Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Dijital teknolojiler bağlamında turistik gezilerin yeni gerçekliği: Sanal uzam

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 2, 175 - 188, 23.12.2021

Öz

Endüstri 4.0 gelişmelerinin turizme yansımaları olarak meydana gelen turizmde dijitalleşme süreci, her geçen gün yeni bir aktivite ürünüyle turizm bağlamında kendini göstermektedir. Bunların içinde en dikkat çekici ve gerçek turizm aktivitesine en yakın deneyimi sunan sanal gerçeklik turizm faaliyetleridir. Yeni nesil gerçeklik teknolojileri, sanal uzam için iyi bir biçimde hazırlanmış işletim sistemleri sayesinde devrim niteliğinde yeni bir ortam sunma potansiyeline sahiptir. Bu durum sanal uzam perspektifinin, gerçek perspektif ile bütünleşmesiyle sanal ve gerçekliğin birleşimine dayalı yeni bir gerçeklik kavramını oluşturmaktadır. Son yıllarda küresel salgın nedeniyle değişen toplumsal yaşam döngüsünde birey, gündelik yaşam pratiklerini sanal uzamda deneyimleme eylemine yönelmekte ve sanal uzam çerçevesinde sanal turistik ürünlere yönelebilmektedir. Bu noktada sanal gerçeklik gözlükleri ile sunulan turistik ürünler çerçevesinde, gerçeğe çok yakın turizm deneyimleri elde etmek mümkün görünmektedir. Bu araştırma, sanal gerçeklik gözlüğü ile deneyimlenebilen sanal uzamda gerçekleşen turistik gezi deneyiminin değerlendirilmesine ve gelecekte buna benzer turistik gezi ürünlerinin nasıl gelişeceğinin anlaşılmasına yöneliktir

Kaynakça

  • Ahlers, K. H., Kramer, A., Breen, D. E., Chevalier, P. Y., Crampton, C., Rose, E., Tuceryan, M., Whitaker, R. T. ve Greer, D. (1995). Distributed augmented reality for collaborative design applications, European computer-industry research centre GMBH, In: Computer Graphics Forum, 14(3), 3-14. Edinburgh, UK: Blackwell Science Ltd.
  • Atar, A. (2019). Dijital dönüşüm ve turizme etkileri, (Ed.) Sezgin, M., Akgül, Ö. S ve Atar A.): Turizm 4.0- dijital dönüşüm içinde (ss. 100-111) Ankara: Detay Yayıncılık
  • Bahar, M., Yüzbaşıoğlu, N. Topsakal ve Y. (2019). Akıllı turizm ve süper akıllı turist kavramları ışığında geleceğin turizm rehberliğine bakış. Journal of Travel and Tourism Research, 14(1), 72-93. Baran, H. (2019). Sanal gerçeklik donanımları ve yazılımlarının dijital sanat ve sosyal medya üzerindeki etkileri. The Journal of International Social Research, 12(67), 426-434.
  • Baran, H. (2020). Teknolojik Gelişim ve Sayısal Bir Medyum Olarak Sanat ve Tasarım. International Journal of Scientific and Technological Research, 6 (13), 36-45.
  • Baran, H. (2021). Sanal Gerçeklikte Deneyimlenebilir Konsept Tasarım ve Animasyon Uygulamaları. Sanat Yazıları, 44, 89-114.
  • Benyon, D., Quigley, A., O’Keefe, B. ve Riva, G. (2013). Presence and digital tourism. AI and Society, 29(4): 521–529.
  • BrinkXR, (2021). Brintravel. 11.09.2021 tarihinde https://www.brinkxr.com/#about adresinden erişildi.
  • Craig, A. B., Sherman, W. R. ve Will, J. D. (2009). Developing virtual reality applications foundations of effective design. Burlington, Massachusetts: Morgan Kaufmann Publishers
  • Çallı, F. (2021). Turizm endüstrisinin dijital geleceği. Journal of New Tourism Trends, 2(1), 97-107.
  • Çelik, P. ve Topsakal, Y. (2019). Endüstri 4.0 ve akıllı turizm. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Fukuyama, M. (2018). Society 5.0: Aiming for a new human-centered society. Japan Spotlight, 1, 47-50.
  • Green, M. (1990). Virtual reality user interface: Tools and techniques, In: CG International’90, 51-68, Springer, Tokyo.
  • Guttentag, D. A. (2010). Virtual reality: Applications and implications for tourism, Tourism Management, 31(5), 637-651.
  • Happ, E. ve Ivancso-Horvath, Z. (2018). Digital tourism is the challenge of future a new approach to tourism, Knowledge Horizons-Economics, 10(2), 9-16.
  • Jenny, S. (2017). Enhancing tourism with augmented and virtual reality. (Published Bachelor’s Thesis), Degree Programme in Business Information Technology Häme University of Applied Sciences. Stockholmes, Sweeden.
  • Mokhtarian, P.L., Salomon, I. ve Handy, S.L. (2006). The impacts of ICT on leisure activities and travel: A conceptual exploration. The Journal Transportation, 33 (3), 263-289.
  • Nagahara, M. (2019, August). A research project of society 5.0 in kitakyushu, Japan. IEEE Conference on Control Technology and Applications (CCTA), 803-804.
  • Nagy, P. ve Koles, B. (2014). The digital transformation of human identity: Towards a conceptual model of virtual identity in virtual worlds. Journal of Convergence, 20(3), 276-292
  • Oculus, (2021). Oculus quest 2. 10.09.2021 tarihinde https://www.oculus.com/quest-2/?locale=tr_TR. adresinden erişildi.
  • Özbey, F.R. (2002). Sustainable tourism development in globalization progress. In Globalization and Sustainable Development, International Scientific Conference, 4, 1-3, Varna, Bulgaria.
  • Punako, R. (2018). Computer-supported collaborative learning using augmented and virtual reality in museum education, (Published Dissertation Thesis), College of Engineering and Computing Nova Southeastern University, Florida, USA.
  • Rodič, B. (2017). Industry 4.0 and the new simulation modelling paradigm, 50. 01.09.2021 tarihinde https://doi.org/10.1515/orga-2017-0017 adresinden erişildi.
  • Uriely, N. (2005). The tourist experience, Annals of Tourism Research, 32(1), 199–216.
  • Wang, X., Li, X.R., Zhen, F. ve Zhang, J. (2016). How smart is your tourist attraction? Measuring tourist preferences of smart tourism attractions via a FCEM-AHP and IPA approach. Tourism Management, 5 (4), 309-320.

New reality of touristic travel in digital technologies: Virtual space

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 2, 175 - 188, 23.12.2021

Öz

The digitalization process in tourism, which is the reflection of Industry 4.0 developments on tourism, shows itself in the context of tourism with a new activity product every day. Virtual reality tourism activities are the most remarkable and offer the closest experience to the real tourism activity. Next-generation reality technologies have the potential to offer a revolutionary new environment, thanks to well-crafted operating systems for virtual space. This situation creates a new concept of reality based on the combination of virtual and reality, with the integration of the virtual space perspective with the real perspective. In the social life cycle that has changed due to the global epidemic in recent years, the individual tends to experience daily life practices in virtual space and may turn to virtual touristic products within the framework of virtual space. At this point, it seems possible to obtain real-like tourism experiences within the framework of touristic products offered with virtual reality glasses. This research aims to evaluate the touristic travel experience in virtual space that can be experienced with virtual reality glasses and to understand how similar touristic travel products will develop in the future

Kaynakça

  • Ahlers, K. H., Kramer, A., Breen, D. E., Chevalier, P. Y., Crampton, C., Rose, E., Tuceryan, M., Whitaker, R. T. ve Greer, D. (1995). Distributed augmented reality for collaborative design applications, European computer-industry research centre GMBH, In: Computer Graphics Forum, 14(3), 3-14. Edinburgh, UK: Blackwell Science Ltd.
  • Atar, A. (2019). Dijital dönüşüm ve turizme etkileri, (Ed.) Sezgin, M., Akgül, Ö. S ve Atar A.): Turizm 4.0- dijital dönüşüm içinde (ss. 100-111) Ankara: Detay Yayıncılık
  • Bahar, M., Yüzbaşıoğlu, N. Topsakal ve Y. (2019). Akıllı turizm ve süper akıllı turist kavramları ışığında geleceğin turizm rehberliğine bakış. Journal of Travel and Tourism Research, 14(1), 72-93. Baran, H. (2019). Sanal gerçeklik donanımları ve yazılımlarının dijital sanat ve sosyal medya üzerindeki etkileri. The Journal of International Social Research, 12(67), 426-434.
  • Baran, H. (2020). Teknolojik Gelişim ve Sayısal Bir Medyum Olarak Sanat ve Tasarım. International Journal of Scientific and Technological Research, 6 (13), 36-45.
  • Baran, H. (2021). Sanal Gerçeklikte Deneyimlenebilir Konsept Tasarım ve Animasyon Uygulamaları. Sanat Yazıları, 44, 89-114.
  • Benyon, D., Quigley, A., O’Keefe, B. ve Riva, G. (2013). Presence and digital tourism. AI and Society, 29(4): 521–529.
  • BrinkXR, (2021). Brintravel. 11.09.2021 tarihinde https://www.brinkxr.com/#about adresinden erişildi.
  • Craig, A. B., Sherman, W. R. ve Will, J. D. (2009). Developing virtual reality applications foundations of effective design. Burlington, Massachusetts: Morgan Kaufmann Publishers
  • Çallı, F. (2021). Turizm endüstrisinin dijital geleceği. Journal of New Tourism Trends, 2(1), 97-107.
  • Çelik, P. ve Topsakal, Y. (2019). Endüstri 4.0 ve akıllı turizm. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Fukuyama, M. (2018). Society 5.0: Aiming for a new human-centered society. Japan Spotlight, 1, 47-50.
  • Green, M. (1990). Virtual reality user interface: Tools and techniques, In: CG International’90, 51-68, Springer, Tokyo.
  • Guttentag, D. A. (2010). Virtual reality: Applications and implications for tourism, Tourism Management, 31(5), 637-651.
  • Happ, E. ve Ivancso-Horvath, Z. (2018). Digital tourism is the challenge of future a new approach to tourism, Knowledge Horizons-Economics, 10(2), 9-16.
  • Jenny, S. (2017). Enhancing tourism with augmented and virtual reality. (Published Bachelor’s Thesis), Degree Programme in Business Information Technology Häme University of Applied Sciences. Stockholmes, Sweeden.
  • Mokhtarian, P.L., Salomon, I. ve Handy, S.L. (2006). The impacts of ICT on leisure activities and travel: A conceptual exploration. The Journal Transportation, 33 (3), 263-289.
  • Nagahara, M. (2019, August). A research project of society 5.0 in kitakyushu, Japan. IEEE Conference on Control Technology and Applications (CCTA), 803-804.
  • Nagy, P. ve Koles, B. (2014). The digital transformation of human identity: Towards a conceptual model of virtual identity in virtual worlds. Journal of Convergence, 20(3), 276-292
  • Oculus, (2021). Oculus quest 2. 10.09.2021 tarihinde https://www.oculus.com/quest-2/?locale=tr_TR. adresinden erişildi.
  • Özbey, F.R. (2002). Sustainable tourism development in globalization progress. In Globalization and Sustainable Development, International Scientific Conference, 4, 1-3, Varna, Bulgaria.
  • Punako, R. (2018). Computer-supported collaborative learning using augmented and virtual reality in museum education, (Published Dissertation Thesis), College of Engineering and Computing Nova Southeastern University, Florida, USA.
  • Rodič, B. (2017). Industry 4.0 and the new simulation modelling paradigm, 50. 01.09.2021 tarihinde https://doi.org/10.1515/orga-2017-0017 adresinden erişildi.
  • Uriely, N. (2005). The tourist experience, Annals of Tourism Research, 32(1), 199–216.
  • Wang, X., Li, X.R., Zhen, F. ve Zhang, J. (2016). How smart is your tourist attraction? Measuring tourist preferences of smart tourism attractions via a FCEM-AHP and IPA approach. Tourism Management, 5 (4), 309-320.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Züleyhan Baran 0000-0003-4804-5622

Hüseyin Baran 0000-0002-2456-7760

Yayımlanma Tarihi 23 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 24 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Baran, Z., & Baran, H. (2021). Dijital teknolojiler bağlamında turistik gezilerin yeni gerçekliği: Sanal uzam. Sivas Interdisipliner Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(2), 175-188.