Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

1-8. SINIFLAR GÖRSEL SANATLAR DERSİNİN SANAT ve KÜLTÜR İLİŞKİSİ BAĞLAMINDA İNCELENMESİ

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 1, 157 - 166, 30.04.2022

Öz

Bilim ve sanata ait bilginin kuşaklar arasında aktarılmasında eğitimin önemli işlevlere sahip olduğu ifade edilebilir. Geçmiş kuşakların aktardıkları bilgiler, kültür ve sanatı da kapsamakta ve bu bilgiler sanat eğitimi yoluyla kazanılmaktadır. Bu araştırmada, görsel sanatlar dersinin sanat ve kültür ilişkisi bağlamında incelenmesi amaçlanmıştır.
Araştırmada ele alınan olgu ve ilişkilerin ayrıntılı bir şekilde incelenmesi ve bütüncül bir bakış oluşturulması amacıyla nitel durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Araştırma kapsamında ele alınan veriler görsel sanatlar eğitimi ile ilgili arşiv ve dokümanlardan elde edilmiştir. Araştırma bulguları; kültürel miras alanına ait 34 kazanımın 1-8. sınıf düzeylerinde yer aldığını göstermektedir. Bulguların değerlendirilmesi sonucunda, görsel sanatlar dersinin sanat ve kültür arasındaki ilişkinin kurulmasında ve kültürel mirasın gelecek nesillere aktarılmasında önemli işlevlere sahip olduğu anlaşılmıştır. Bu bağlamda, görsel sanatlar dersinin yalnızca yetenekle ilişkili bir ders olmadığı aynı zamanda kültürel miras aktarımında da önemli görevleri üstlendiği söylenebilir.

Kaynakça

  • Bağlı, M. (2010). Modernizme direnen estetik. İstanbul: Kapı Yayıncılık.
  • Bülbül, H. (2016). Müze ile eğitim yoluyla ortaokul öğrencilerinde kültürel miras bilinci oluşturma. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 6(3), 681-694.
  • Bozkurt, N. (2014). Sanat ve estetik kuramları. Ankara: Sentez Yayıncılık.
  • Çağlayan, E. (2020). Sanat eğitiminin geleceğinde okul dışı öğrenme ortamlarının yeri ve önemi. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 5(2), 145-158.
  • Demirel, Ö. ve Kaya, Z. (2006). Eğitim ile ilgili temel kavramlar. Ö. Demirel & Z. Kaya (Eds.), Eğitim bilimine giriş içinde (s.1-22). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Diker, O. ve Deniz, T. (2017). Coğrafya ve tarih perspektifinden somut kültürel miras ve Türkiye (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Gençaydın, Z. (1993). Sanat eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları.
  • Edeer, Ş. (2005). Sanat eğitiminde disiplinlerarası yaklaşım, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 78-84.
  • Edman, I. (1977). Sanat ve insan estetiğe giriş (2. Baskı). (Çev: T. Oğuzkan). İstanbul : İnkılap ve Aka Kitabevleri.
  • Gökalp, Z. (2019). Türkçülüğün esasları. İstanbul: Bilge Kültür Sanat.
  • Keser, N. (2005). Sanat sözlüğü. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Kırışoğlu, O. T. (2014). Sanat bir serüven. Ankara: Pegem Akademi.
  • Köse, S., Tetik, S., ve Ercan, C. (2001). Örgüt kültürünü oluşturan faktörler, Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(1), 219-242.
  • Moran, B. (2007). Edebiyat kuramları ve eleştiri (16. Baskı). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Oğuz, E. S. (2011). Toplum bilimlerinde kültür kavramı. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 28(2), 123-139.
  • Özgür, E. S. (2004). Küreselleşme sürecinde kültür aktarımında sanat (resim-iş) eğitiminin önemi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Ankara: Gazi Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Prott, L. V. ve O’Kefee, P. J. (1992). 'Cultural heritage' or 'cultural property'. International Journal of Cultural Property, 1(2), 307-320. https://doi.org/10.1017/S094073919200033X
  • San, İ. (2019). Sanatlar, eğitim ve kültür sanatlar eğitimi. İstanbul: Yeni İnsan Yayınevi.
  • San, İ. (1985). Sanat ve eğitim. Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınları.
  • Vecco, M. (2010). A definition of cultural heritage: From the tangible to the intangible. Journal of Cultural Heritage, 11, 321-324.
  • TDK (2021). Güncel Türkçe Sözlük. https://sozluk.gov.tr [Erişim Tarihi: 20.01.2021].
  • UNESCO (2001). The Records of the 31st session of the General Conference. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000124687.page=67 [Erişim Tarihi: 12.02.2021].
  • UNESCO. (1982). Mexico City declaration on cultural policies: World conference on cultural policies. http://unesdoc.unesco.org [Erişim Tarihi: 14.02.2021].
  • MEB (2018a). Öğretim programları. http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx [Erişim Tarihi: 04.02.2021]
  • MEB (2018b). Görsel sanatlar dersi öğretim programı. https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=358 [Erişim Tarihi: 04.02.2021]

Examination Of Visual Arts Course at 1st-8th Grades Within The Context Of The Relationship Between Art And Culture

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 1, 157 - 166, 30.04.2022

Öz

Kaynakça

  • Bağlı, M. (2010). Modernizme direnen estetik. İstanbul: Kapı Yayıncılık.
  • Bülbül, H. (2016). Müze ile eğitim yoluyla ortaokul öğrencilerinde kültürel miras bilinci oluşturma. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 6(3), 681-694.
  • Bozkurt, N. (2014). Sanat ve estetik kuramları. Ankara: Sentez Yayıncılık.
  • Çağlayan, E. (2020). Sanat eğitiminin geleceğinde okul dışı öğrenme ortamlarının yeri ve önemi. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 5(2), 145-158.
  • Demirel, Ö. ve Kaya, Z. (2006). Eğitim ile ilgili temel kavramlar. Ö. Demirel & Z. Kaya (Eds.), Eğitim bilimine giriş içinde (s.1-22). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Diker, O. ve Deniz, T. (2017). Coğrafya ve tarih perspektifinden somut kültürel miras ve Türkiye (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Gençaydın, Z. (1993). Sanat eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları.
  • Edeer, Ş. (2005). Sanat eğitiminde disiplinlerarası yaklaşım, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 78-84.
  • Edman, I. (1977). Sanat ve insan estetiğe giriş (2. Baskı). (Çev: T. Oğuzkan). İstanbul : İnkılap ve Aka Kitabevleri.
  • Gökalp, Z. (2019). Türkçülüğün esasları. İstanbul: Bilge Kültür Sanat.
  • Keser, N. (2005). Sanat sözlüğü. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Kırışoğlu, O. T. (2014). Sanat bir serüven. Ankara: Pegem Akademi.
  • Köse, S., Tetik, S., ve Ercan, C. (2001). Örgüt kültürünü oluşturan faktörler, Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(1), 219-242.
  • Moran, B. (2007). Edebiyat kuramları ve eleştiri (16. Baskı). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Oğuz, E. S. (2011). Toplum bilimlerinde kültür kavramı. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 28(2), 123-139.
  • Özgür, E. S. (2004). Küreselleşme sürecinde kültür aktarımında sanat (resim-iş) eğitiminin önemi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Ankara: Gazi Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Prott, L. V. ve O’Kefee, P. J. (1992). 'Cultural heritage' or 'cultural property'. International Journal of Cultural Property, 1(2), 307-320. https://doi.org/10.1017/S094073919200033X
  • San, İ. (2019). Sanatlar, eğitim ve kültür sanatlar eğitimi. İstanbul: Yeni İnsan Yayınevi.
  • San, İ. (1985). Sanat ve eğitim. Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınları.
  • Vecco, M. (2010). A definition of cultural heritage: From the tangible to the intangible. Journal of Cultural Heritage, 11, 321-324.
  • TDK (2021). Güncel Türkçe Sözlük. https://sozluk.gov.tr [Erişim Tarihi: 20.01.2021].
  • UNESCO (2001). The Records of the 31st session of the General Conference. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000124687.page=67 [Erişim Tarihi: 12.02.2021].
  • UNESCO. (1982). Mexico City declaration on cultural policies: World conference on cultural policies. http://unesdoc.unesco.org [Erişim Tarihi: 14.02.2021].
  • MEB (2018a). Öğretim programları. http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx [Erişim Tarihi: 04.02.2021]
  • MEB (2018b). Görsel sanatlar dersi öğretim programı. https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=358 [Erişim Tarihi: 04.02.2021]
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kültürel çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Taşkin Deniz 0000-0003-1293-5404

Nuray Çağlayan 0000-0002-8972-8166

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Deniz, T., & Çağlayan, N. (2022). 1-8. SINIFLAR GÖRSEL SANATLAR DERSİNİN SANAT ve KÜLTÜR İLİŞKİSİ BAĞLAMINDA İNCELENMESİ. Safran Kültür Ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(1), 157-166.
AMA Deniz T, Çağlayan N. 1-8. SINIFLAR GÖRSEL SANATLAR DERSİNİN SANAT ve KÜLTÜR İLİŞKİSİ BAĞLAMINDA İNCELENMESİ. saktad. Nisan 2022;5(1):157-166.
Chicago Deniz, Taşkin, ve Nuray Çağlayan. “1-8. SINIFLAR GÖRSEL SANATLAR DERSİNİN SANAT Ve KÜLTÜR İLİŞKİSİ BAĞLAMINDA İNCELENMESİ”. Safran Kültür Ve Turizm Araştırmaları Dergisi 5, sy. 1 (Nisan 2022): 157-66.
EndNote Deniz T, Çağlayan N (01 Nisan 2022) 1-8. SINIFLAR GÖRSEL SANATLAR DERSİNİN SANAT ve KÜLTÜR İLİŞKİSİ BAĞLAMINDA İNCELENMESİ. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi 5 1 157–166.
IEEE T. Deniz ve N. Çağlayan, “1-8. SINIFLAR GÖRSEL SANATLAR DERSİNİN SANAT ve KÜLTÜR İLİŞKİSİ BAĞLAMINDA İNCELENMESİ”, saktad, c. 5, sy. 1, ss. 157–166, 2022.
ISNAD Deniz, Taşkin - Çağlayan, Nuray. “1-8. SINIFLAR GÖRSEL SANATLAR DERSİNİN SANAT Ve KÜLTÜR İLİŞKİSİ BAĞLAMINDA İNCELENMESİ”. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi 5/1 (Nisan 2022), 157-166.
JAMA Deniz T, Çağlayan N. 1-8. SINIFLAR GÖRSEL SANATLAR DERSİNİN SANAT ve KÜLTÜR İLİŞKİSİ BAĞLAMINDA İNCELENMESİ. saktad. 2022;5:157–166.
MLA Deniz, Taşkin ve Nuray Çağlayan. “1-8. SINIFLAR GÖRSEL SANATLAR DERSİNİN SANAT Ve KÜLTÜR İLİŞKİSİ BAĞLAMINDA İNCELENMESİ”. Safran Kültür Ve Turizm Araştırmaları Dergisi, c. 5, sy. 1, 2022, ss. 157-66.
Vancouver Deniz T, Çağlayan N. 1-8. SINIFLAR GÖRSEL SANATLAR DERSİNİN SANAT ve KÜLTÜR İLİŞKİSİ BAĞLAMINDA İNCELENMESİ. saktad. 2022;5(1):157-66.