya çıkarılarak incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Bu kapsamda araştırmanın Pozantı ilçesinde yaşayan ve görüşme yapmayı kabul eden tahinli pide ustaları, ev hanımları ve yerel halktan toplam 11 katılımcı ile 2025 yılı Şubat ayında görüşme sağlanmıştır. Veriler, MAXQDA programı ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda katılımcıların tahinli pidenin coğrafi işaret alması hususunda ürünün kalitesinin korunması, tanıtılması, ekonomik ve kültürel yönden olumlu yansımaları olacağı konusunda görüş bildirdikleri tespit edilmiştir. Ayrıca araştırmada tahinli pide üreten ustaların sayısının az olduğu görülmektedir. Araştırmanın yöresel yiyeceklerin farklılıklarının ortaya çıkarılması ve geleneklerin sürdürülebilirliği açısından literatüre katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Adana Gastronomi Şehri (2022). Erişim adresi: https://www.adanagastronomi.com/tr/festivaller.html, Erişim Tarihi: (23.11.2022)
  • Altan, M. (2018). Uluslararası Pazarlamada İkincil Veriler Kullanılarak Hedef Pazar Seçimi ve Bir Model Önerisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karatay Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Arpacı, Ö., Zengin, B. ve Batman, O. (2012). Karaman’ın Mağara Turizmi Potansiyeli ve Turizm Açısından Kullanılabilirliği. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 14(23), 59-64.
  • Arslantaş, F. (2020). Adana yemek kültürü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi. Sosyal Bilimler Üniversitesi.
  • Ateş, E., Kaya, C., & Esin, Y. (2014). Coğrafi İşaretli “Turhal Yoğurtmacı”Nın Yöre Ekonomisi Ve Tanıtımına Katkısı, 4. Geleneksel Gıdalar Sempozyumu, 17-19 Nisan, 405.
  • Aydın, Ş., Keskin, E., & Aydemir, D. A. (2021). Türk Mutfağının Uluslararası Bilinirliğindeki Engeller
Toplam 6 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mutfak Kültürü, Geleneksel Yemek
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Aykut Şimşek 0000-0002-3317-2330

Bıçkın Temel 0000-0002-9334-9361

Göksu Demircan 0000-0002-3953-0100

Yayımlanma Tarihi 10 Temmuz 2025
Gönderilme Tarihi 17 Mart 2025
Kabul Tarihi 27 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Şimşek, A., Temel, B., & Demircan, G. (2025). POZANTI TAHİNLİ PİDESİ ÜRETİM SÜRECİNİN İNCELENMESİ. Sivas Interdisipliner Turizm Araştırmaları Dergisi, 8(1), 30-46.