This study aims to investigate the factors affecting the expenditures on eating out in extended family structures and its effects on individuals and families. In the study, a simple linear regression model (EKK) was used to analyse the household budget survey data for 2019, which was created by the Turkish Statistical Institute (TURKSTAT). According to the findings of the analysis, the coefficients of all variables, which are extended family structure, marital status, employment status, gender, presence of children under the age of 05, presence of students, credit card usage, market habits, education level, income, food expenditure and alcohol expenditure, were found to be statistically significant at 1% significance levels. It is observed that the expenditure of families with extended family structure on eating out is decreasing. It has been determined that having a large family is likely to reduce the expenditure on eating out by 1,44 times compared to other families. Being married is likely to reduce the expenditure on eating out by 0,7 times compared to others. If the head of the household is working, it is determined that the expenditure on eating out is likely to increase, while when the head of the household is a woman, it is seen that the expenditure on eating out decreases compared to men. In addition, it was found that the presence of children under five, the presence of students in the family, credit card usage and market habits are likely to increase the expenditure on eating out. Education level is also one of the variables affecting the expenditure on eating out. Among the variables that are indicators of income, monthly household income, food expenditure and alcohol expenditure are found to be variables that increase expenditure on eating out.
Bu çalışma, geniş aile yapılarında dışarıda yemek yeme harcamalarını etkileyen faktörleri ve bunun bireyler ve aileler üzerindeki etkilerini araştırmayı amaçlamaktadır. Çalışmada Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) tarafından oluşturulan 2019 yılına ait hane halkı bütçe anketi verileri kullanılarak basit doğrusal regresyon modeli (EKK) ile analiz gerçekleştirilmiştir. Analiz bulgularına göre, geniş aile yapısı, medeni durum, çalışma durumu, cinsiyet, 05 yaş altı çocukların varlığı, Öğrencinin varlığı, Kredi kartı kullanımı, Pazar alışkanlığı, Eğitim seviyesi, lngelir, lngıda harcaması ve lnalkol harcaması olan tüm değişkenlerin katsayılarının %1 anlamlılık seviyelerinde istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Geniş aile yapısına sahip olan ailelerin dışarıda yemek yeme harcamasının azalmakta olduğu görülmektedir. Geniş aileye sahip olmak dışarıda yemek yeme harcamasını diğer ailelere göre 1,44 kat azaltma ihtimali olduğu tespit edilmiştir. Evli olmanın dışarıda yemek yeme harcamasını diğerlerine göre 0,7 kat azaltma ihtimali olduğu görülmektedir. Hane halkı sorumlusu çalışıyor ise dışarıda yemek yeme harcamasının artma ihtimali olduğu tespit edilirken, hane halkı sorumlusu kadın olduğunda erkeklere göre dışarıda yemek yeme harcamasının azaldığı görülmektedir. Ayrıca beş altı çocukların varlığı, aile içerisinde öğrencinin varlığı, kredi kartı kullanımı ve pazar alışkanlığının dışarıda yemek yeme harcamasını artırma ihtimali olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Eğitim seviyesi de dışarıda yemek yeme harcamasını etkileyen değişkenlerden birisidir. Gelirin bir göstergesi olan değişkenlerden hanenin aylık geliri, gıda harcaması ve alkol harcamasının dışarıda yemek yeme harcamasını artıran değişkenlerden olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | MAKALELER |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | March 1, 2024 |
Acceptance Date | June 4, 2024 |
Published in Issue | Year 2024Volume: 7 Issue: 1 |