BibTex RIS Kaynak Göster

A research about measurıng the effects of sales development efforts on the purchasıng attıtude Instructors

Yıl 2012, Sayı: 1, 69 - 87, 01.02.2012

Öz

Sales development, nowadays are activities which frequently ended up with sale and both producers and retailers apply to so that the consumers decide to purchase their products easily and in a short time. In this study, the subjects like the place of sales development in the mixed of marketing and communication, the aims of sales development and the means of sales development are taken up. Besides a survey is made towards instructors and it's tried to measure the effects of sales development efforts on the purchasing attitude of them. In data analysis process, descriptive statistics such as frequencies, percentage distribution, Chi-square test and factor analysis were calculated. Furthermore by using Mann-Whitney U test, it's tried to be determined whether there is a significant difference between sex and sales development efforts or not.

Kaynakça

  • 1. BAYKAL, Olcay; İlyas Gülmez; Pazarlama (Temel Bilgiler), Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları, Ankara 1980
  • 2. D’ASTOUS, Alain; Isabelle Jacob; “Understanding Consumer Reactions To Premium-Based Promotional Offers”, European Journal Of Marketing, Vol. 36, No. 11/12, 2002, pp.1270–1286
  • 3. GREEN, Corliss L.;“Ethnic Response To Couponing: A Motivational Perspective”, Journal Of Consumer Marketing, Vol.13, No.2, 1996, pp.14-25
  • 4. KINNEAR, Thomas C.; Kenneth L. Bernhardt; Kathleen A. Krentler; Principles of Marketing, Harper Collins, U.S.A 1995
  • 5. KOCABAŞ, Füsun; Müge Elden; Serra İnci Çelebi; Marketing P.R., Media Cat Yayınları, Ankara 2000
  • 6. KWOK, Simon; Mark Uncles; “Sales Promotion Effectiveness: The Impact of Culture at an Ethnic-Group Level”, Journal of Product & Brand Management, Vol.14, No.3, 2005,pp.170–186
  • 7. LAMM, Rolene and Ramon Lewis, “The Interpersonal Relationship In Doctoral Supervision” Paper Presented at AARE-NZARE Conference, 29 November-2 December 1999, Melbourne, Donald Tull S. ve Del I. Hawkins, Marketing Research (Measurement&Method), Sixth edition, Macmillan Publishing Company, New York, 1993
  • 8. MUCUK, İsmet; Pazarlama İlkeleri, 15. Baskı, Türkmen Kitabevi, İstanbul 2006
  • 9. ODABAŞI, Yavuz; Mine Oyman, Pazarlama İletişimi Yönetimi, 1.b.,Kapital Medya A.Ş., İstanbul 2002
  • 10. PEATTIE, Ken; Sue Peattie, “Sales Promotion- A Missed Opportunity for Service Marketers?”, International Journal of Service Industry Management, Vol.6, No.1, 1995, pp.22–39
  • 11. SCHLEGELMICH, Bodo B and Diana C. Robertson, “The Influence of Country and Industry on Ethical Perceptions of Senior Executievs in The US. And Europe”, Journal of International Business Studies, 26 (4) 1995, Kaiser, H.F. “An Index of Factorical Simplicity”, Psyhometric, 1974
  • 12. SCHOELL, William F.; Joseph P. Guiltinan; Marketing: Contemporary and Practices, Prentice Hall, U.S.A 1995
  • 13. SRINIVASAN, Srini S; Ralph E. Anderson; “Concepts and Strategy Guidelines for Designing Value Enhancing Sales Promotions”, Journal of Product & Brand Management, Vol.7, No.5, 1998, pp. 410–420
  • 14. TEK, Ömer Baybars; Pazarlama İlkeleri, Global Yönetimsel Yaklaşım Türkiye Uygulamaları, 8. Baskı, Beta Yayınevi, İstanbul 1999
  • 15. YÜKSELEN, Cemal; Pazarlama İlkeler - Yönetim, 4. Baskı, Detay Yayınevi, Ankara 2003.

Satış geliştirme çabalarının öğretim elemanlarının satın alma davranışları üzerindeki etkilerini ölçmeye yönelik bir araştırma

Yıl 2012, Sayı: 1, 69 - 87, 01.02.2012

Öz

Satış geliştirme, günümüzde üreticilerin olduğu kadar perakendecilerin de ellerindeki ürünleri tüketicilerin satış noktalarında kolayca ve kısa sürede satın almaya karar vermesi için başvurdukları ve sıklıkla satışa dönüşen etkinliklerdir. Bu çalışmada satış geliştirmenin pazarlama ve iletişim karması içindeki yeri, satış geliştirme amaçları ve satış geliştirme araçları gibi konulara yer verilmiştir. Ayrıca öğretim elemanlarına yönelik bir anket çalışması yapılarak satış geliştirme çabalarının öğretim elemanlarının satın alma davranışları üzerindeki etkileri ölçülmeye çalışılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin değerlendirilmesinde Frekans Dağılımları, Yüzde Dağılımları, Ki Kare Analizi, Faktör Analizi gibi yöntemler kullanılmıştır. Ayrıca Mann-Whitney U Testi yapılarak ile cinsiyet ve satış geliştirme çabaları arasında anlamlı bir fark olup olmadığı tespit edilmeye çalışılmıştır.

Kaynakça

  • 1. BAYKAL, Olcay; İlyas Gülmez; Pazarlama (Temel Bilgiler), Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları, Ankara 1980
  • 2. D’ASTOUS, Alain; Isabelle Jacob; “Understanding Consumer Reactions To Premium-Based Promotional Offers”, European Journal Of Marketing, Vol. 36, No. 11/12, 2002, pp.1270–1286
  • 3. GREEN, Corliss L.;“Ethnic Response To Couponing: A Motivational Perspective”, Journal Of Consumer Marketing, Vol.13, No.2, 1996, pp.14-25
  • 4. KINNEAR, Thomas C.; Kenneth L. Bernhardt; Kathleen A. Krentler; Principles of Marketing, Harper Collins, U.S.A 1995
  • 5. KOCABAŞ, Füsun; Müge Elden; Serra İnci Çelebi; Marketing P.R., Media Cat Yayınları, Ankara 2000
  • 6. KWOK, Simon; Mark Uncles; “Sales Promotion Effectiveness: The Impact of Culture at an Ethnic-Group Level”, Journal of Product & Brand Management, Vol.14, No.3, 2005,pp.170–186
  • 7. LAMM, Rolene and Ramon Lewis, “The Interpersonal Relationship In Doctoral Supervision” Paper Presented at AARE-NZARE Conference, 29 November-2 December 1999, Melbourne, Donald Tull S. ve Del I. Hawkins, Marketing Research (Measurement&Method), Sixth edition, Macmillan Publishing Company, New York, 1993
  • 8. MUCUK, İsmet; Pazarlama İlkeleri, 15. Baskı, Türkmen Kitabevi, İstanbul 2006
  • 9. ODABAŞI, Yavuz; Mine Oyman, Pazarlama İletişimi Yönetimi, 1.b.,Kapital Medya A.Ş., İstanbul 2002
  • 10. PEATTIE, Ken; Sue Peattie, “Sales Promotion- A Missed Opportunity for Service Marketers?”, International Journal of Service Industry Management, Vol.6, No.1, 1995, pp.22–39
  • 11. SCHLEGELMICH, Bodo B and Diana C. Robertson, “The Influence of Country and Industry on Ethical Perceptions of Senior Executievs in The US. And Europe”, Journal of International Business Studies, 26 (4) 1995, Kaiser, H.F. “An Index of Factorical Simplicity”, Psyhometric, 1974
  • 12. SCHOELL, William F.; Joseph P. Guiltinan; Marketing: Contemporary and Practices, Prentice Hall, U.S.A 1995
  • 13. SRINIVASAN, Srini S; Ralph E. Anderson; “Concepts and Strategy Guidelines for Designing Value Enhancing Sales Promotions”, Journal of Product & Brand Management, Vol.7, No.5, 1998, pp. 410–420
  • 14. TEK, Ömer Baybars; Pazarlama İlkeleri, Global Yönetimsel Yaklaşım Türkiye Uygulamaları, 8. Baskı, Beta Yayınevi, İstanbul 1999
  • 15. YÜKSELEN, Cemal; Pazarlama İlkeler - Yönetim, 4. Baskı, Detay Yayınevi, Ankara 2003.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şükran Karaca

Mustafa Gülmez Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2012
Gönderilme Tarihi 16 Ağustos 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karaca, Ş., & Gülmez, M. (2012). Satış geliştirme çabalarının öğretim elemanlarının satın alma davranışları üzerindeki etkilerini ölçmeye yönelik bir araştırma. Verimlilik Dergisi(1), 69-87.

                                                                                                          23139       23140           29293

22408  Verimlilik Dergisi Creative Commons Atıf-GayrıTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.