Although it is among the concepts frequently used in tourism research, the concept and perception of tourism is understood in various ways. Tourists form perceptions around destinations, and these perceptions carry tremendous influence when considering one's future travel plans. It is important to realize the power of these perceptions for the development of the tourism industry. Phenomenology is a convenient method to address and understand the rich definitions and perceptions of tourists. The purpose of this study, which uses the Phenomenology pattern as the basic methodological framework, which enables the recognition of the different ways a person can see the world, is to find the basis of the tourism perspective of the local people living in the two tourism regions of Turkey and Iran, with the method of descriptive analysis. In the interviews, phenomenological questions were created, 100 participants were selected from Turkey and 100 participants from Iran by criterion sampling method, and the participants were asked 'What are the first five concepts that come to mind when you say tourism'? and 'Tourism is like...' were asked. The metaphors collected after the interviews were grouped under 7 categories. In line with the categories, it has been concluded that the local people of both countries perceive tourism mainly as economical, remember it with its natural elements, and think in a societal and social relationship.
Turizm araştırmalarında sıkça kullanılan kavramlar arasında yer almasına rağmen turizm kavramı ve algısı, çeşitli şekillerde anlaşılmaktadır. Turistler, destinasyonlar etrafında algılar oluşturur ve bu algılar, kişinin gelecekteki seyahat planlarını düşünürken muazzam bir etki taşır. Turizm endüstrisinin gelişimi için bu algıların gücünün farkına varılması önem arz etmektedir. Fenomenoloji, turistlerin zengin tanımlarını ve algılarını ele almak ve anlamak için uygun bir yöntemdir. Bir insanın dünyayı görebileceği farklı yolların tanınmasını sağlayan Fenomenoloji desenini temel metodolojik çerçeve olarak kullanan bu çalışmanın amacı, iki turizm bölgesi olan Türkiye ve İran ülkelerinde yaşayan yerel halkın turizme bakış açısının temellerini betimsel analiz yöntemiyle bulmaktır. Görüşmeler, fenomenolojik sorular oluşturularak ölçüt (kriter) örneklem yöntemiyle 100 katılımcı Türkiye’den ve 100 katılımcı İran’dan seçilerek katılımcılara 'Turizm denince aklınıza gelen ilk beş kavram nedir'? ve ‘Turizm...gibidir.’ soruları yöneltilmiştir. Görüşmelerin ardından toplanan metaforlar 7 kategori altında toplanmıştır. Kategoriler doğrultusunda iki ülkenin de yerel halkının turizmi en çok ekonomik olarak algıladıkları, doğal unsurları ile anımsadıkları, toplumsal ve sosyal bir ilişki içerisinde düşündükleri sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Turizm (Diğer) |
Bölüm | MAKALELER |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 17 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 24 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024Cilt: 7 Sayı: 2 |