Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Personality Traits of Employees and Psychologically Rich Life

Yıl 2022, Cilt: 24 Sayı: 42, 169 - 180, 27.06.2022

Öz

Psychological rich life consists of experiences and emotions that change and differentiate the perspectives of employees. Employees with a high psychologically rich life can add value to their skills, which are important in hotel businesses, such as creativity and communication skills. According to personality traits, each individual's approach to events and phenomena may be different. Thus, the thoughts, feelings and experiences of individuals in life can be at different levels. In this context, the main purpose of the research is to determine the level of influence of the personality traits of the employees on their psychologically rich life. Within the scope of the purpose of the research, the universe of the study is the employees in the hotel enterprises in Antalya, and the sample of the study is the employees working in the 5-star hotel enterprises in Antalya. The questionnaire form prepared in this direction was applied to the employees of 5-star hotel businesses in Antalya between 10-15 February 2022 with the judicial sampling technique and 390 questionnaires were reached. As a result of the analyzes carried out, it was concluded that the personality traits of extraversion, openness to experience, responsibility and emotional stability significantly affect the psychologically rich life. It has been determined that the personality trait of agreeableness has no effect on the psychologically rich life.

Kaynakça

  • Acartürk, B., A. (2016). 5 Faktör Kişilik Özellikleri ile Bireycilik ve Toplulukçuluk Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Dernek Çalışma Grupları Üyeleri Üzerinde Bir Araştırma. (Yüksek Lisans Tezi). Üsküdar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Avşar, E. (2021). Psikolojik Zengin Yaşam Ölçeği’nin Türkçe Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. (Yüksek Lisans Tezi). Üsküdar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Bezirgan, M., Mercan, N. ve Alamur, B. (2015). Turizm Çalışanlarının Kişilik Özelliklerinin Kültürel Zekâları Üzerindeki Etkisi: Edremit Körfezi Örneği. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 7 (1), 16-29
  • Bitlisli. Ö., Dinç, O., Çetinceli, Ö. ve Kaygısız, Y. (2013). Beş Faktör Kişilik Özellikleri ile Akademik Güdülenme İlişkisi: Süleyman Demirel Üniversitesi Isparta Meslek Yüksekokulu Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18 (2), 459-480.
  • Boniwell, I. (2012). Positive Psychology in a Nutshell: The Science of Happiness. McGraw-Hill Education.
  • Bulut, M. B., ve Yıldız, M. (2018). Boyutlandırılmış Beş Faktör Kişilik Envanteri’nin (B5fke) Türkçeye Uyarlanması: Üniversite Öğrencileri Örnekleminde Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması, Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 8(2), 181- 200.
  • Çiçek, İ. ve Aslan, A. E. (2020). Kişilik ve Beş Faktör Kişilik Özellikleri: Kuramsal Bir Çerçeve. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 10(1), 137-147.
  • Diener, E. & Seligman, M. E. (2002). Very Happy People. Psychological Science, 13(1), 81- 84.
  • Doğan, T. (2013). Beş Faktör Kişilik Özellikleri ve Öznel İyi Oluş, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 14(1), 56- 64.
  • Goldberg, L. R. (1992), The Development of Markers for the Big-Five Factor Structure. Psychological Assessment, 4(1), 26-42.
  • Harter, J. K., Schmidt, F. L., & Keyes, C. L. (2003). Well-Being in the Workplace and Its Relationship to Business Outcomes: A Review of the Gallup Studies. Flourishing Positive psychology and the life well-lived, (2), 205-224.
  • Keleş, H. N. (2017). Anlamlı İş ile Psikolojik İyi Oluş İlişkisi. The Journal of Happiness & Well-Being, 5(1), 154-167.
  • Lyubomirsky, S., King, L. A. & Diener, E. (2005). The Benefits of Frequent Positive Affect: Does Happiness Lead to Success?. Psychological Bulletin, (131), 803-855.
  • McCrae R. R. and Costa P. T. (1987). “Validation of the Five-Factor Model of Personality Across Instruments and Observers”. Journal of Personality and Social Psychology, 52/1, 81-90.
  • McCrae, R.R., and Costa, P.T. (1989). Reinterpreting the Myers-Briggs Type Indicator from the Perspective of the Five-Factor Model of Personality. Journal of Personality, 57,17-40.
  • McCrae, R. R. and Costa, P.T. (1991) “Test and assessment the neo personality inventory: using the five-factor model in counseling”. Journal of Counseling & Development, 69(1), 367-392. McCrae, R. R., & Costa, P. T. (1997). Personality Trait Structure as a Human Universal. American Psychologist, 52(5), 509-516.
  • Merdan, E. (2013). Beş Faktör Kişilik Kuramı ile İş Değerleri İlişkisinin İncelenmesi: Bankacılık Sektöründe Bir Araştırma. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(7), 139-159.
  • Oishi, S., Choi, H., Buttrick, N., Heintzhelman, S. J., Kushlev, K., Westgate, E. C., … ve Besser, L. L. (2019). The Psychologically Rich Life Questionnaire. Journal of Research in Personality, 81, 257- 270.
  • Oishi, S., Choi, H., Koo, M., Galinha, I., Ishii, K., Komiya, A., ... ve Besser, L. L. (2020). Happiness, meaning, and psychological richness. Affective Science, 1(2), 107-115.
  • Ryan, R. M. ve Deci, E. L., (2001), “On Happiness and Human Potentials: A Review of Research on Hedonic and Eudaimonic Well-Being”. Annual Review of Psychology, 52, 141-166.
  • Sarıcı Bulut, S. (2017). Beş Faktör Kişilik Özellikleri Stresle Başa Çıkma ve Depresyon Arasındaki İlişkiler: Gazi Eğitim Fakültesi Örneği, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 6(2), 1205- 1221.
  • Somer, O., Korkmaz, M., ve Tatar, A. (2002), “Beş faktör Kişilik Envanteri’nin Geliştirilmesi–I: Ölçek ve Alt Ölçeklerin Oluşturulması”. Türk Psikoloji Dergisi, 17(49), 21–33.
  • Şeker Sır, N. (2016). Öğretmen Adaylarının 5 Faktör Kişilik Kuramına Göre Kişilik Özelliklerinin Belirlenmesi ve Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi), Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Tatlılıoğlu, K. (2015). Beş Faktör Kişilik Kuramı Bağlamında Kişilik Kavramına Genel Bir Bakış. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(6), 127-146.
  • Türk Dil Kurumu (TDK). (2022). http://www.tdk.gov.tr/sozluk.gov.tr/arama/kişilik, (12.02.2022).
  • Van der Vaart, L., Linde, B., De Beer, L., & Cockeran, M. (2015). Employee Well-Being, Intention to Leave and perceived Employability: A Psychological Contract Approach. South African Journal of Economic and Management Sciences, 18(1), 32-44.

İşgörenlerin Kişilik Özellikleri ve Psikolojik Zengin Yaşam

Yıl 2022, Cilt: 24 Sayı: 42, 169 - 180, 27.06.2022

Öz

Psikolojik zengin yaşam işgörenlerin bakış açılarını değiştiren ve farklılaştıran tecrübelerden ve duygulardan oluşmaktadır. Psikolojik zengin yaşam seviyesi yüksek olan işgörenler yaratıcılık, iletişim becerileri gibi otel işletmelerinde önemli olan yeteneklerine artı değer katabilmektedir. Kişilik özelliklerine göre her bireyin olaylara ve olgulara yaklaşımı farklılaşabilmektedir. Böylece bireylerin düşünceleri, duyguları ve yaşam içerisinde tecrübeleri farklı düzeylerde olabilmektedir. Bu kapsamda araştırmanın temel amacı işgörenlerin kişilik özelliklerinin psikolojik zengin yaşama etki düzeyini belirlemektir. Araştırmanın amacı kapsamında çalışmanın evrenini Antalya’daki otel işletmelerindeki işgörenler, çalışmanın örneklemini ise Antalya’daki 5 yıldızlı otel işletmelerinde çalışan işgörenler oluşturmaktadır. Bu doğrultuda hazırlanan anket formu Antalya’da 5 yıldızlı otel işletmelerindeki işgörenlerine yargısal örnekleme tekniğiyle 10-15 Şubat 2022 tarihleri arasında uygulanmış ve 390 anket formuna ulaşılmıştır. Gerçekleştirilen analizler sonucunda dışadönüklük, deneyime açıklık, sorumluluk ve duygusal dengelilik kişilik özelliklerinin psikolojik zengin yaşamı anlamlı etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Uyumluluk kişilik özelliğinin ise psikolojik zengin yaşam üzerinde bir etkisi olmadığı belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Acartürk, B., A. (2016). 5 Faktör Kişilik Özellikleri ile Bireycilik ve Toplulukçuluk Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Dernek Çalışma Grupları Üyeleri Üzerinde Bir Araştırma. (Yüksek Lisans Tezi). Üsküdar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Avşar, E. (2021). Psikolojik Zengin Yaşam Ölçeği’nin Türkçe Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. (Yüksek Lisans Tezi). Üsküdar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Bezirgan, M., Mercan, N. ve Alamur, B. (2015). Turizm Çalışanlarının Kişilik Özelliklerinin Kültürel Zekâları Üzerindeki Etkisi: Edremit Körfezi Örneği. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 7 (1), 16-29
  • Bitlisli. Ö., Dinç, O., Çetinceli, Ö. ve Kaygısız, Y. (2013). Beş Faktör Kişilik Özellikleri ile Akademik Güdülenme İlişkisi: Süleyman Demirel Üniversitesi Isparta Meslek Yüksekokulu Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18 (2), 459-480.
  • Boniwell, I. (2012). Positive Psychology in a Nutshell: The Science of Happiness. McGraw-Hill Education.
  • Bulut, M. B., ve Yıldız, M. (2018). Boyutlandırılmış Beş Faktör Kişilik Envanteri’nin (B5fke) Türkçeye Uyarlanması: Üniversite Öğrencileri Örnekleminde Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması, Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 8(2), 181- 200.
  • Çiçek, İ. ve Aslan, A. E. (2020). Kişilik ve Beş Faktör Kişilik Özellikleri: Kuramsal Bir Çerçeve. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 10(1), 137-147.
  • Diener, E. & Seligman, M. E. (2002). Very Happy People. Psychological Science, 13(1), 81- 84.
  • Doğan, T. (2013). Beş Faktör Kişilik Özellikleri ve Öznel İyi Oluş, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 14(1), 56- 64.
  • Goldberg, L. R. (1992), The Development of Markers for the Big-Five Factor Structure. Psychological Assessment, 4(1), 26-42.
  • Harter, J. K., Schmidt, F. L., & Keyes, C. L. (2003). Well-Being in the Workplace and Its Relationship to Business Outcomes: A Review of the Gallup Studies. Flourishing Positive psychology and the life well-lived, (2), 205-224.
  • Keleş, H. N. (2017). Anlamlı İş ile Psikolojik İyi Oluş İlişkisi. The Journal of Happiness & Well-Being, 5(1), 154-167.
  • Lyubomirsky, S., King, L. A. & Diener, E. (2005). The Benefits of Frequent Positive Affect: Does Happiness Lead to Success?. Psychological Bulletin, (131), 803-855.
  • McCrae R. R. and Costa P. T. (1987). “Validation of the Five-Factor Model of Personality Across Instruments and Observers”. Journal of Personality and Social Psychology, 52/1, 81-90.
  • McCrae, R.R., and Costa, P.T. (1989). Reinterpreting the Myers-Briggs Type Indicator from the Perspective of the Five-Factor Model of Personality. Journal of Personality, 57,17-40.
  • McCrae, R. R. and Costa, P.T. (1991) “Test and assessment the neo personality inventory: using the five-factor model in counseling”. Journal of Counseling & Development, 69(1), 367-392. McCrae, R. R., & Costa, P. T. (1997). Personality Trait Structure as a Human Universal. American Psychologist, 52(5), 509-516.
  • Merdan, E. (2013). Beş Faktör Kişilik Kuramı ile İş Değerleri İlişkisinin İncelenmesi: Bankacılık Sektöründe Bir Araştırma. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(7), 139-159.
  • Oishi, S., Choi, H., Buttrick, N., Heintzhelman, S. J., Kushlev, K., Westgate, E. C., … ve Besser, L. L. (2019). The Psychologically Rich Life Questionnaire. Journal of Research in Personality, 81, 257- 270.
  • Oishi, S., Choi, H., Koo, M., Galinha, I., Ishii, K., Komiya, A., ... ve Besser, L. L. (2020). Happiness, meaning, and psychological richness. Affective Science, 1(2), 107-115.
  • Ryan, R. M. ve Deci, E. L., (2001), “On Happiness and Human Potentials: A Review of Research on Hedonic and Eudaimonic Well-Being”. Annual Review of Psychology, 52, 141-166.
  • Sarıcı Bulut, S. (2017). Beş Faktör Kişilik Özellikleri Stresle Başa Çıkma ve Depresyon Arasındaki İlişkiler: Gazi Eğitim Fakültesi Örneği, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 6(2), 1205- 1221.
  • Somer, O., Korkmaz, M., ve Tatar, A. (2002), “Beş faktör Kişilik Envanteri’nin Geliştirilmesi–I: Ölçek ve Alt Ölçeklerin Oluşturulması”. Türk Psikoloji Dergisi, 17(49), 21–33.
  • Şeker Sır, N. (2016). Öğretmen Adaylarının 5 Faktör Kişilik Kuramına Göre Kişilik Özelliklerinin Belirlenmesi ve Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi), Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Tatlılıoğlu, K. (2015). Beş Faktör Kişilik Kuramı Bağlamında Kişilik Kavramına Genel Bir Bakış. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(6), 127-146.
  • Türk Dil Kurumu (TDK). (2022). http://www.tdk.gov.tr/sozluk.gov.tr/arama/kişilik, (12.02.2022).
  • Van der Vaart, L., Linde, B., De Beer, L., & Cockeran, M. (2015). Employee Well-Being, Intention to Leave and perceived Employability: A Psychological Contract Approach. South African Journal of Economic and Management Sciences, 18(1), 32-44.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Emre Yaşar 0000-0003-1573-0930

Bilal Nadir Alkan 0000-0002-4330-3613

Mehmet Anıl Küçükyaman 0000-0003-1379-7998

Erken Görünüm Tarihi 21 Haziran 2022
Yayımlanma Tarihi 27 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 24 Sayı: 42

Kaynak Göster

APA Yaşar, E., Alkan, B. N., & Küçükyaman, M. A. (2022). İşgörenlerin Kişilik Özellikleri ve Psikolojik Zengin Yaşam. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 24(42), 169-180.

     EBSCO        SOBİAD            ProQuest      Türk Eğitim İndeksi

18302 18303   18304  18305