Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencileri Örnekleminde Duygusal Zekâ Özelliğinin Eleştirel Düşünme Eğilimi Üzerindeki Etkisi: Kayseri Üniversitesi Örneği

Yıl 2022, Cilt: 8 Sayı: 2, 206 - 228, 31.12.2022

Öz

Bu araştırma üniversite öğrencilerinin duygusal zekâ özelliklerinin eleştirel düşünme eğilimleri üzerindeki etkisini tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Araştırma ana kütlesini Kayseri Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulunda aktif olan 4 programda öğrenim gören 440 öğrenci oluşturmaktadır. Toplam 204 öğrencinin katılım sağladığı araştırmada nicel araştırma tekniklerinden ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Veriler anket yöntemi ile toplanmıştır. Toplanan veriler uygun analiz yöntemiyle istatistiki olarak analiz edilmiş ve araştırma bulguları ortaya konmuştur. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre bir bütün olarak duygusal zekâ ile eleştirel düşünme eğilimi arasında anlamlı bir korelasyon olduğu ve duygusal zekânın eleştirel düşünme eğilimi üzerinde pozitif ve anlamlı bir etkisinin olduğu görülmektedir. Ayrıca duygusal zekâ alt boyutlarından ‘iyi oluş’ ve ‘sosyallik’ boyutlarının eleştirel düşünme eğilimi üzerinde pozitif ve anlamlı bir etkisinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Buna karşın duygusal zekâ alt boyutlarından ‘öz kontrol’ ve ‘duygusallık’ boyutlarının eleştirel düşünme eğilimi üzerinde herhangi bir etkisi bulunmamaktadır.

Kaynakça

  • Akar, C. (2007). “İlköğretim Öğrencilerinde Eleştirel Düşünme Becerileri”, Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi.
  • Akbıyık, C. (2002). “Eleştirel Düşünme Eğilimleri ve Akademik Başarı”, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi.
  • Akdere, N. (2012). “Türkiye’de Öğretmen Adaylarının Eleştirel Düşünme Becerileri, Eleştirel Düşünme Öğretimine Yönelik Tutumları ve Öz Yeterlik Seviyeleri”, Doktora Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Akınoğlu, O. (2001). “Eleştirel Düşünme Becerilerini Temel Alan Fen Bilgisi Öğretiminin Öğrenme Ürünlerine Etkisi”, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi.
  • Aksu, G. ve Koruklu, N. (2015). “Determination the Effects of Vocational High School Students' Logical and Critical Thinking Skills on Mathematics Success”, Eurasian Journal of Educational Research, 59, s.181-206.
  • Alkaya, F. (2006). “Eleştirel Düşünme Becerilerini Temel Alan Fen Bilgisi Öğretiminin Öğrencilerin Akademik Başarılarına Etkisi”, Yüksek Lisans Tezi, Mustafa Kemal Üniversitesi.
  • Alvandi, M., Mehrdad, A. G. ve Karimi, L. (2015). “The Relationship Between Iranian EFL Teachers Critical Thinking Skills, Their EQ and Their Students Engagement in The Task”, Theory and Practice in Language Studies, 5(3), s.555-565.
  • Arslan, A. ve Kılıç, M. (2021). “Farklı Spor Branşlarındaki Sporcuların Duygusal Zekâ ve Liderlik Davranışları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. Modern Leisure Studies, 3(1), s.12-34.
  • Aslan, Ş. ve Özata, M. (2006). “Sağlık Yöneticilerinde Duygusal Zekâ Boyutlarının Cooper Sawaf Haritasıyla Araştırılması”, Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 9(2), s.197-222.
  • Aşan Ö. ve Özyer K. (2003). “Duygusal Zekâya Etki Eden Demografik Faktörlerin Saptanmasına Yönelik Ampirik Bir Çalışma”, H.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(1), s.151-167.
  • Atila, S. (2014). "Entelektüeller, Üniversiteler ve Bilimsel Bilginin Üretilmesi Kapsamında Eleştirel Bir Deneme". Akademik İncelemeler Dergisi 4(2), s.81-94.
  • Aybek, B. (2007). “Konu ve Beceri Temelli Eleştirel Düşünme Öğretiminin Öğretmen Adaylarının Eleştirel Düşünme Eğilimi ve Düzeyine Etkisi”. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(2), s.43-60.
  • B. Cross. ve A. Travaglione (2003). “The Untold Story: Is The Entrepreneur Of The 21st Century Defined By EQ?”, International Journal Of Organizational Analysis, 11(3), s.221-228.
  • Balyan, M., Köksal, A. Gönkek, P. ve Zekioğlu, A. (2021). “Analysis of Emotional Intelligence and Personality Traits of Students in Faculty of Sports Sciences”. Journal of Educational PsychologyPropositos y Representaciones, 9. SPE(3), e1157
  • Bar-On, R. (1997). “Bar-On Emotional Quotient Inventory (EQ-I): Technical Manual”. In Multi-Health Systems. Toronto, Canada. Bar-on, R., Handley, R. ve Fund, J. (2005). “The Impact of Emotional and Social İIntelligence on Performance. Linking Emotional Intelligence and Performance at Work”. Current Research Evidence. Magwah, Hj; Lawrence, Erlbaurm.
  • Baştopçu, G. (2018). “Sınıf Öğretmenlerinin Eleştirel Düşünme Becerisini Kazandırmaya Yönelik Uygulanan Yöntem, Teknik ve Etkinliklerin Kullanımının İncelenmesi”. Yüksek Lisans Tezi. Gaziantep Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Benington M.R. (2019) “Emotional Intelligence and Sociodemographic Status in Associate Degree Nursing Students”, Doctor Dissertation, Walden University.
  • Burkhart, L. M. (2006). “Thinking Critically About Critical Thinking: Developing Thinking Skills Among High School Students” (Unpublished PhD Thesis). Claremont Grade University, California.
  • Carmeli, A. ve Josman, Z. E. (2006). “The Relationship Among Emotional Intelligence, Task Performance, and Organizational Citizenship Behaviors”. Human Performance, 19(4), s.403-419.
  • Certel, Z., Çatıkkaş, F. ve Yalçınkaya, M. (2011). “Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Duygusal Zekâ ile Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin İncelenmesi”. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 13(1), s.74-81.
  • Cheung, C. K., Rudowic, E., Kwan, A. S. F., Lang, G. ve Yue, X. D. (2001). “Critical Thinking Among University Students: Does the Family Background Matter?”. College Student Journal, 35 (4), s.577-598.
  • Chun, M. (2010). “Taking Teaching to (performance) Task: Linking Pedagogical and Assessment Practices”, Change, 42(2), s.22-29.
  • Cleveland, J. (2015). “Beyond Standardization: Fostering Critical Thinking in a Fourth Grade Classroom Through Comprehensive Socratic Circles” (Unpublished Doctoral Dissertation). Arizona State Unıversıty, Arizona, ABD
  • Collier, K., Guenther, T., ve Veerman, C. (2002). Developing Critical Thinking Skills Through a Variety of İnstructional Strategies, Unpublished Doctoral Dissertation, Saint Xavier University.
  • Conte, J. M. (2005). “A Review and Critique of Emotional Intelligence Measures” , Journal of Organizational Behavior, (26), s.433-440,
  • Cooper, R., ve Sawaf, A. (1997). “Executive EQ: Emotional Intelligence in Leadership and Organizations (p. xiii _E)”. New York: The Berkley Publishing Group.
  • Cooper, K. R. ve Sawaf, A. (2000). “Liderlikte Duygusal Zekâ”, İkinci Basım, Sistem Yayıncılık, İstanbul.
  • Çakar, U. ve Arbak, Y. (2002). “Modern Yaklaşımlar Işığında Değişen Duygu Zekâ İlişkisi ve Duygusal Zekâ”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 6(3), s.99-116.
  • Çakır, G. (2021). “Spor Hizmetleri Genel Müdürlüğü Merkez ve Taşra Teşkilatında Çalışan Antrenörlerin Duygusal Zekâ ve Liderlik Özelliklerinin Araştırılması”. Doktora Tezi. Kütahya Dumlupınar Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Çelik, D. Ö., Yılmaz, O. Şahin, İ. ve Besler, M. (2021). “Elit Seviyedeki Bireysel Kadın Sporcuların Duygusal Zekâ Düzeylerinin İncelenmesi”. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 6(1), s.110-122.
  • Çelik, O. B. ve Güngör, N. (2020). “A Structural Model of the Relationships between The Emotional Intelligence and the Critical Thinking Disposition in Physical Education and Sports Teacher Candidates”. Uluslararası Egzersiz Psikolojisi Dergisi, 2 (1), s.10-20.
  • Çetin. M. (2007). “Bölgesel Kalkınma ve Girişimci Üniversiteler.” Ege Akademik Bakış 7(1) s.217-238.
  • Çıkrıkçı, N. (1993). “Watson-Glaser Eleştirel Akıl Yürütme Gücü Ölçeğinin (form Y M) Lise Öğrencileri Üzerindeki Ön deneme Uygulaması”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 25(2), s.559-569.
  • Çıkrıkçı, N. (1996). “Eleştirel Düşünme: Bir Ölçme Aracı ve Bir Araştırma”, Sözlü Bildiri, III. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi, Adana
  • Çiçek, M. (2011). “Stratejik Düşüncenin Belirleyicileri Olarak Eleştirel ve Yaratıcı Düşünce.” Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Demircioğlu, E. (2012). “Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeğinin Uyarlama Çalışması ve Faktör Yapısının Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi”. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Demircioğlu, E. ve Kilmen, S. (2014). “An Adaptation Study of Critical Disposition Scale.” The Journal of Academic Social Science Studies. 27, s.203-208.
  • Deniz, M.E., Özer, E. ve Işık, E., (2013). “Trait Emotional Intelligence Questionnaire–Short Form: Validity and Reliability Studies.” Education and Science, 38(169), s.407-419.
  • Dulewicz V. ve Higgs M. (1999). “Emotional Intelligence Br Measured And Developed,” Leadership & Organizational Development Journal, 20(5), s.242-253.
  • Duran, V. (2019). “Öğretmen Adaylarının Akıl Yürütme Stilleri, Bilişsel Çarpıtmaları ve Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin İncelenmesi Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği” Doktora Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, İzmir.
  • Dutoğlu, G. ve Tuncel, M. (2008). “Aday Öğretmenlerin Eleştirel Düşünme Eğilimleri İle Duygusal Zekâ Düzeyleri Arasındaki İlişki” Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), s.11-32.
  • Ebrahimi, M. R. ve Moafian, F. (2012). “Does Emotional İntelligence Or Self-Efficacy Have Something To Do With High School English Teachers' Critical Thinking, Considering Demographic İnformation?” International Journal of Linguistics, 4(4), s.224-242.
  • Eğmir, E. (2016). “Eleştirel Düşünme Becerisi Öğretim Programının Hazırlanması, Uygulanması ve Değerlendirilmesi”. Doktora Tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ennis, R. H., ve Weir, E. E. (1985). “The Ennis-Weir Critical Thinking Essay Test: An Instrument For Teaching and Testing”. Midwest Publications.
  • Erbektaş, E. Üzüm, H. Özen, G. Arslan, T. Ertan, G. ve Elveren, A. (2017). “Amatör ve Profesyonel Sporcuların Duygusal Zekâlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi”. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(4), s.263-274.
  • Ersoy, E. ve Başer, N. (2011). “İlköğretim İkinci Kademede Eleştirel Düşünmenin Yeri”, Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1), s.1-10.
  • Evcen, D. (2002). “Watson-Glaser Eleştirel Akıl Yürütme Gücü Testinin (Form S) Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi.
  • Facione, P. A. (1990). “Critical Thinking: A Statement of Expert Concensus for Purposes of Educational Assessment and Instruction”. Delphi Report Executive Summary, s.315-423.
  • Facione, N. C., Facione, P. A. ve Carol, A. S. (1994). Critical “Thinking Disposition As A Measure of Component Clinical Judgement: The Development of the California Critical Thinking Disposition Inventory”. Journal of Nursing Education, 33(8), s.345–350.
  • Facione, P. A., Facione, N. C., & Giancarlo, C.A.F. (1998). “The California Critical Thinking Dispositions Inventory”. Academic Pres. Fernández, M. M., Brito, C.J., Miarca, B. ve Diaz, A.L. (2020). “Anxiety and Emotional Intelligence: Comparisons Between Combat Sports, Gender and Levels Using the Trait Meta-Mood Scale and the Inventory of Situations and Anxiety Response”. Frontiers in Psychology, 11(130), s.889
  • Fitriani, H., Asy'ari, M., Zubaidah, S. ve Mahanal, S. (2019). “Exploring the Prospective Teachers‟ Critical Thinking and Critical Analysis Skills.” Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 8(3), s.379-390.
  • Goleman, D. (1995). “Duygusal Zekâ Neden IQ’dan Daha Önemlidir?” (Çev.Yüksel, S, B.). New York: Bantam Dell. İstanbul Varlık Yayınları. Göbel Dinçer, Ş. (2013). “Sınıf Öğretmenlerini Eleştirel Düşünme Becerisi Öğretimi Yeterlilikleri ve Uygulamaları.” Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Gökgöz, H. (2020). “Örgütsel Öğrenme ve Eleştirel Düşünmenin Örgüt İçi Girişimciliğe Etkisi.” Doktora Tezi, Trakya Üniversitesi. Göktaş Kulualp, H. ve Erol, S. (2017). “Mikro Açıdan Turizm Sektörü Yöneticilerinin Duygusal Zekâ Düzeylerini Etkileyen Demografik Değişkenler”. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, ICMEB17 Özel Sayısı, s.120-130.
  • Gül, H., İnce, M. ve Korkmaz, O. (2014). “Çalışma Yaşamında Duygusal Zekâ ve Bireylerin Duygusal Zekâ Düzeylerini Kullanabilme Becerileri Üzerine Bir Araştırma”. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), s.30-49.
  • Güler, A. (2006). “İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Duygusal Zekâ Düzeyleri İle Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişki İncelenmesi.” Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gülveren, H. (2007). “Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Becerileri ve Bu Becerileri Etkileyen Eleştirel Düşünme Faktörleri”, Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Gürbüz, S, ve Şahin, F. (2018). “Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri.” Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Gürbüz S. ve Yüksel M. (2008). “Çalışma Ortamında Duygusal Zekâ; İş Performansı, İş Tatmini, Örgütsel Vatandaşlık Davranışı ve Bazı Demografik Özelliklerle İlişkisi”, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 9(2), s.174-190.
  • Güven, M. ve Kürüm D. (2008). “The Relationship between Teacher Candidates’ Learning Styles and Critical Thinking Dispositions (An Investigation on the Students in Faculty of Education in Anadolu Uni”, Elementary Education Online, 7(1), s.53-70.
  • Güzel, İ. (2022). “Eleştirel Düşünme Becerisi Öğretiminin Ortaokul Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Becerilerine ve Türkçe Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi” Doktora Tezi, İnönü Üniversitesi.
  • Güzel, S. (2005). “Eleştirel Düşünme Becerilerini Temele Alan İlköğretim 4. Sınıf Sosyal Bilgiler Öğretiminin Öğrenme Ürünlerine Etkisi”, Yüksek Lisans Tezi. Mustafa Kemal Üniversitesi.
  • Inch, B. ve Warnick, E. S. (1994). “Critical Thinking and Communication: The Use of Reason in Argument.” New York, NY: Macmillan.
  • İşmen A. E. (2001). “Duygusal Zekâ ve Problem Çözme”, M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 13, s.114-115.
  • Jacka, J. M. (2018). “How is Your EQ?”, Soft Skills, s.36-41.
  • Kalaycı, S. (2014). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri”, Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Jimenez, J. E. (2019). “A Correlational Study: The Relationship Between a Coach’s Emotional Intelligence and Team Potency” (Unpublished Doctoral dissertation). Adler University, Chicago, Vancouver.
  • Kanik, F. (2010). “An Assessment of Teachers‟ Conceptions of Critical Thinking and Practices For Critical Thinking Development At Seventh Grade Level”. Doktora Tezi. Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kayagil, S. (2010). “İlköğretim Yedinci Sınıf Öğrencilerinde Eleştirel Düşünme Becerilerinin Matematik Başarısını Yordaması”, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi.
  • Kim, Y. S. ve Oh, E. J. (2016). “Relationship Among Emotional İntelligence, Critical Thinking And Major Satisfaction in Nursing Students.” Journal of the Korea Academia-Industrial Cooperation Society, 17(7), s.103-111.
  • Koca Ballı, A.İ. (2015) “Duygusal Zekâ, Stresle Başa Çıkma Yöntemleri, Liderlik Davranışları ve İşletme Performansı Arasındaki İlişkinin Analizi: Kadın Girişimciler Üzerine Bir Çalışma”, Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kökdemir, D. (2003). “Eleştirel Düşünme ve Bilim Eğitimi”. Pivolka, 2(4), s.3-5.
  • Kökdemir, D. (2003). “Belirsizlik Durumlarında Karar Verme ve Problem Çözme”. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Psikoloji Anabilim Dalı.
  • Ku, K.Y.L. (2009). “Assessing Students’ Critical Thinking Performance: Urging for Measurements Using Multi-Response format”. Thinking Skills and Creativity, 4, s.70-76.
  • Kurnaz, A. (2007). İlköğretim Beşinci Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde Beceri ve İçerik Temelli Eleştirel Düşünme Öğretiminin Öğrencilerin Eleştirel Düşünme Becerileri, Erişi ve Tutumlarına Etkisi. Doktora Tezi. Selçuk Üniversitesi.
  • Kutlu, O. ve Akar Vural, R. (2004). “Eleştirel Düşünme: Ölçme Araçlarının İncelenmesi ve Bir Güvenirlik Çalışması”. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi, 13(2) S.189-200.
  • Leasa, M. (2018). “The Correlation Between Emotional Intelligence And Critical Thinking Skills With Different Learning Styles In Science Learning”. In A. Suparmi and D. A. Nugraha (Eds.), AIP Conference Proceedings 2014(1), s.020135). AIP Publishing LLC.
  • Lee, O. S., Gu, M. O. ve Kim, M. J. (2015). “Influence Of Critical Thinking Disposition And Emotional Intelligence On Clinical Competence In Nursing Students”. Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, 16(1), s.380-388.
  • Lee, O. S. ve Kim, M. J. (2018). “The Relationship Between Emotional Intelligence, Critical Thinking Disposition And Clinical Competence In New Graduate Nurses Immediately After Graduation”. Journal of Digital Convergence, 16(6), 307-315.
  • Mayer, J. D., ve Salovey, P. (1997). “What Is Emotional Intelligence?” In P. Salovey & D. Sluyter (Eds.), Emotional Development And Emotional Intelligence: Implications For Educators (pp. 3–31). New York: Basic
  • Mayer, J.D. Salovey, P. ve Caruso, D.R. (2004) “Emotional Intelligence: Theory, Findings and Implications”, Psychological Inquiry, 15(3) s.197-215.
  • Mecit, Ö. (2006). “The Effect of 7E Learning Cycle Model on the Improvement of Fifth Grade Students’ Critical Thinking Skills”. Doktora Tezi. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Mete, F. ve Akpınar, K. D. (2013). “Dil Öğrenimi ve Duygusal Zekâ”, 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Dergisi, 2(5), s.73-85.
  • Meyer, B. ve Fletcher, T. B. (2007). “Emotional Intelligence: A Theoretical Overview and Implications for Research and Professional Practice in Sport Psychology”. Journal of Applied Sport Psychology, 19(1), s.1-15.
  • Mondriguez, L. A. (2017). “Predicting Performance in College Basketball in Puerto Rico Through Coaches’ Emotional Intelligence and Team Cohesion”. Doctoral dissertation, Northcentral University.
  • Overton, J.C. (1993). “An Investigation of the Effects of Thinking Skills İnstruction on Academic Achievement and the Development of Critical and Creative Thinking Skills of Second, Fourth and Sixth Grade Students” Yayımlanmamış Doktora Tezi. The University of Alabama.
  • Önal, İ. (2020). “Eleştirel Düşünme Becerilerine Yönelik bir Program Geliştirme Çalışması”. Doktora Tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Özdayı, N. (2016). “Elit Sporcularda İletişim Becerileri ile Duygusal Zekânın Yılmazlık Üzerindeki Etkisi ve Problem Çözme Becerisinin Aracılık Rolü”. Doktora Tezi. Kırıkkale Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Özdemir, S. M. (2005). “Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi”. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(3), s.297-316.
  • Özüberk, D. (2002). “Feuerstein'in Aracılı Zenginleştirme Programı Temel Alınarak Hazırlanan Programın Lise Birinci Sınıf Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Becerilerine Etkisi”. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi.
  • Parks, A. M. (2012). “Examining the Effects of Emotional Intelligence and Coaching Efficacy on the Transformational Leadership of Collegiate Coaches”. Doctorate in Education, Piedmont College.
  • Petrides, K, V. (2010). “Trait Emotional Intelligence Theory”. Industrial and Organizational Psychology, 3(2), s.136–13
  • Petrides, K. V., Pita, R. ve Kokkinaki, F. (2007). “The Location of Trait Emotional Intelligence in Personality Factor Space”. The British Psychological Society, 98(2), s.273–289.
  • Phillips, A. (2010). “Teaching Critical Appraisal to Students in the Behavioural and Life Sciences”, Psychology Teaching Review, 16(2), s.80-95.
  • Polat, S. (2014). “Eleştirel Düşünme Becerisi Öğretiminin Çok Yönlü İncelenmesi”. Doktora Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Prentice, C. ve King, B. E. (2013). “Emotional Intelligence And Adaptability–Service Encounters Between Casino Hosts And Premium Players”. International Journal of Hospitality Management, 32, s.287-294.
  • Renaud, R. D., ve Murray, H. G. (2008). “A Comparison of a Subject-Specific and a General Measure of Critical Thinking”. Thinking Skills and Creativity, 3(2), s.85-93
  • Rezvani, A., Khosravi, P. ve Ashkanasy, N. M., “Examining the Interdependencies Among Emotional Intelligence, Trust, and Performance in Infrastracture Projects: A Multilevel Study”, International Journal of Project Management, 36, 2018, s.1034-1046.
  • Ricketts, J. ve Rudds, R. (2004). “The Relationship Between Critical Thinking Dispositions and Critical Thinking Skills of Selected Youth Leaders in the National Organization”. Journal of Southern Agricultural Education Research, 54 (1).
  • Ricketts, J. C. ve Rudd, R. D. (2005). “Critical Thinking of Selected Youth Leaders: The Efficacy of Critical Thinking Dispositions, Leadership and Academic Performance”. Journal of Agricultural Education, 46 (1), s.33-44.
  • Rone, M. P. ve Xiang, W. D. (2002). “Dispositions Toward Critical Thinking: The Preservice Teacher’s Perspective”. Teachers and Teaching, 1(8), s.29-40.
  • Rozell E.J. Pettijohn C.E. ve Parker R.S. (2004) “Customer-Oriented Selling: Exploring the Roles of Emotional Intelligence and Organizational Commitment”. Psychology&Marketing. 21(6), s.405–424.
  • Salman, M. N., Toros, T. ve Soylu, Y. (2018). “Elit Sporcuların Duygusal Zekâ Yönünden Karşılaştırılması: Takım ve Bireysel Sporlar”. Electronic Turkish Studies, 13(26), s.1022-1033.
  • Salovey, P., ve Mayer, J. D. (1990). “Emotional Intelligence. Imagination”, Cognition and Personality, 9(3), s.185-211. Seferoğlu, S.S. ve Akbıyık, C. (2006). “Eleştirel Düşünme ve Öğretimi”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, s.193-200.
  • Sezgin, Y. (2021). “Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlerinin Öznel İyi Oluş ve Duygusal Zekâ Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, Yüksek Lisans Tezi. Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Sivrikaya, A. H. ve Şiktar, E. (2017). “Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlerinin Duygusal Zekâ Düzeylerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 19(1), s.20-31.
  • Sony, M. ve Mekoth, N. (2016). “The Relationship Between Emotional Intelligence, Frontline Employee Adaptability, Job Satisfaction And Job Performance”. Journal of Retailing and Consumer Services, 30, s.20-32.
  • Sönmez, B. (2016). “Düşünme Eğitimi Dersinin İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Eleştirel Ve Yaratıcı Düşünme Becerilerine Etkisi”. Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi.
  • Stedman, N. L. P. ve Andenoro, A. C. (2006). “Linking Emotional Intelligence To Critical Thinking: Balancing Our Curriculum Within Leadership Education”. Proceedings of the Association of Leadership Educators, Big Sky, MT.
  • Sulaiman, N L. (2012). “Incorporating Critical Thinking: Teaching Strategies in Malaysian Technical and Vocational Education (Tve) Programs”. Colorado University. Doctoral Thesis.
  • Şahin, Ö. (2009). “Eleştirel Düşünme Becerilerini Ölçmeyi Amaçlayan İki Testin Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi”. Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Şahinel, S. (2001). “Eleştirel Düşünme Becerileri ile Tümleşik Dil Becerilerinin Geliştirilmesi. Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi.
  • Tekin, E. G. (2014). “Üniversite Öğrencilerinin Psikolojik İyi Olma Duygusal Zekâ ve Sosyal İyi Olma Düzeyleri Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi”, Doktora Tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitimde Psikolojik Hizmetler Anabilim Dalı
  • Tiruneh, D. T., Verburgh, A. ve Elen, J. (2014). “Effectiveness of Critical Thinking Instruction in Higher Education: A Systematic Review of Intervention Studies”, Higher Education Studies, 4 (1), s.1-17.
  • Tok, E. (2008). “Düşünme Becerileri Eğitimi Programının Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Eleştirel, Yaratıcı Düşünme ve Problem Çözme Becerilerine Etkisinin İncelenmesi”. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi.
  • Tok, E. ve Sevinç, M. (2010). “Düşünme Becerileri Eğitiminin Eleştirel Düşünme Ve Problem Çözme Becerilerine Etkisi”. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(27), s.67-82.
  • Trigueros, R. Padilla, A.M. Aguliar-Palla, J.M. ve Rocamora, P. (2020). “The Influence of Emotional Intelligence on Resilience, Test Anxiety, Academic Stress, and the Mediterranean Diet. A Study with University Students”. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(6), s.2071.
  • Ünalan D., Yayla E. N. ve Çizmeci B. (2021). “Sağlık Sektöründe Girişimcilik ve Yenilikçiliği Destekleyen Kuruluşlar, Sağlık Sektöründe Girişimcilik ve Yenilikçilik”, Elif Dikmetaş Yardan, Editör, Nobel Yayınevi, Ankara, s.265-304.
  • Ünlü, Ş. (2017). “Eleştirel Düşünmeyi Destekleyen Öğretmen Eğitimi Programının Geliştirilmesi”. Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yaşar, V. (2010). “Farklı Liselerde Öğrenim Görmekte Olan 16–18 Yaş Grubundaki Öğrencilerin Denetim Odağı Düzeyleri ile Bazı Kişilik Özelliklerinin Karşılaştırılması”. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yazıcı, A. (2019). “Duygusal Zekâ ve Duygusal Zekâ Modelleri”. In İ. Ulutaş & E. Ömeroğlu (Eds.), Erken Çocukluk Eğitiminde Duygusal Zekâ Kuramdan Uygulama ve Değerlendirmeye (s. 180).
  • Yıldırım, H.İ. ve Şensoy, Ö. (2021). “İlköğretim 7. Sınıf Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimi Üzerine Eleştirel Düşünme Becerilerini 227 Temel Alan Fen Öğretiminin Etkisi”, Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(2), s.523-540.
  • Yusoff, R. B., Khan, A. ve Azam, K. (2013). “Job Stress, Performance and Emotional Intelligence in Academia”, Journal of Basic and Applied Scientific Research, 3(6), s.1-8.
  • Zobisch, P. J. (2005). The Theory Of Multiple Intelligences And Critical Thinking. Doktora Tezi. Capella University.
Toplam 123 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Erbir 0000-0002-6887-1561

Merve Ünlü Aslan 0000-0001-5677-1830

Erken Görünüm Tarihi 30 Aralık 2022
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 19 Kasım 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Erbir, M., & Ünlü Aslan, M. (2022). Üniversite Öğrencileri Örnekleminde Duygusal Zekâ Özelliğinin Eleştirel Düşünme Eğilimi Üzerindeki Etkisi: Kayseri Üniversitesi Örneği. Ekonomi İşletme Siyaset Ve Uluslararası İlişkiler Dergisi, 8(2), 206-228.

.