Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Silahlı Özel Deniz Güvenlik Görevlilerinin (SÖDGG) denizciliğe adaptasyonu üzerine bir araştırma

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 1, 80 - 101, 01.11.2020

Öz

Bu çalışmanın amacı; deniz haydutluğu bölgelerinde güvenliği sağlamak için geçici olarak gemilerde bulundurulan SÖDGG’lerin denizciliğe adaptasyonuna etki eden unsurların tespit edilmesi ve bu değişkenler üzerindeki algılarının ortaya konulmasıdır. Bu amaçlar doğrultusunda nitel ve nicel araştırma teknikleri kullanılarak tanımlayıcı ve kısmen keşifsel bir araştırma gerçekleştirilmiştir. Literatür taraması ve uzman görüşü sonucunda tespit edilen değişkenler ışığında oluşturulan anket formu 36 farklı uyruktan toplam 125 SÖDGG’ye uygulanmıştır. Bu kapsamda, 3 ana hipotez ışığında 18 alt hipotez belirlenmiş olup gruplar arasında karşılaştırmalı analizler gerçekleştirilmiştir.
Araştırma sonuçlarına göre denizcilik geçmişi durumuna göre SÖDGG’lerin duygusal koşullar alt boyutu ve iş koşulları alt boyutuna, çatışma tecrübesi durumuna göre SÖDGG’lerin kişilik uygunluğu alt boyutuna ve eğitim durumlarına göre SÖDGG’lerin duygusal koşullar alt boyutu ve iş koşulları alt boyutuna yönelik algıları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu tespit edilmiştir. Araştırmanın diğer sonuçlarına göre SÖDGG’lerin denizciliğe intibakını belirleyen boyutlar, 6 faktör (Kariyer, İşbirliği ve Uyumluluk, Kişilik Uygunluğu, Duygusal Koşullar, İş Koşulları, Fiziksel Koşullar) altında toplanmıştır. Kariyer ile işbirliği ve uyumluluk boyutları arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki tespit edilmiş olup, askeri tecrübe ile kişilik uygunluğu değişkenleri arasında ise negatif yönlü anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Bu araştırma, literatürdeki boşluğu gidermenin yanı sıra hem güvenlik görevlilerinin denizciliğe adaptasyon sürecinin etkin bir şekilde yönetilmesi, hem de güvenlik firmalarının istihdam için ideal personel seçim sürecinin iyileştirilmesine katkı sağlanmıştır.

Kaynakça

  • Fitzsimmons, S., (2013). Privatizing the struggle against Somali piracy. Small Wars & Insurgencies 24(1): 84-102.
  • Türkistanlı, T.T., Kuleyin, B., (2017). Gemiadamlarının özel deniz güvenlik şirketi algıları üzerine bir çalışma: Türkiye perspektifi. Journal of ETA Maritıme Science 5(1): 39-58.
  • Liss, C. (2008). Privatising the Fight Against Somali Pirates. Perth: Murdoch University, Asia Research Centre Working Paper No: 152.
  • Aydın, M., Gedik, N., Uğurlu, Ö., Yıldırım, U., (2016). Aden Körfezi’nde yaşanan deniz haydutluğu eylemlerinin dünya ve Türk deniz ticareti üzerindeki etkisi. Journal of ETA Maritime Science 4(1): 61-71.
  • Cusumano, E., Ruzza, S., (2018). Security privatisation at sea: Piracy and the commercialisation of vessel protection. International Relations 32(1): 80-103.
  • Soybaş F.N. (2014). Deniz Haydutluğu ve Deniz Haydutluğunun Deniz Sigortacılığına Etkisi, Yayınlanmamış Denizcilik Uzmanlık Tezi, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, Ankara.
  • Vallabu, S. (2016). Privately Contracted Armed Security Personnel in Indian Ocean Region.
  • Liss, C., (2015). (Re) Establishing control? flag state regulation of antipiracy pmscs. Ocean Development & International Law 46(2):84-97.
  • IMO (International Maritime Organisation), (2012). MSC.1/Circ.1443. Interim Guidance to Private Maritime Security Companies Providing Privately Contracted Armed Security Personnel on Board Ships in The High Risk Area
  • Nanda, P., Bellish., J., (2013). Moving from crisis management to a sustainable solution for Somali piracy: selected ınitiatives and the role of ınternational law. Journal of International Law 46: 44-89.
  • Williams, S.O. (2015). Soft-Law Industry Guidelines Fostering Maritime Security Compliance, The Corbett Centre for Maritime Policy Studies Defence Studies Department.
  • OBP (Oceans Behind Piracy), (2016). Defining Contracted Security, 12.03.2020 tarihinde http://oceansbeyondpiracy.org/sites/default/files/attachments/DefiningContractedSecurityIssuePaper092116.pdf adresinden alınmıştır.
  • Wilpon, A., (2016). Floating armories: a legal grey area in arms trade and the law of the sea. Geo. J. Int'l L. 48: 873.
  • De Nevers, R., (2015). State interests and the problem of piracy: comparing US and UK approaches to maritime PMSCs. Ocean Development & International Law 46(2): 153-166.
  • Hespen, I.V., (2014). Protecting merchant ships from maritime piracy by privately contracted armed security personnel: A comparative analysis of flag state legislation and port and coastal state requirements. J. Mar. L. & Com. 45: 361.
  • Vasili, M., (2017). Private armed guards as seafarers under the maritime labour convention 2006. Journal of International Maritime Law 23: 37.
  • Suresh, R. (2014). Maritime Security of India : the Coastal Security Challenges and Policy Options. India, Books India Private Limited.
  • Simons, S.A., (2013). Ships as ‘total institutions’. acculturating seafarers for a global political economy. Roczniki Socjologii Morskiej 22: 62-68.
  • Kalvaitiene, G., Senčila, V., (2019). Ship as a social space for adaptation: perception of the phenomenon by young seafarers. TransNav: International Journal on Marine Navigation and Safety of Sea Transportation 13(3).
  • Alfiani D.S. (2010). Multinational and multicultural seafarers and MET students: a socio-cultural study for improving maritime safety and the education of seafarers, Yüksek Lisans Tezi, World Maritime University.
  • Manalo, A.R.G., Mercado, N.R., Paragas, D.F., Tenorio, J.C.C., Dotimas, J.C., (2015). The challenges of Filipino seafarers onboard: basis for work life balance. LPU-Laguna Journal of International Tourism and Hospitality Management 3(1):157-184.
  • Yorulmaz, M., Alkan, G., (2017). Denizcilik öğrencilerinin denizcilik sektöründeki kariyer beklentilerinin ve sektör çalışma koşulu algılarının analizi. Journal of Social and Humanities Science Research 4(3): 471-480.
  • Muslu, A., (2018). Seafarers’well-Being In Maritime Companies/Denizcilik İşletmelerinde Gemi Adamlarının Bireysel İyi Oluşu. Tourism Human Rights & Sustainable Environment 123.
  • Haka, M., Borch, D.F., Jensen, C., Leppin, A., (2011). Should I stay or should I go? Motivational profiles of Danish seafaring officers and non-officers. International Maritime Health 63(1): 20-30.
  • Carotenuto, A., Molino, I., Fasanaro, A.M., Amenta, F., (2012). Psychological stress in seafarers: a review. International Maritime Health 63(4):188-194.
  • Pauksztat, B., (2017). Only work and sleep: seafarers’ perceptions of job demands of short sea cargo shipping lines and their effects on work and life on board. Maritime Policy & Management 44(7): 899-915.
  • Nguyen, T.T., Ghaderi, H., Caesar, L.D., Cahoon, S., (2014). Current challenges in the recruitment and retention of seafarers: an industry perspective from Vietnam. The Asian Journal of Shipping and Logistics 30(2): 217-242.
  • Panganiban, A.U., Garcia, O.B., (2017). Contributory to stress and fatigue of Filipino seafarers. Asia Pacific Journal of Maritime Education 3(1).
  • Yıldırım, A., Şimşek, H., (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Altıncı Baskı, Ankara, Seçkin Yayıncılık.
  • Haşıloğlu, S.B., Baran, T., Aydın, O., (2015). Pazarlama araştırmalarındaki potansiyel problemlere yönelik bir araştırma: Kolayda örnekleme ve sıklık ifadeli ölçek maddeleri. Pamukkale İşletme ve Bilişim Yönetimi Dergisi (1): 19-28.
  • Gürbüz S., Şahin, F. (2018). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Felsefe-Yöntem-Analiz. Ankara, Seçkin Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2015). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara, Pegem Akademi.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara, Nobel Yayıncılık
  • Karagöz, Y. (2016). SPSS 23 ve AMOS 23 Uygulamalı İstatistiksel Analizler. Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Altunışık R., Coşkun R., Bayraktaroğlu S., Yıldırım E. (2012). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı. Adapazarı, Sakarya Kitabevi.

A Research on the Adaptation of Privately Contracted Armed Security Personnel (PCASP) to shipping

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 1, 80 - 101, 01.11.2020

Öz

The aim of this study is to identify the factors affecting the adaptation process of PCASP, which are temporarily employed on ships, to provide security in the area of piracy and to reveal their perceptions on these variables. For these purposes, a descriptive and partial exploratory research was carried out using qualitative and quantitative research techniques. The questionnaire form created in light of the variables determined as a result of the literature review and expert opinion was applied to a total of 125 PCASP from 36 nationalities. According to the results of the research, the dimensions that determine the adaptation of the PCASP to shipping have been gathered under 6 factors (Career, Cooperation and Compatibility, Personality Fitness, Emotional Conditions, Job Conditions, Physical Conditions). In this context, a positive significant relationship was found between career and cooperation and compatibility dimensions, and a negative significant relationship was found between military experience and personality fitness variables. In addition to filling the gap in the relevant literature, this research has contributed in managing adaptation process of the PCASP to the shipping and to the improvement of the ideal personnel selection process for the security companies.

Kaynakça

  • Fitzsimmons, S., (2013). Privatizing the struggle against Somali piracy. Small Wars & Insurgencies 24(1): 84-102.
  • Türkistanlı, T.T., Kuleyin, B., (2017). Gemiadamlarının özel deniz güvenlik şirketi algıları üzerine bir çalışma: Türkiye perspektifi. Journal of ETA Maritıme Science 5(1): 39-58.
  • Liss, C. (2008). Privatising the Fight Against Somali Pirates. Perth: Murdoch University, Asia Research Centre Working Paper No: 152.
  • Aydın, M., Gedik, N., Uğurlu, Ö., Yıldırım, U., (2016). Aden Körfezi’nde yaşanan deniz haydutluğu eylemlerinin dünya ve Türk deniz ticareti üzerindeki etkisi. Journal of ETA Maritime Science 4(1): 61-71.
  • Cusumano, E., Ruzza, S., (2018). Security privatisation at sea: Piracy and the commercialisation of vessel protection. International Relations 32(1): 80-103.
  • Soybaş F.N. (2014). Deniz Haydutluğu ve Deniz Haydutluğunun Deniz Sigortacılığına Etkisi, Yayınlanmamış Denizcilik Uzmanlık Tezi, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, Ankara.
  • Vallabu, S. (2016). Privately Contracted Armed Security Personnel in Indian Ocean Region.
  • Liss, C., (2015). (Re) Establishing control? flag state regulation of antipiracy pmscs. Ocean Development & International Law 46(2):84-97.
  • IMO (International Maritime Organisation), (2012). MSC.1/Circ.1443. Interim Guidance to Private Maritime Security Companies Providing Privately Contracted Armed Security Personnel on Board Ships in The High Risk Area
  • Nanda, P., Bellish., J., (2013). Moving from crisis management to a sustainable solution for Somali piracy: selected ınitiatives and the role of ınternational law. Journal of International Law 46: 44-89.
  • Williams, S.O. (2015). Soft-Law Industry Guidelines Fostering Maritime Security Compliance, The Corbett Centre for Maritime Policy Studies Defence Studies Department.
  • OBP (Oceans Behind Piracy), (2016). Defining Contracted Security, 12.03.2020 tarihinde http://oceansbeyondpiracy.org/sites/default/files/attachments/DefiningContractedSecurityIssuePaper092116.pdf adresinden alınmıştır.
  • Wilpon, A., (2016). Floating armories: a legal grey area in arms trade and the law of the sea. Geo. J. Int'l L. 48: 873.
  • De Nevers, R., (2015). State interests and the problem of piracy: comparing US and UK approaches to maritime PMSCs. Ocean Development & International Law 46(2): 153-166.
  • Hespen, I.V., (2014). Protecting merchant ships from maritime piracy by privately contracted armed security personnel: A comparative analysis of flag state legislation and port and coastal state requirements. J. Mar. L. & Com. 45: 361.
  • Vasili, M., (2017). Private armed guards as seafarers under the maritime labour convention 2006. Journal of International Maritime Law 23: 37.
  • Suresh, R. (2014). Maritime Security of India : the Coastal Security Challenges and Policy Options. India, Books India Private Limited.
  • Simons, S.A., (2013). Ships as ‘total institutions’. acculturating seafarers for a global political economy. Roczniki Socjologii Morskiej 22: 62-68.
  • Kalvaitiene, G., Senčila, V., (2019). Ship as a social space for adaptation: perception of the phenomenon by young seafarers. TransNav: International Journal on Marine Navigation and Safety of Sea Transportation 13(3).
  • Alfiani D.S. (2010). Multinational and multicultural seafarers and MET students: a socio-cultural study for improving maritime safety and the education of seafarers, Yüksek Lisans Tezi, World Maritime University.
  • Manalo, A.R.G., Mercado, N.R., Paragas, D.F., Tenorio, J.C.C., Dotimas, J.C., (2015). The challenges of Filipino seafarers onboard: basis for work life balance. LPU-Laguna Journal of International Tourism and Hospitality Management 3(1):157-184.
  • Yorulmaz, M., Alkan, G., (2017). Denizcilik öğrencilerinin denizcilik sektöründeki kariyer beklentilerinin ve sektör çalışma koşulu algılarının analizi. Journal of Social and Humanities Science Research 4(3): 471-480.
  • Muslu, A., (2018). Seafarers’well-Being In Maritime Companies/Denizcilik İşletmelerinde Gemi Adamlarının Bireysel İyi Oluşu. Tourism Human Rights & Sustainable Environment 123.
  • Haka, M., Borch, D.F., Jensen, C., Leppin, A., (2011). Should I stay or should I go? Motivational profiles of Danish seafaring officers and non-officers. International Maritime Health 63(1): 20-30.
  • Carotenuto, A., Molino, I., Fasanaro, A.M., Amenta, F., (2012). Psychological stress in seafarers: a review. International Maritime Health 63(4):188-194.
  • Pauksztat, B., (2017). Only work and sleep: seafarers’ perceptions of job demands of short sea cargo shipping lines and their effects on work and life on board. Maritime Policy & Management 44(7): 899-915.
  • Nguyen, T.T., Ghaderi, H., Caesar, L.D., Cahoon, S., (2014). Current challenges in the recruitment and retention of seafarers: an industry perspective from Vietnam. The Asian Journal of Shipping and Logistics 30(2): 217-242.
  • Panganiban, A.U., Garcia, O.B., (2017). Contributory to stress and fatigue of Filipino seafarers. Asia Pacific Journal of Maritime Education 3(1).
  • Yıldırım, A., Şimşek, H., (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Altıncı Baskı, Ankara, Seçkin Yayıncılık.
  • Haşıloğlu, S.B., Baran, T., Aydın, O., (2015). Pazarlama araştırmalarındaki potansiyel problemlere yönelik bir araştırma: Kolayda örnekleme ve sıklık ifadeli ölçek maddeleri. Pamukkale İşletme ve Bilişim Yönetimi Dergisi (1): 19-28.
  • Gürbüz S., Şahin, F. (2018). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Felsefe-Yöntem-Analiz. Ankara, Seçkin Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2015). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara, Pegem Akademi.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara, Nobel Yayıncılık
  • Karagöz, Y. (2016). SPSS 23 ve AMOS 23 Uygulamalı İstatistiksel Analizler. Ankara, Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Altunışık R., Coşkun R., Bayraktaroğlu S., Yıldırım E. (2012). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı. Adapazarı, Sakarya Kitabevi.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ali Davut Alkan 0000-0002-9463-8683

Ali Töz 0000-0001-5348-078X

Yayımlanma Tarihi 1 Kasım 2020
Gönderilme Tarihi 25 Mart 2020
Kabul Tarihi 5 Mayıs 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Alkan, A. D., & Töz, A. (2020). Silahlı Özel Deniz Güvenlik Görevlilerinin (SÖDGG) denizciliğe adaptasyonu üzerine bir araştırma. Turkish Journal of Maritime and Marine Sciences, 6(1), 80-101.

Creative Commons Lisansı

This Journal is licensed with Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Licence (CC BY-NC-ND 4.0).