The main objective of this study, to determine the
differences of institutional levels of the hotels according to their structural
attributes like their owners (family business or not), seasonal work or none
seasonal and belonging a chain or not. In this context institutionalization
level scale was implemented to senior managers and mid-level managers who work
in five star hotels in Antalya. Institutionalization level scale is consisted
of five dimensions which are formalization, professionalization, cultural
power, consistency and transparency. Results of the analysis which made between
the institutionalization level and structural attributes of the hotels in
Antalya we found that none seasonal hotels have more formalizations and
cultural power than seasonal ones. As well as we determined that none family
businesses hotels have more formalization level than family business ones. Finally we found that, the hotels which owns
higher staff have higher formalization level.
Institutionalization Formalization Professionalization Cultural Power Hotel Enterprises
Araştırmanın genel amacı, otellerin kurumsallaşma
düzeylerinin sezonluk, zincir ve aile işletmesi olup olmaması gibi özelliklere
göre farklılaşıp farklılaşmadığını tespit etmektir. Bu bağlamda Antalya
bölgesinde faaliyet gösteren 45 adet 5 yıldızlı otelin üst ve orta kademe
yöneticilerine kurumsallaşma düzey ölçeği uygulanmıştır. Kurumsallaşma ölçeği,
işletmelerin kurumsallaşma düzeylerini formalleşme, profesyonelleşme, kültürel
güç, tutarlılık ve saydamlık olmak üzere beş farklı boyut üzerinden ölçmektedir.
Otellere dair ölçülen kurumsallaşma düzeyleri ile otellerin yapısal özellikleri
arasında yapılan analizler sonucunda tam yıl faaliyet gösteren otellerin
sezonluk otellere göre daha yüksek düzeyde formalleştiği ve kültürel güç
ortalamalarının daha yüksek olduğu görülmüştür. Bunun dışında aile işletmesi
olmayan otellerin de aile işletmesi olan otellere göre daha yüksek düzeyde
formalleştiği tespit edilmiştir. Otellerin herhangi bir zincire dahil olup
olmamaları ile kurumsallaşma düzeyleri arasında ilişki tespit edilemezken
personel sayısı daha yüksek olan otellerde de formalleşme düzeyinin yüksek
olduğu görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Nisan 2019 |
Gönderilme Tarihi | 5 Şubat 2019 |
Kabul Tarihi | 15 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 12 Sayı: 2 |