Introduction: This study aims to examine the experiences of primary school teachers in the identification of gifted students and nominating them to science and art centers.
Method: This research was carried out within the scope of phenomenology design, one of the qualitative research designs. The research study group was determined by the criterion sampling method, one of the purposeful sampling methods. The research study group consisted of 15 primary school teachers working in İstanbul. The study data were obtained through semi-structured interview forms developed by the researchers and personal interviews conducted with the study group. The data were analyzed by content analysis. Researcher triangulation was used in the analysis of the data. To minimize data loss, the data were recorded with a voice recorder.
Findings: According to the study's findings, it was determined that the classroom teachers took into account the students' cognitive, affective, and social characteristics while identification them with giftedness and made observations depending on the process.
Discussion: Although many features are used to identify gifted students when the relevant literature is examined, it has been determined that cognitive features are frequently used in the identification of gifted students.
Gifted Students Primary School Teachers Science and Art Centers Experience
Giriş: Bu çalışmada, sınıf öğretmenlerinin üstün yetenekli öğrencilerin belirlenmesi, bilim ve sanat merkezlerine aday gösterilmesi konusundaki deneyimlerinin incelenmesini amaçlamaktadır.
Yöntem: Bu araştırma, nitel araştırma desenlerinden biri olan fenomenoloji deseni kapsamında yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubu, amaçlı örnekleme yöntemlerinden biri olan ölçüt örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul ilinde görev yapan 15 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma verileri, araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formları yoluyla elde edilmiştir. Elde edilen veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir. Verilerin analizinde araştırmacı çeşitlemesinden yararlanılmıştır. Veri kaybını en aza indirmek için veriler ses kayıt cihazı ile kaydedilmiştir.
Bulgular: Araştırmanın bulgularına göre, sınıf öğretmenlerinin öğrencileri üstün yetenekli olarak tanımlarken onların bilişsel, duyuşsal ve sosyal özelliklerini dikkate aldıkları ve sürece bağlı gözlemler yaptıkları belirlenmiştir.
Tartışma: İlgili literatür incelendiğinde üstün zekalı öğrencileri belirlemeye yönelik birçok özellik kullanılsa da bilişsel özelliklerin üstün zekalı öğrencileri belirlemede sıklıkla kullanıldığı tespit edilmiştir.
Üstün Yetenekli Öğrenciler Sınıf Öğretmenleri Bilim ve sanat merkezleri Deneyim
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 24 Sayı: 2 |
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.