Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KONAKLAMA İŞLETMELERİ YÖNETİCİLERİNİN NİTELİKLERİ, YETKİNLİKLERİ VE YÖNETİM BECERİ DÜZEYLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 2, 137 - 148, 29.12.2023

Öz

Konaklama işletmeleri yapıları gereği birçok alanda bilgi ve yetkinlik sahibi çalışanlara ve yöneticilere ihtiyaç duymaktalardır. Konaklama işletmelerinde turizm eğitimi almış çalışanların yer almasının konaklama işletmelerinde hizmet kalitesini artıracağı yönünde görüşler bulunmaktadır. Ancak sadece turizm alanında eğitim almış çalışan veya yöneticilerin konaklama işletmelerinin çalışan talebini karşılaması mümkün olmayabilir. Turizm alanında eğitim almış çalışanların, konaklama işletmelerinde etkin ve söz sahibi yöneticiler olarak görev yapmaları, elbette hizmet kalitesinin artmasında olumlu olumlu katkı sağlayabilir. Ancak sadece turizm eğitimi almış çalışan ve yöneticilerin konaklama işletmelerinde yer almaları, işletmelerin diğer alanlardaki yönetici ihtiyaçlarını karşılamayabilir. Bu nedenlerden dolayı konaklama işletmelerinde mevcut durumda görev yapan yöneticilerin profillerinin tespit edilmesi, konaklama işletmelerinin ihtiyaç duyduğu yöneticilerin özelliklerini daha iyi anlamalarına katkı sağlayacaktır.
Bu kapsamda konaklama işletmelerinde yönetici pozisyonunda görev yapan çalışanların nitelikleri ve yetkinlikleri belirlenmeye çalışılmıştır. Söz konusu niteliklerin ve yetkinliklerin belirlenerek yönetici profilinin belirlenmesi için anket formu oluşturulmuştur. Oluşturulan anket formunda yöneticilerin özelliklerini ve yetkinliklerini belirlemeye yönelik sorular ve yönetim becerilerini tespit etmeye yönelik sorular bulunmaktadır. Oluşturulan anket formu çalışmanın evrenini oluşturan konaklama işletmelerinin yöneticilerine iletilmiştir. Anket formunun konaklama işletmeleri yöneticilerine iletilmesinde yüz yüze anket formu dağıtımı tercih edilmiştir. Bunun yanında e-posta ve online anket uygulamaları da kullanılmıştır. Örneklem olarak Türkiye’deki konaklama işletmeleri yöneticilerini temsil edecek yeterliliğe sahip olan 386 sayısı belirlenmiştir. Örneklem hesaplamalarında araştırmanın örneklem büyüklüğü 0,95 güven düzeyi ve 0,5 güven aralığı esas alınmıştır. Elde edilen verilere ilişkin betimsel analizler yapılmıştır. Verilerin normalliği test edilmiş ve verilerin normal dağılmadığı belirlenmiştir. Bu doğrultuda parametrik olmayan farklılık testleri kullanılmıştır. Sonuç olarak konaklama işletmelerinde turizm eğitimi almış yönetici sayısının oldukça iyi durumda olduğu belirlenmiştir. Diğer taraftan konaklama işletmelerinde tıp, eczacılık, hukuk ve mimarlık gibi alanlarda eğitim almış yöneticilerin işletme sahibi olarak yer aldıkları ve bu yöneticilerin kavramsal beceri düzeylerinin yüksek olduğu belirlenmiştir. Ayrıca turizm lisans düzeyinde eğitim almış yöneticilerin kavramsal beceri düzeylerinin lisans eğitimi almamış yöneticilere göre daha yüksek olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Agut, S., Grau, R., & Peiro, J. M. (2003). Competency needs among managers from Spanish hotels and restaurants and their training demands. International Journal of Hospitality Management, 22(3), 281-295.
  • Akrivos, C., Ladkin, A., & Reklitis, P. (2007). Hotel managers' career strategies for success. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 19(2), 107-119.
  • Bayram, M. (2011). Otel işletmelerinin genel müdür profillerinin değerlendirilmesi üzerine bir araştırma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 22(1), 35-48.
  • Bharwani, S., & Talib, P. (2017). Competencies of hotel general managers: A conceptual framework. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 29(1), 393-418.
  • Can, A. (2019). SPSS ile Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi. (7.Basım). Ankara: Pegem Akademi.
  • Hjalager, A. M. (2003). Global tourism careers? Opportunities and dilemmas facing higher education in tourism. Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education, 2(2), 26- 37.
  • Horng, J. S., & Wang, L. L. (2003). Competency analysis profile of F&B managers of international tourist hotel in Taiwan. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 8(1), 26-36.
  • Işkın, M. (2021). Turizm işletmeleri çalışanlarının çalışma yaşamı kalitesi, iş tatmini düzeyleri ve performansları: Eğitim ve geliştirme faaliyetlerinin aracı ve örgütsel sinizm düzenleyici rolü. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 9(3), 1972-1991.
  • İdrisoğlu, C. (2016). Turizm sektöründe istihdam yapısı, çalışan sorunları ve çözüm önerileri: Alanya örneği, Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Jaafar, M., Maideen, S. A., & Sukarno, S. M. (2010). Entrepreneurial characteristics of small and medium hotel owner-managers. World Applied Sciences Journal, 10(Special Issue of Tourism and Hospitality), 54-62.
  • Jaykumar, V., Fukey, L. N., & Balasubramanian, K. (2014). Hotel managers perspective of managerial competency among graduating students of hotel management programme. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 144, 328-342.
  • Jena, L. K., Bhattacharyya, P., & Pradhan, S. (2017). Employee engagement and Affective organizational commitment: Mediating role of employee voice among Indian service sector employees. Vision, 21(4), 356-366.
  • Karagöz, Y. (2017). Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kırmızıgül, B. (2020). Turizm Çalışanları Arasında İşten Ayrılma Niyetinin ve Örtülü Bilgi Paylaşımının Duygusal Emek Üzerindeki Rolleri, Malatya Turgut Özal Üniversitesi İşletme ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 1(2), 166-196.
  • Kuo, C. M. (2009). The managerial implications of an analysis of tourist profiles and international hotel employee service attitude. International Journal of Hospitality Management, 28(3), 302-309.
  • Lan, J., Wong, C. S., & Zeng, G. (2021). Personality profiles for hospitality employees: Impact on job performance and satisfaction. International Journal of Hospitality Management, 98, 103018.
  • O'Halloran, R. M. (1992). Tourism management profiles: Implications for tourism education. Hospitality Review, 10(1), 9.
  • Tukamushaba, E. K., & Okech, R. N. (2011). Tourism training and education, Community Empowerment and Participation in tourism planning and development. A case of Uganda. Journal of Tourism, 12(1).
  • TÜİK (2022). İstatistiklerle Kadın, 2022, Kadın Yönetici İstatistiği. https://data.tuik.gov.tr/.
  • Vujičić, D., Jovičić, A., Lalić, D., Gagić, S., & Cvejanov, A. (2015). The relation between job insecurity, job satisfaction and organizational commitment among employees in the tourism sector in Novi Sad. Economic and Industrial Democracy, 36(4), 633-652.

A Research on the Qualifications, Authorities and Management Skill Levels Of Managers Of Accommodation Enterprises

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 2, 137 - 148, 29.12.2023

Öz

Due to their structure, accommodation businesses need employees and managers with knowledge and competence in many fields. There are opinions that the presence of employees with tourism education in accommodation businesses will increase the service quality in accommodation businesses. However, it may not be possible for only employees or managers with tourism education to meet the employee demand of accommodation businesses. The fact that employees with tourism education work as effective and influential managers in accommodation enterprises can certainly contribute positively to the improvement of service quality. However, the presence of only employees and managers with tourism education in accommodation enterprises may not meet the needs of managers in other fields. For these reasons, determining the profiles of the managers currently working in accommodation enterprises will contribute to a better understanding of the characteristics of the managers that accommodation enterprises need.
In this context, it was tried to determine the qualifications and competencies of the employees working in managerial positions in accommodation businesses. A questionnaire form was created to determine the manager profile by determining the qualifications and competencies in question. In the questionnaire form, there are questions to determine the characteristics and competencies of managers and questions to determine their management skills. The questionnaire form was sent to the managers of the accommodation establishments constituting the population of the study. Face-to-face questionnaire distribution was preferred in the delivery of the questionnaire form to the managers of the accommodation establishments. In addition, e-mail and online survey applications were also used. The number of 386, which is sufficient to represent the managers of accommodation establishments in Turkey, was determined as the sample. In the sample calculations, the sample size of the research was based on 0.95 confidence level and 0.5 confidence interval. Descriptive analyzes were made regarding the data obtained. The normality of the data was tested and it was determined that the data were not normally distributed. Accordingly, nonparametric difference tests were used. As a result, it was determined that the number of managers with tourism education in accommodation establishments is quite good. On the other hand, it has been determined that managers with education in fields such as medicine, pharmacy, law and architecture are involved as business owners in accommodation enterprises and that these managers have high conceptual skill levels. In addition, it has been determined that the conceptual skill levels of managers with a bachelor's degree in tourism are higher than managers without a bachelor's degree.

Kaynakça

  • Agut, S., Grau, R., & Peiro, J. M. (2003). Competency needs among managers from Spanish hotels and restaurants and their training demands. International Journal of Hospitality Management, 22(3), 281-295.
  • Akrivos, C., Ladkin, A., & Reklitis, P. (2007). Hotel managers' career strategies for success. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 19(2), 107-119.
  • Bayram, M. (2011). Otel işletmelerinin genel müdür profillerinin değerlendirilmesi üzerine bir araştırma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 22(1), 35-48.
  • Bharwani, S., & Talib, P. (2017). Competencies of hotel general managers: A conceptual framework. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 29(1), 393-418.
  • Can, A. (2019). SPSS ile Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi. (7.Basım). Ankara: Pegem Akademi.
  • Hjalager, A. M. (2003). Global tourism careers? Opportunities and dilemmas facing higher education in tourism. Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education, 2(2), 26- 37.
  • Horng, J. S., & Wang, L. L. (2003). Competency analysis profile of F&B managers of international tourist hotel in Taiwan. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 8(1), 26-36.
  • Işkın, M. (2021). Turizm işletmeleri çalışanlarının çalışma yaşamı kalitesi, iş tatmini düzeyleri ve performansları: Eğitim ve geliştirme faaliyetlerinin aracı ve örgütsel sinizm düzenleyici rolü. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 9(3), 1972-1991.
  • İdrisoğlu, C. (2016). Turizm sektöründe istihdam yapısı, çalışan sorunları ve çözüm önerileri: Alanya örneği, Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Jaafar, M., Maideen, S. A., & Sukarno, S. M. (2010). Entrepreneurial characteristics of small and medium hotel owner-managers. World Applied Sciences Journal, 10(Special Issue of Tourism and Hospitality), 54-62.
  • Jaykumar, V., Fukey, L. N., & Balasubramanian, K. (2014). Hotel managers perspective of managerial competency among graduating students of hotel management programme. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 144, 328-342.
  • Jena, L. K., Bhattacharyya, P., & Pradhan, S. (2017). Employee engagement and Affective organizational commitment: Mediating role of employee voice among Indian service sector employees. Vision, 21(4), 356-366.
  • Karagöz, Y. (2017). Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kırmızıgül, B. (2020). Turizm Çalışanları Arasında İşten Ayrılma Niyetinin ve Örtülü Bilgi Paylaşımının Duygusal Emek Üzerindeki Rolleri, Malatya Turgut Özal Üniversitesi İşletme ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 1(2), 166-196.
  • Kuo, C. M. (2009). The managerial implications of an analysis of tourist profiles and international hotel employee service attitude. International Journal of Hospitality Management, 28(3), 302-309.
  • Lan, J., Wong, C. S., & Zeng, G. (2021). Personality profiles for hospitality employees: Impact on job performance and satisfaction. International Journal of Hospitality Management, 98, 103018.
  • O'Halloran, R. M. (1992). Tourism management profiles: Implications for tourism education. Hospitality Review, 10(1), 9.
  • Tukamushaba, E. K., & Okech, R. N. (2011). Tourism training and education, Community Empowerment and Participation in tourism planning and development. A case of Uganda. Journal of Tourism, 12(1).
  • TÜİK (2022). İstatistiklerle Kadın, 2022, Kadın Yönetici İstatistiği. https://data.tuik.gov.tr/.
  • Vujičić, D., Jovičić, A., Lalić, D., Gagić, S., & Cvejanov, A. (2015). The relation between job insecurity, job satisfaction and organizational commitment among employees in the tourism sector in Novi Sad. Economic and Industrial Democracy, 36(4), 633-652.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Hilal Erturhan Işkın 0000-0003-4380-7528

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 19 Aralık 2023
Kabul Tarihi 29 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Erturhan Işkın, H. (2023). KONAKLAMA İŞLETMELERİ YÖNETİCİLERİNİN NİTELİKLERİ, YETKİNLİKLERİ VE YÖNETİM BECERİ DÜZEYLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Sivas Interdisipliner Turizm Araştırmaları Dergisi, 6(2), 137-148.