Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OTOMOBİL TALEBİNE ETKİ EDEN FAKTÖRLER: ÖĞRETMENLER ÜZERİNE RİZE’DE BİR UYGULAMA

Yıl 2022, Sayı: 34, 61 - 74, 31.01.2022
https://doi.org/10.18092/ulikidince.1021219

Öz

Otomotiv sektörü, cam, elektrik-elektronik, demir-çelik, boya, dokuma gibi birçok sektörle yakından ilişkilidir. Gerek bu sektörlerde gerekse pazarlama, servis, akaryakıt, finans ve sigorta gibi sektörlerde geniş iş olanakları oluşturmaktadır. Diğer taraftan tüm bunlar piyasanın talep yönü ile doğrudan ilişkilidir. Talep yönünün analizi sektörde yer alan aktörlerin öngörüleri için önemli veriler sağlamaktadır. Bu çalışma, Rize’de çalışan öğretmenlerin otomobil talebinde demografik faktörlerin etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Online olarak uygulanan 400 anketten elde edilen verilerle logit model tahmini gerçekleştirilmiştir. Tahmin sonuçlarına göre; yaş (41-51), görev yapılan okul türü (ilköğretim), meslekte geçen süre (1-10 yıl) ve ikamet edilen konutun niteliği (kira) ile otomobil sahipliği arasında negatif yönlü bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca eşin çalışma durumu, ailedeki birey sayısı ve ailede 18 yaş altı bireylerin yaşaması ile otomobil sahipliği arasında pozitif yönde bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Teşekkür

Bilgi edinme aşamasındaki desteklerinden dolayı MEB Rize İl Milli Eğitim Müdürlüğüne teşekkürlerimi sunarım

Kaynakça

  • Akal, M., Alpdoğan, H. ve Akat, A. (2019). İstanbul İli Erkek Cinsiyeti Otomobil Talebi Yapısı ve Tüketici Tercihlerinde Değişmeler. International Journal of Economic & Social Research, 15(2).
  • Aydın, N. ve Erkan, A. (2016). Hanehalkı Otomobil Talebini Belirleyen Etkenlerin İkili Lojistik Regresyon Yöntemiyle Analizi: Türkiye Örneği. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 12(2), 76-97.
  • Bryman, A. ve Cramer, D. (1990). Quantitative Data Analysis for Social Scientists. London: Routledge.
  • Çetin, A. C. (2020). Türkiye’deki İthal Otomobil ve Hafif Ticari Araç Perakende Satışlarının Döviz Kuru İle İlişkisi. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 401-432.
  • Çınar, M. (2018). Çalışan Bireylerin Otomobil Sahipliğini Etkileyen Faktörler: Bursa Örneği. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 8(16), 1-19.
  • Çokluk, Ö. (2010). Lojistik Regresyon Analizi: Kavram ve uygulama, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(3), 1357-1407.
  • Griffiths, A. and S. Wall (2000). İntermediate Microeconomics: Theory and Applications, 2nd ed., New Jersey: Prentice Hall
  • Guerra, E. (2015). The Geography of Car Ownership in Mexico City: A Joint Model of Households’ Residential Location and Car Ownership Decisions. Journal of Transport Geography, 43, 171-180.
  • Gujarati, N. D. (1999). Temel Ekonometri, 3. Baskı, İstanbul: Literatür Yayıncılık (Çevirenler: Ümit Şenesen ve Gülay Günlük Şenesen).
  • Hosmer D.W. ve Lemeshow, S. (2000). Applied Logistic Regression. New York: Wiley. DOI: 10.1002/0471722146.
  • Karaatlı, M., Helvacıoğlu, Ö. C., Ömürbek, N. Ve Tokgöz, G. (2012). Yapay Sinir Ağları Yöntemi ile Otomobil Satış Tahmini. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 8(17), 87-100.
  • Köylüoğlu, S. A., Acar, Ö. E. ve İnan, Ü. S. E. (2018). Tüketicilerin Otomobil Satın Alma Davranışlarına Etki Eden Faktörlerin Belirlenmesi: Akademisyenlere Yönelik Bir Uygulama. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 21(2), 251-273.
  • Otomotiv Sanayi Derneği, OSD, 2021a, 2020 Yılı Küresel Değerlendirme Raporu
  • Otomotiv Sanayi Derneği, OSD, 2021b, Otomotiv Sanayii Genel ve İstatistik Bülteni
  • Otomotiv Sanayi Derneği, OSD, 2020, Otomotiv Sanayii Dış Ticaret Raporu
  • Özer, H. (2004). Nitel Değişkenli Ekonometrik Modeller: Teori ve Bir Uygulama, Ankara: Nobel Yayıncılık. Potoglou, D. ve Kanaroglou, P. S. (2008). Modelling Car Ownership in Urban Areas: A Case Study of Hamilton, Canada. Journal of Transport Geography, 16(1), 42-54.
  • Shen, Q., Chen, P. ve Pan, H. (2016). Factors Affecting Car Ownership and Mode Choice in Rail Transit-Supported Suburbs of A Large Chinese City. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 94, 31-44.
  • Shende, V. (2014). Analysis of Research in Consumer Behavior of Automobile Passenger Car Customer. International Journal of Scientific and Research Publications. 4(2), 1-8.
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı, (2018). Otomotiv Sanayii Çalışma Grubu Raporu, Yayın No: KB:3008 - ÖİK: 789.
  • Yayar, R. ve Yılmaz E. (2017). İkinci El Otomobil Talep Fiyatının Regresyon Analizi: TR83 Bölgesi Örneği. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 13(1), 39-52.
  • Yayar, R., Çoban, N. ve Tekin, B. (2015). Otomobil Sahipliğini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi: Tokat İli Kentsel Alanda Bir Uygulama. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(2), 603-617.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ekonomi
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Önder Dilek 0000-0001-6659-4962

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 34

Kaynak Göster

APA Dilek, Ö. (2022). OTOMOBİL TALEBİNE ETKİ EDEN FAKTÖRLER: ÖĞRETMENLER ÜZERİNE RİZE’DE BİR UYGULAMA. Uluslararası İktisadi Ve İdari İncelemeler Dergisi(34), 61-74. https://doi.org/10.18092/ulikidince.1021219


______________________________________________________

Adres: KTÜ-İİBF. Oda No:213    61080 TRABZON
e-mailuiiidergisi@gmail.com