In this study, a research was carried out on the effect of the user-created content on the gastronomy development of the cities and the effects of gastronomy on the two cities were investigated by making comparisons with the netnography analysis method on the provinces of Sivas and Afyonkarahisar. With the recent development and interaction of the gastronomy field, the areas it has affected have also increased. With the interest of people in this field, researches were made on social networks, and with the fact that the visits started to take place under the name of gastronomic tourism, people now shared their feelings and experiences in every field on the internet, thus, a content was obtained by internet users. Qualitative data analysis was used in this research, and the data obtained from 4632 comments collected from two provinces were analyzed within the program, and five main codes were obtained with user-created contents, and these codes were evaluated and compared over 48 sub-codes. As a result, it has been revealed that the shares made on the internet affect other users, that the visitors coming to Afyonkarahisar and Sivas provinces try and evaluate the local flavors of the regions during their visit, they pay attention to all the factors that affect their evaluations when they buy products and services, and these factors affect the visitors in terms of purchasing products and services. With the data collected in this study, it was concluded that "The content created by the user has an effect on the development of the gastronomic products in the cities."
Bu çalışmada kullanıcı tarafından oluşturulan içeriğin şehirlerin gastronomi gelişimine etkisi üzerine bir araştırma yapılmış olup Sivas ve Afyonkarahisar illeri üzerinde netnografi analiz yöntemiyle karşılaştırmalar yapılarak gastronominin iki şehir üzerindeki etkileri araştırılmıştır. Gastronomi alanının son dönemlerdeki gelişimi ve etkileşimi ile birlikte etkilediği alanlar da çoğalmıştır. İnsanların bu alana ilgi duyması ile sosyal ağlar üzerinde araştırmalar yapılmış ayrıca ziyaretlerin gastronomi turizmi adı altında gerçekleşmeye başlaması ile de insanlar artık her alanda duygu ve tecrübelerini internet ortamında paylaşmış, böylece internet kullanıcıları tarafından bir içerik elde edilmiştir. Yapılan bu araştırmada nitel veri analizi kullanılmış ve iki ilden toplanan 4632 yorumdan elde edilen veriler program dahilinde analiz edilerek kullanıcı tarafından oluşturulan içerikler ile beş ana kod elde edilmiş ve bu kodlar 48 alt kod üzerinden değerlendirilip karşılaştırma yapılmıştır. Bunun sonucunda internet ortamında yapılan paylaşımların diğer kullanıcıları etkilediği, Afyonkarahisar ve Sivas illeri için gelen ziyaretçilerin ziyaretleri sırasında bölgelere ait yöresel tatları deneyip değerlendirdikleri, ürün ve hizmet aldıkları sırada değerlendirmelerini etkileyen bütün unsurlara dikkat ettikleri ve bu unsurların ürün hizmet alma konusunda ziyaretçileri etkilediği ortaya çıkmıştır. Bu çalışmada toplanan verilerle ‘’Kullanıcı tarafından oluşturulan içeriğin şehirlerde gastronomik ürünlerin şehir gelişimine etkisi vardır.’’ sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | MAKALELER |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2023 |
Submission Date | September 28, 2023 |
Published in Issue | Year 2023Volume: 6 Issue: 2 |