Research Article
BibTex RIS Cite

EVALUATION OF COMPETITIVE ADVANTAGE IN THERMAL TOURISM WITH PORTER'S DIAMOND MODEL: THE CASE OF SİVAS HOT SPRING REGION

Year 2024, Volume: 7 Issue: 1, 39 - 55, 30.06.2024

Abstract

This study was conducted within the scope of thermal tourism, which is a rapidly developing type of tourism all over the world, with the aim of examining the international and national competitive advantage of Sivas Hot Spring Region with Micheal Porter's Diamond Model. Secondary and primary data were used in the study. Primary data were collected by in-depth interview technique, which is a qualitative research method, by interviewing a total of thirteen people, including facility managers and local managers. In line with the answers given by the participants, the competitive advantage of the region compared to the diamond model was evaluated as moderate, and as a result, suggestions were tried to be developed that could help Sivas Hot Spring Region gain a competitive advantage.

References

  • Akbulut, G. (2010). ‘‘Türkiye’de Kaplıca Turizmi Ve Sorunları’’, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1): 35-54.
  • Barca, M. (2006), “Uluslararası Pazarlarda Türk Gıda Sektörünün Rekabet Gücü Ve ihracatta Aranan Kriterler / Karşılaşılan Engeller”, İ.T.O, Projesi, s:40.
  • Biçer, E. B., Yurcu, G., Ova, P. Ö. (2019). Yaşlılarda Termal Sağlık Turizmi Hizmet Algısı: Sivas İli Örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 140-153.
  • Bulu, M., Eraslan, İ., Kaya, H. (2006). “Türk Elektronik Sektörünün Rekabetçilik Analizi”, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(9): 49-66.
  • Çetinkaya, Ö.(2006). Rekabet Stratejilerinin Belirlenmesinde Portföy Analizi ve Tariş Üzerine Bir Araştırma, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt.8, Sayı.3
  • Çiçek, R. ve Avderen, S. (2013), “Sağlık Turizmi Açısından İç Anadolu Bölgesi’ndeki Kaplıca ve Termal Tesislerin Mevcut Yapısının ve Potansiyelinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma”, KMÜ Sosyal ve Ekonomi̇k Araştırmalar Dergi̇si, 15 (25), s. 25-35.
  • Erkan, H., Erkan, C. (2004). ‘‘Bilgi Ekonomisinde Teori ve Politika’’, Osmangazi Üniversitesi İ.İ.B.F, 3. Ulusal Bilgi, Ekonomi ve Yönetim Kongresi. 25-26, Kasım, Eskişehir.
  • Gürpınar, K., Sandıkçı, M. (2008). “Uluslararası Rekabetçilik Analizinde Michael E. Porter’ın Elmas Modeli Yaklaşımı: Türkiye’deki Bazı Endüstrilerdeki Uygulanabilirliğinin ve Sonuçlarının Araştırılması”, Selçuk Üniversitesi İİBF Dergisi,18: 106-125.
  • Kantar, G., Erdoğan, I .(2014). Türkiye’de sağlık turizmi. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 1(1), 15-20.
  • Karamustafa, K. Ulama, Ş. Erbaş, E. (2009). ‘‘Termal Turizm Açısından Kozaklı İlçesinin Rekabetçilik Analizi’’, 10. Ulusal Turizm Kongresi, Mersin Üniversitesi Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu. 21- 24 Ekim, Mersin.
  • Kincaid, Bonnie. L.,(2005), Competitive Advantage of Clusters Within Lesser Developed Countries of the South Pacific: An Empirical Case Study Extending the Porter Diamond Model, Capella University,
  • Koç, M., Özbozkurt, O. B. (2014). ‘‘Ulusların Rekabet Üstünlüğü ve Elmas Modeli Üzerine Bir Değerlendirme’’, İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 2(3): 85-91.
  • Kostakoğlu, S. F., KESKİN, U., & BÜYÜK, K. (2016). Eskişehir Şeker Fabrikasının Özelleştirilmesine Yönelik Porter’ın Elmas Modeli Analizi. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(3), 50-61.
  • ÖZDEMİR, A. (2019). Uluslarin rekabetçi avantaji: Elmas model çerçevesi ve türk turizm sektörünün rekabet gücü. TESAM Akademi Dergisi, 6(1): 11-41.
  • Porter, M. E. (1990). New global strategies for competitive advantage. Planning Review, 18(3), 4-14.
  • Porter, M. E. (1998). Location, Clusters, and the" New" Microeconomics Of Competition. Business Economics, 33(1): 7-13.

TERMAL TURİZMDE PORTER’IN ELMAS MODELİ İLE REKABET ÜSTÜNLÜĞÜNÜN DEĞERLENDİRİLMESİ: SİVAS SICAK ÇERMİK BÖLGESİ ÖRNEĞİ

Year 2024, Volume: 7 Issue: 1, 39 - 55, 30.06.2024

Abstract

Bu çalışma, tüm dünyada hızla gelişen bir turizm türü olan termal turizm kapsamında, Sivas Sıcak Çermik Bölgesi’nin Micheal Porter’ın Elmas Modeli ile uluslararası ve ulusal rekabet üstünlüğünün incelenmesi amacı ile yapılmıştır. Çalışmada birincil ve ikincil veriler kullanılmıştır. Birincil veriler nitel bir araştırma yöntemi olan derinlemesine görüşme tekniği ile, tesis yöneticileri ve yerel yöneticiler olmak üzere toplamda on üç kişi ile görüşme yapılarak toplanmıştır. Katılımcıların vermiş oldukları cevaplar doğrultusunda, bölgenin elmas modeline göre rekabet avantajı orta düzeyde olarak değerlendirilmiş, sonuç olarak Sivas Sıcak Çermik Bölgesi’nin rekabet üstünlüğü kazanabilmesine yardımcı olabilecek öneriler geliştirilmeye çalışılmıştır.

References

  • Akbulut, G. (2010). ‘‘Türkiye’de Kaplıca Turizmi Ve Sorunları’’, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1): 35-54.
  • Barca, M. (2006), “Uluslararası Pazarlarda Türk Gıda Sektörünün Rekabet Gücü Ve ihracatta Aranan Kriterler / Karşılaşılan Engeller”, İ.T.O, Projesi, s:40.
  • Biçer, E. B., Yurcu, G., Ova, P. Ö. (2019). Yaşlılarda Termal Sağlık Turizmi Hizmet Algısı: Sivas İli Örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 140-153.
  • Bulu, M., Eraslan, İ., Kaya, H. (2006). “Türk Elektronik Sektörünün Rekabetçilik Analizi”, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(9): 49-66.
  • Çetinkaya, Ö.(2006). Rekabet Stratejilerinin Belirlenmesinde Portföy Analizi ve Tariş Üzerine Bir Araştırma, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt.8, Sayı.3
  • Çiçek, R. ve Avderen, S. (2013), “Sağlık Turizmi Açısından İç Anadolu Bölgesi’ndeki Kaplıca ve Termal Tesislerin Mevcut Yapısının ve Potansiyelinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma”, KMÜ Sosyal ve Ekonomi̇k Araştırmalar Dergi̇si, 15 (25), s. 25-35.
  • Erkan, H., Erkan, C. (2004). ‘‘Bilgi Ekonomisinde Teori ve Politika’’, Osmangazi Üniversitesi İ.İ.B.F, 3. Ulusal Bilgi, Ekonomi ve Yönetim Kongresi. 25-26, Kasım, Eskişehir.
  • Gürpınar, K., Sandıkçı, M. (2008). “Uluslararası Rekabetçilik Analizinde Michael E. Porter’ın Elmas Modeli Yaklaşımı: Türkiye’deki Bazı Endüstrilerdeki Uygulanabilirliğinin ve Sonuçlarının Araştırılması”, Selçuk Üniversitesi İİBF Dergisi,18: 106-125.
  • Kantar, G., Erdoğan, I .(2014). Türkiye’de sağlık turizmi. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 1(1), 15-20.
  • Karamustafa, K. Ulama, Ş. Erbaş, E. (2009). ‘‘Termal Turizm Açısından Kozaklı İlçesinin Rekabetçilik Analizi’’, 10. Ulusal Turizm Kongresi, Mersin Üniversitesi Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu. 21- 24 Ekim, Mersin.
  • Kincaid, Bonnie. L.,(2005), Competitive Advantage of Clusters Within Lesser Developed Countries of the South Pacific: An Empirical Case Study Extending the Porter Diamond Model, Capella University,
  • Koç, M., Özbozkurt, O. B. (2014). ‘‘Ulusların Rekabet Üstünlüğü ve Elmas Modeli Üzerine Bir Değerlendirme’’, İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 2(3): 85-91.
  • Kostakoğlu, S. F., KESKİN, U., & BÜYÜK, K. (2016). Eskişehir Şeker Fabrikasının Özelleştirilmesine Yönelik Porter’ın Elmas Modeli Analizi. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(3), 50-61.
  • ÖZDEMİR, A. (2019). Uluslarin rekabetçi avantaji: Elmas model çerçevesi ve türk turizm sektörünün rekabet gücü. TESAM Akademi Dergisi, 6(1): 11-41.
  • Porter, M. E. (1990). New global strategies for competitive advantage. Planning Review, 18(3), 4-14.
  • Porter, M. E. (1998). Location, Clusters, and the" New" Microeconomics Of Competition. Business Economics, 33(1): 7-13.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Tourism (Other)
Journal Section MAKALELER
Authors

Didem Gültekin 0000-0002-1517-0905

Enis Baha Biçer 0000-0002-1624-4988

Publication Date June 30, 2024
Submission Date February 16, 2024
Acceptance Date June 30, 2024
Published in Issue Year 2024Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Gültekin, D., & Biçer, E. B. (2024). TERMAL TURİZMDE PORTER’IN ELMAS MODELİ İLE REKABET ÜSTÜNLÜĞÜNÜN DEĞERLENDİRİLMESİ: SİVAS SICAK ÇERMİK BÖLGESİ ÖRNEĞİ. Sivas Interdisipliner Turizm Araştırmaları Dergisi, 7(1), 39-55.