In 2019, the European Commission launched a call for the 2020 European Smart Tourism Capitals competition and 35 cities from 17 European Union member states applied. As a result of the selection process, Gothenburg (Sweden) and Málaga (Spain) were awarded the title of 2020 European Smart Tourism Capital. In this study, the smart tourism aspects of Gothenburg destination are examined within the framework of four parameters, namely (1) accessibility, (2) sustainability, (3) digitalization, (4) cultural heritage and innovation. The aim of the study is to compile the aspects that make Gothenburg a smart tourism capital and to set an example for cities striving to become smart cities or smart tourism destinations by highlighting unique practices. For this purpose, the case study method, which is among the qualitative research methods, was used in the study. The main problematic of the research is “What are the successful practices in the context of accessibility, sustainability, digitalization, cultural heritage and innovation that make Gothenburg a European Smart Tourism Capital?”. Recognizing that each practice is essentially an extension of a specific socio-economic and political system, the research was extended to include this information. In this context, the study first presents an overview of the Swedish economy and tourism statistics. Then, the management and administration of the tourism sector and the main aspects of tourism policy are presented. Finally, the practices that make Gothenburg a smart tourism capital are explained and policy recommendations are developed.
Tourism Policy European Capital of Smart Tourism Sweden Gothenburg
2019 yılında, 2020 Avrupa Akıllı Turizm Başkentleri yarışması için Avrupa Komisyonu tarafından çağrıya çıkılmış ve 17 Avrupa Birliği üyesi devletten 35 şehir başvuruda bulunmuştur. Yapılan eleme sonucunda Göteborg (İsveç) ve Málaga (İspanya) 2020 Avrupa Akıllı Turizm Başkenti unvanını kazanmıştır. Bu çalışmada Göteborg destinasyonunun sahip olduğu akıllı turizm unsurları sırasıyla (1) erişilebilirlik, (2) sürdürülebilirlik, (3) dijitalleşme, (4) kültürel miras ve yenilikçilik olmak üzere dört parametre çerçevesinde incelenmiştir. Çalışmanın amacı; Göteborg kentini akıllı turizm başkenti yapan unsurları derlemek ve özgün uygulamaları ön plana çıkarmak suretiyle akıllı şehir ya da akıllı turizm destinasyonu olma çabasındaki kentlere örnek teşkil etmesini sağlamaktır. Bu amaç doğrultusunda, çalışmada nitel araştırma yöntemleri arasında yer alan durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın temel sorunsalı “Göteburg kentini Avrupa Akıllı Turizm Başkenti yapan erişilebilirlik, sürdürülebilirlik, dijitalleşme, kültürel miras ve yenilikçilik bağlamındaki başarılı uygulamalar nelerdir?” şeklinde belirlenmiştir. Her bir uygulamanın esasında belirli bir sosyo-ekonomik ve politik sistemin uzantısı olduğu gerçeğinden hareketle, araştırma bu bilgileri de içerecek şekilde genişletilmiştir. Bu bağlamda, çalışmada ilk olarak İsveç ekonomisinin genel görünümü ve turizm istatistikleri sunulmuştur. Ardından, turizm sektörünün sevk ve idaresi ile turizm politikasının ana hatları aktarılmıştır. Son olarak, Göteborg kentini akıllı turizm başkenti yapan uygulamalardan bahsedilmiş ve politika önerileri geliştirilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Turizm (Diğer) |
Bölüm | MAKALELER |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 9 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 22 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024Cilt: 7 Sayı: 2 |