Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SEYAHAT ACENTALARINDA DİJİTALLEŞME: İSTANBUL ÖRNEĞİ

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 2, 229 - 242, 30.12.2024

Öz

Dijital teknolojiler gün geçtikçe tüm sektörleri etki altına almaktadır. Turizm sektörü de bu gelişmelerden etkilenen sektörler arasındadır. Dijitalleşmenin getirmiş ve getirecek olduğu yeniliklerin takip edilmesi, kullanılabilmesi, adapte edilebilmesi seyahat işletmeleri açısından olumlu katkılar sağlayacak niteliktedir. Bu çalışmanın amacı, turizm sektöründe faaliyet gösteren seyahat işletmelerinin dijitalleşmeyi nasıl kullandıklarının ve dijital dönüşüme geçiş sürecinde işletmelerinde meydana gelen değişimlerin incelenmesidir. Araştırmada dijital dönüşümün amacı, bu alanda ki tüm gelişmeler ve bu gelişmelerin seyahat işletmelerine yansımaları ele alınmıştır. Örneklem grubu olarak belirlenen İstanbul ilinde bulunan A grubu seyahat acentalarında dijital dönüşümün geldiği nokta ve belirlenen sonuçların ortaya konulabilmesi amacı ile alan araştırmasında, nitel araştırma yöntemi kullanılmış olup veriler yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile elde edilmiştir. Görüşme sonucunda katılımcılardan elde edilen nitel veriler betimsel analize tabi tutulmuş olup, yazıya dökülen katılımcı görüşlerinin analizleri gerçekleştirilmiştir. Dijitalleşmenin gelişimi ve kullanımı seyahat işletmelerinin faaliyetlerini, iş görme biçimlerini, sürdürülebilirliğini etkilemektedir. Dijital dönüşümde; dijital pazarlama süreci ile geniş pazarlara ulaşabilme, otomasyon sistemlerinin bünyeye dâhil edilmesi ile iş süreçlerinin daha doğru ve verimli işlemesi, araştırma ve geliştirme birimiyle iş görme süreci izleyerek sürdürülebilirlik sağlama, ilaveten pandemi sürecinde dijital platformlarda yapılan etkinlikler sonucu kendine özgü yeni bir iş kolunun kurum içinde yaratılması gibi faaliyetlerde gelişim gösterilmiştir. Dijitalleşme kavramı sektör içinde takip edilmesi ve doğru zamanda doğru alanlara uygulanması gereken bir olgu olmaktadır.

Destekleyen Kurum

Yüksek li,sans tezi

Kaynakça

  • Bonvin, J. L. (2003). Hotels | A Brief History. 02 22, 2021 tarihinde https://www.hospitalitynet.org/opinion/4017990.html adresinden alındı
  • Buhalis, D. (1998). Strategic Use of Information Technologies In The Tourism Industry. Tourism Management, 19(5), 409-421.
  • Celayir, D. ve Celayir, Ç. (2020). Dijitalleşmenin Denetim Mesleğine Yansımaları. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(6), 128-148.
  • Çakmakçı, E. (2012). Bilgi Teknolojisi Kullanımının Otel Performansı Ve Verimliliğine Etkisi. Verimlilik Dergisi, (4), 47-66.
  • Erturhan Işkın, H. (2022). Otel işgörenlerinin işleri ile ilgili sorunlarına yönelik bir araştırma; sivas örneği, Sivas İnterdisipliner Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(1), 165-174.
  • Erturhan Işkın, H. (2023). Konaklama işletmeleri yöneticilerinin nitelikleri, yetkinlikleri ve yönetim beceri düzeyleri üzerine bir araştırma, Sivas İnterdisipliner Turizm Araştırmaları Dergisi, 6(2), 137-148.
  • Fontana, A., and Frey, J. (1994). Interviewing: The Art of Science. Handbook of Qualitative Reserach, (N. Denzin ve Y. Lincoln, Dü), 361 - 376.
  • Gartner. (2020). Digitalization. https://www.gartner.com/en/information-technology/glossary/digitalization adresinden 29.09.2022 tarihinde alınmıştır.
  • Gegez, A. E. (2007). Pazarlama Araştırmaları. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Gökdemir, S. ve S. Erdem, S. H. (2017). Seyahat Acentalarında İnternet Kullanımı ve Sosyal Medya. ÇOMÜ Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 2(3), 23-38.
  • Güzel, T. ve Başaran, Y. (2019). Turizmde Kullanılan Mobil Uygulamalar ve Müşteri Deneyim Etkileşimi. Sivas Interdisipliner Turizm Araştırmaları Dergisi(4), 15-32.
  • Hazarhun, E. (2022). Dijital Dönüşüm Sürecinin Turizm Sektörüne Yansımaları: Akıllı Turizm Teknolojileri Kullanımına Yöneli Bir Araştırma. Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Karagöz, Y. (2019). Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Yayın Etiği (Güncellenmiş ve Geliştirilmiş 2. Basım). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.

Digitalization in Travel Agencies: The Case of Istanbul

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 2, 229 - 242, 30.12.2024

Öz

Digital technologies are affecting all sectors day by day. The tourism sector is also among the sectors affected by these developments. Following, using and adapting the innovations that digitalization has brought and will bring will make positive contributions to travel businesses. The aim of this study is to examine how travel businesses operating in the tourism sector use digitalization and the changes that occur in their businesses during the transition to digital transformation. In the research, the purpose of digital transformation, all developments in this field and the reflections of these developments on travel businesses are discussed. Qualitative research method was used in the field research in order to reveal the current state of digital transformation and the determined results in Group A travel agencies in Istanbul, which was determined as the sample group, and the data was obtained by semi-structured interview technique. As a result of the interview, the qualitative data obtained from the participants were subjected to descriptive analysis, and the written participant opinions were analyzed. The development and use of digitalization affects the activities, business methods and sustainability of travel businesses. In digital transformation; Reaching large markets with the digital marketing process, more accurate and efficient operation of business processes by incorporating automation systems, ensuring sustainability by monitoring the business process with the research and development unit, and also creating a unique new business line within the institution as a result of the activities carried out on digital platforms during the pandemic period. There has been progress in activities such as The concept of digitalization is a phenomenon that must be followed within the sector and applied to the right areas at the right time.

Kaynakça

  • Bonvin, J. L. (2003). Hotels | A Brief History. 02 22, 2021 tarihinde https://www.hospitalitynet.org/opinion/4017990.html adresinden alındı
  • Buhalis, D. (1998). Strategic Use of Information Technologies In The Tourism Industry. Tourism Management, 19(5), 409-421.
  • Celayir, D. ve Celayir, Ç. (2020). Dijitalleşmenin Denetim Mesleğine Yansımaları. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(6), 128-148.
  • Çakmakçı, E. (2012). Bilgi Teknolojisi Kullanımının Otel Performansı Ve Verimliliğine Etkisi. Verimlilik Dergisi, (4), 47-66.
  • Erturhan Işkın, H. (2022). Otel işgörenlerinin işleri ile ilgili sorunlarına yönelik bir araştırma; sivas örneği, Sivas İnterdisipliner Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(1), 165-174.
  • Erturhan Işkın, H. (2023). Konaklama işletmeleri yöneticilerinin nitelikleri, yetkinlikleri ve yönetim beceri düzeyleri üzerine bir araştırma, Sivas İnterdisipliner Turizm Araştırmaları Dergisi, 6(2), 137-148.
  • Fontana, A., and Frey, J. (1994). Interviewing: The Art of Science. Handbook of Qualitative Reserach, (N. Denzin ve Y. Lincoln, Dü), 361 - 376.
  • Gartner. (2020). Digitalization. https://www.gartner.com/en/information-technology/glossary/digitalization adresinden 29.09.2022 tarihinde alınmıştır.
  • Gegez, A. E. (2007). Pazarlama Araştırmaları. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Gökdemir, S. ve S. Erdem, S. H. (2017). Seyahat Acentalarında İnternet Kullanımı ve Sosyal Medya. ÇOMÜ Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 2(3), 23-38.
  • Güzel, T. ve Başaran, Y. (2019). Turizmde Kullanılan Mobil Uygulamalar ve Müşteri Deneyim Etkileşimi. Sivas Interdisipliner Turizm Araştırmaları Dergisi(4), 15-32.
  • Hazarhun, E. (2022). Dijital Dönüşüm Sürecinin Turizm Sektörüne Yansımaları: Akıllı Turizm Teknolojileri Kullanımına Yöneli Bir Araştırma. Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Karagöz, Y. (2019). Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Yayın Etiği (Güncellenmiş ve Geliştirilmiş 2. Basım). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Zeynep Mesci 0000-0003-0697-9005

Gamze Biçer 0000-0002-5674-7782

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 24 Ekim 2024
Kabul Tarihi 26 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Mesci, Z., & Biçer, G. (2024). SEYAHAT ACENTALARINDA DİJİTALLEŞME: İSTANBUL ÖRNEĞİ. Sivas Interdisipliner Turizm Araştırmaları Dergisi, 7(2), 229-242.