Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DONDURULMUŞ YÖRESEL GIDALARIN TÜKETİCİ TERCİHLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 1, 11 - 29, 10.07.2025

Öz

Geleneksel yöntemlerle üretilen yöresel gıdaların dondurularak uzun süre muhafaza edilmesi hem üretici hem de tüketici açısından çeşitli avantajlar sunmaktadır. Ancak, tüketicilerin bu ürünlere yönelik algıları ve tercihleri, dondurulmuş ürünlerin benimsenmesinde kritik bir rol oynamaktadır. Bu noktadan hareketle yapılan bu araştırmanın amacı, yöresel dondurulmuş ürünlerin tüketiciler üzerindeki etkisinin belirlenmesidir. Ayrıca, dondurulmuş yöresel gıdaların, taze ürünlere kıyasla tercih edilme oranlarının ve nedenlerinin belirlenmesidir. Araştırmada veri elde etme yöntemi olarak yarı yapılandırılmış mülakat yönteminden yararlanılmıştır. Elde edilen bulgular sonucunda, tüketicilerin dondurulmuş yöresel gıdalara karşı olumlu bir yaklaşım sergilediklerini, ancak bazı endişelerin ve bilgi eksikliklerinin bulunduğu tespit edilmiştir. Öte yandan ürünlerin tazelik ve lezzet bakımından taze gıdalara eşdeğer olması, tüketici tercihlerini önemli ölçüde etkilediği sonucu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akalın, R. (2023). Coğrafi İşaretli Ürünlerin Gastronomi Turizmi Destinasyonuna Etkisi: Malatya İli Örneği. Yüksek lisans Tezi. Sivas: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı
  • Akman Dömbekci, H., & Erişen, M. A. (2022). Nitel Araştırmalarda Görüşme Tekniği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 141-160. https://doi.org/10.18037/ausbd.1227330
  • Akar Şahingöz, S. (2020). Marmara Bölgesi Mutfağı. Türkiye Turizm Ansiklopedisi: https://turkiyeturizmansiklopedisi.com/marmara-bolgesi-mutfagi adresinden alındı.
  • Akın, G., Özkoçak, V. ve Gültekin, T. (2015). Geçmişten günümüze geleneksel Anadolu mutfak kültürünün gelişimi. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Antropoloji Dergisi, 30, 33-52. doi:https://doi.org/10.1501/antro_0000000319
  • Aksoy, M. ve Çetin, K. (2018). Çatalhöyük mutfak yapıları ve araç-gereçlerinin 21. yüzyıl mutfak kültürüne yansımaları. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 6(1), 125-141. doi:https://doi.org/10.21325/jotags.2018.178
  • Aksoy, M. ve Sezgi, G. (2015). Gastronomi turizmi ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi gastronomik unsurları. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 3(3), 79-89.
  • Alkusal, M. (2006). Dondurulmuş gıda sektöründe bütünleşik lojistik ilişkilerin lojistik hizmet kalitesine ve performansına etkisi. Basılmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Alphan, E. (2020). Akdeniz Bölgesi Mutfağı. Türkiye Turizm Ansiklopedisi: https://turkiyeturizmansiklopedisi.com/akdeniz-bolgesi-mutfagi adresinden alındı.
  • Alphan, E. (2020). Ege Bölgesi Mutfağı. Türkiye Turizm Ansiklopedisi: https://turkiyeturizmansiklopedisi.com/ege-bolgesi-mutfagi adresinden alındı.
  • Ay, Ş. ve Şahin, K. (2014). Eski Yakındoğu’da yemek simgeselliği üzerine bir değerlendirme. Uluslararası Tarih ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12, 331‐358.

NEUROSCIENCE IN SHAPING PURCHASING DECISIONS: NEUROMARKETING APPROACHES

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 1, 11 - 29, 10.07.2025

Öz

The long-term preservation of local foods produced by traditional methods by freezing offers various advantages for both the producer and the consumer. However, consumers' perceptions and preferences towards these products play a critical role in the adoption of frozen products. Based on this point, the purpose of this research is to determine the effect of local frozen products on consumers. In addition, it is the determination of the rates and reasons why frozen regional foods are preferred compared to fresh products. The semi-structured interview method was used as the data acquisition method in the research. As a result of the findings obtained, it was found that consumers showed a positive approach towards frozen local foods, but there were some concerns and information deficiencies. On the other hand, it has been determined as a result that the products are equivalent to fresh foods in terms of freshness and flavor, significantly affecting consumer preferences.

Kaynakça

  • Akalın, R. (2023). Coğrafi İşaretli Ürünlerin Gastronomi Turizmi Destinasyonuna Etkisi: Malatya İli Örneği. Yüksek lisans Tezi. Sivas: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı
  • Akman Dömbekci, H., & Erişen, M. A. (2022). Nitel Araştırmalarda Görüşme Tekniği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 141-160. https://doi.org/10.18037/ausbd.1227330
  • Akar Şahingöz, S. (2020). Marmara Bölgesi Mutfağı. Türkiye Turizm Ansiklopedisi: https://turkiyeturizmansiklopedisi.com/marmara-bolgesi-mutfagi adresinden alındı.
  • Akın, G., Özkoçak, V. ve Gültekin, T. (2015). Geçmişten günümüze geleneksel Anadolu mutfak kültürünün gelişimi. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Antropoloji Dergisi, 30, 33-52. doi:https://doi.org/10.1501/antro_0000000319
  • Aksoy, M. ve Çetin, K. (2018). Çatalhöyük mutfak yapıları ve araç-gereçlerinin 21. yüzyıl mutfak kültürüne yansımaları. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 6(1), 125-141. doi:https://doi.org/10.21325/jotags.2018.178
  • Aksoy, M. ve Sezgi, G. (2015). Gastronomi turizmi ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi gastronomik unsurları. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 3(3), 79-89.
  • Alkusal, M. (2006). Dondurulmuş gıda sektöründe bütünleşik lojistik ilişkilerin lojistik hizmet kalitesine ve performansına etkisi. Basılmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Alphan, E. (2020). Akdeniz Bölgesi Mutfağı. Türkiye Turizm Ansiklopedisi: https://turkiyeturizmansiklopedisi.com/akdeniz-bolgesi-mutfagi adresinden alındı.
  • Alphan, E. (2020). Ege Bölgesi Mutfağı. Türkiye Turizm Ansiklopedisi: https://turkiyeturizmansiklopedisi.com/ege-bolgesi-mutfagi adresinden alındı.
  • Ay, Ş. ve Şahin, K. (2014). Eski Yakındoğu’da yemek simgeselliği üzerine bir değerlendirme. Uluslararası Tarih ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12, 331‐358.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Ünalcan Kutal 0000-0002-1268-0950

Yılmaz Seçim 0000-0002-9112-7650

Yayımlanma Tarihi 10 Temmuz 2025
Gönderilme Tarihi 5 Kasım 2024
Kabul Tarihi 12 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kutal, Ü., & Seçim, Y. (2025). DONDURULMUŞ YÖRESEL GIDALARIN TÜKETİCİ TERCİHLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Sivas Interdisipliner Turizm Araştırmaları Dergisi, 8(1), 11-29.