Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Social Marketing Research in Tourism Literature: A Literature Analysis

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 1, 1 - 26, 30.06.2024

Öz

The concept of social marketing aims to create changes in people's behavior. The goal is to benefit people through behavioral change. This research aims to explain the concept of social marketing and to make an evaluation by examining research on social marketing in the tourism literature. In this way, it tried to identify the gaps in the literature regarding the social marketing discipline. In this regard, Turkish articles were examined within the scope of the research. Within the scope of the research, 24 articles were examined and it was seen that research on social marketing and tourism was mostly related to corporate social responsibility. The majority of the research is aimed at determining perceptions about corporate social responsibility. In addition, although qualitative research methods were used in the articles, the majority of the articles were written using quantitative research methods. This shows that there is a need for qualitative research on the subject. Among the articles examined, there are also studies conducted with bibliometric analysis, albeit in a small number.

Kaynakça

  • Abrams, K. M., Molder, A. L., Nankey, P. & Leong, K. (2023). Encouraging Respectful Wildlife Viewing Among Tourist: Roles for Social Marketing, Regulatory Information, Symbolic Barriers and Enforcement, Social Marketing Quarterly, 29(1), 67-86.
  • Aktan, C. C., Börü, D. (2007). Kurumsal Sosyal Sorumluluk, Kurumsal Sosyal Sorumluluk: İşletmeler ve Sosyal Sorumluluk, İstanbul: İGİAD Yayınları.
  • Altunoğlu, A. E. & Saraçoğlu, N. T. (2013). Kurumsal Sosyal Sorumluluk Uygulamalarının Müşteri Güveni, Müşteri Bağlılığı ve Firma İmajı Üzerine Etkileri: Otel İşletmelerinde Bir İnceleme, Sakarya İktisat Dergisi, 2(2), 69-86.
  • Anderson, C. L. & Bieniaszewska, R. L. (2005). The Role of Corporate Social Responsibility in an Oil Company’ s Expansion into New Territories, Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 12(1), 1-59.
  • Andreasen, A. R. (1994). Social Marketing: Its Definition and Domain, Journal of Public Policy & Marketing, 13(1), 108-114.
  • Ateşoğlu, İ. & Türker, A. (2010). Konaklama İşletmelerinin Sosyal Sorumluluk Faaliyetlerine Yaklaşımı: Muğla İli Örneği, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(3), 207-226.
  • Attal-Juncqua, A., Dods, G., Crain, N., Diggans, J., Dodds, D., Evans, S., Fackler, N., Flyangolts, K., Gibson, K., Kosal, M. E., Kunjapur, A., Read, R., Renda, B., Scown, C. D., Tchedre, K., Ternus, K., Vitalis, B. & Gronvall, G. (2023). Shaping the Future US Bioeconomy Through Safety, Security, Sustainability and Social Responsibility, Trends in Biotechnology, 2349, 1-3.
  • Avcı, N. & Akdemir, İ. (2014). Konaklama İşletmelerinde Kurumsal Sosyal Sorumluluk Algısının İş Doyumu Üzerine Etkisi, Ege Akademik Bakış Dergisi, 14(1), 125-135.
  • Bag, S., Srivastava, G., Gupta, S., Sivarajah, U. & Wilmot, N. V. (2024). The Effect of Corporate Ethical Responsibility on Social and Environmental Performance: An Empirical Study, Industrial Marketing Management, 117, 356-370.
  • Bakırtaş, H. & Erdoğan, B. Z. (2010). İşletmelerde Sosyal Sorumluluk: Oteller Üzerine Bir İnceleme, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 5(1), 97-110.
  • Bakırtaş, H. (2005). İşletmelerde Sosyal Sorumluluk: Konaklama Sektöründe Bir Uygulama, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Pazarlama Bilim Dalı, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Kütahya.
  • Bali, S. & Cinel, M. O. (2011). Bir Rekabet Aracı Olarak Kurumsal Sosyal Sorumluluk, Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 2(4), 45-60.
  • Bartol, K. M. & Martin, D. C. (1982). Managing Information Systems Personnel: A Review of the Literature and Managerial Implications, MIS Quarterly, (6), 449-70.
  • Baytok, A., Boyraz, M., Çetin, A., Mutlu, H. & Katırcıoğlu, E. (2019). Etik ve Sosyal Sorumluluk Konulu Bildirilerin Bibliyometrisi: Ulusal Turizm Kongreleri Örneği, Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(1), 65-81. Boğan, E. (2020). Otel Çalışanlarının Kurumsal Sosyal Sorumluluk Algısının İşveren Çekiciliği ve Duygusal Bağlılık Üzerine Etkisi: Kurumsal İtibarın Aracılık Rolü, Alanya Akademik Bakış, 4(2), 381-398.
  • Boğan, E., Çalışkan, C. & Dedeoğlu, B. B. (2018). Turizm Yazınında Kurumsal Sosyal Sorumluluk: Türkiye’ de Çalışmaların Bibliyometrik Analizi, Turizm Akademisi Dergisi, 5(2), 47-62.
  • Bright, A. D. (2000). The Role of Social Marketing in Leisure and Recreation Management, Journal of Leisure Research, 32(1), 12-17.

Turizm Literatüründe Sosyal Pazarlama Araştırmaları: Bir Literatür Analizi

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 1, 1 - 26, 30.06.2024

Öz

Sosyal pazarlama kavramı, kişilerin davranışlarında değişiklik yaratmayı amaçlamaktadır. Davranış değişikliğiyle birlikte kişilere fayda sağlanması hedefi vardır. Bu araştırmanın amacı, sosyal pazarlama kavramının ne olduğunu açıklamak ve turizm literatüründeki sosyal pazarlamayla ilgili araştırmaları inceleyerek bir değerlendirme yapmaktır. Böylelikle sosyal pazarlama disipliniyle ilgili literatürde yer alan boşluklar belirlenmeye çalışılmaktadır. Bu doğrultuda, araştırma kapsamında ulusal makaleler incelenmiştir. Araştırma kapsamında 24 ulusal makale incelenmiş ve sosyal pazarlama ve turizmle ilgili araştırmaların çoğunlukla kurumsal sosyal sorumlulukla ilgili olduğu görülmüştür. Ulusal araştırmaların büyük çoğunluğu, kurumsal sosyal sorumlulukla ilgili algıları belirlemeye yöneliktir. Ayrıca makalelerde nitel araştırma yöntemlerinden faydalanılmış olsa da makalelerin büyük bir çoğunluğu nicel araştırma yöntemlerinden yararlanılarak yazılmıştır. Bu durumda konuyla ilgili nitel araştırmalara ihtiyaç olduğunu göstermektedir. İncelenen makaleler arasında az sayıda da olsa bibliyometrik analizle yapılmış çalışmalar da bulunmaktadır.

Kaynakça

  • Abrams, K. M., Molder, A. L., Nankey, P. & Leong, K. (2023). Encouraging Respectful Wildlife Viewing Among Tourist: Roles for Social Marketing, Regulatory Information, Symbolic Barriers and Enforcement, Social Marketing Quarterly, 29(1), 67-86.
  • Aktan, C. C., Börü, D. (2007). Kurumsal Sosyal Sorumluluk, Kurumsal Sosyal Sorumluluk: İşletmeler ve Sosyal Sorumluluk, İstanbul: İGİAD Yayınları.
  • Altunoğlu, A. E. & Saraçoğlu, N. T. (2013). Kurumsal Sosyal Sorumluluk Uygulamalarının Müşteri Güveni, Müşteri Bağlılığı ve Firma İmajı Üzerine Etkileri: Otel İşletmelerinde Bir İnceleme, Sakarya İktisat Dergisi, 2(2), 69-86.
  • Anderson, C. L. & Bieniaszewska, R. L. (2005). The Role of Corporate Social Responsibility in an Oil Company’ s Expansion into New Territories, Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 12(1), 1-59.
  • Andreasen, A. R. (1994). Social Marketing: Its Definition and Domain, Journal of Public Policy & Marketing, 13(1), 108-114.
  • Ateşoğlu, İ. & Türker, A. (2010). Konaklama İşletmelerinin Sosyal Sorumluluk Faaliyetlerine Yaklaşımı: Muğla İli Örneği, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(3), 207-226.
  • Attal-Juncqua, A., Dods, G., Crain, N., Diggans, J., Dodds, D., Evans, S., Fackler, N., Flyangolts, K., Gibson, K., Kosal, M. E., Kunjapur, A., Read, R., Renda, B., Scown, C. D., Tchedre, K., Ternus, K., Vitalis, B. & Gronvall, G. (2023). Shaping the Future US Bioeconomy Through Safety, Security, Sustainability and Social Responsibility, Trends in Biotechnology, 2349, 1-3.
  • Avcı, N. & Akdemir, İ. (2014). Konaklama İşletmelerinde Kurumsal Sosyal Sorumluluk Algısının İş Doyumu Üzerine Etkisi, Ege Akademik Bakış Dergisi, 14(1), 125-135.
  • Bag, S., Srivastava, G., Gupta, S., Sivarajah, U. & Wilmot, N. V. (2024). The Effect of Corporate Ethical Responsibility on Social and Environmental Performance: An Empirical Study, Industrial Marketing Management, 117, 356-370.
  • Bakırtaş, H. & Erdoğan, B. Z. (2010). İşletmelerde Sosyal Sorumluluk: Oteller Üzerine Bir İnceleme, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 5(1), 97-110.
  • Bakırtaş, H. (2005). İşletmelerde Sosyal Sorumluluk: Konaklama Sektöründe Bir Uygulama, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Pazarlama Bilim Dalı, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Kütahya.
  • Bali, S. & Cinel, M. O. (2011). Bir Rekabet Aracı Olarak Kurumsal Sosyal Sorumluluk, Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 2(4), 45-60.
  • Bartol, K. M. & Martin, D. C. (1982). Managing Information Systems Personnel: A Review of the Literature and Managerial Implications, MIS Quarterly, (6), 449-70.
  • Baytok, A., Boyraz, M., Çetin, A., Mutlu, H. & Katırcıoğlu, E. (2019). Etik ve Sosyal Sorumluluk Konulu Bildirilerin Bibliyometrisi: Ulusal Turizm Kongreleri Örneği, Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(1), 65-81. Boğan, E. (2020). Otel Çalışanlarının Kurumsal Sosyal Sorumluluk Algısının İşveren Çekiciliği ve Duygusal Bağlılık Üzerine Etkisi: Kurumsal İtibarın Aracılık Rolü, Alanya Akademik Bakış, 4(2), 381-398.
  • Boğan, E., Çalışkan, C. & Dedeoğlu, B. B. (2018). Turizm Yazınında Kurumsal Sosyal Sorumluluk: Türkiye’ de Çalışmaların Bibliyometrik Analizi, Turizm Akademisi Dergisi, 5(2), 47-62.
  • Bright, A. D. (2000). The Role of Social Marketing in Leisure and Recreation Management, Journal of Leisure Research, 32(1), 12-17.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Meliha Çorbacı 0000-0002-8586-1541

Mahmut Sami İşlek 0000-0001-9728-2961

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 1 Mart 2024
Kabul Tarihi 21 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çorbacı, M., & İşlek, M. S. (2024). Turizm Literatüründe Sosyal Pazarlama Araştırmaları: Bir Literatür Analizi. Sivas Interdisipliner Turizm Araştırmaları Dergisi, 7(1), 1-26.