The aim of the research is to try to determine the relationship of experiential marketing with customer satisfaction and recommendation intention in winter tourism, which is one of the most important alternative tourism types, with the returns provided by contributing to the spread of tourism throughout the year. In the study, local and foreign visitors staying in mountain hotels and city hotels located in the Erciyes Ski Resort, which provides services for winter tourism, were selected as the universe and as a sample. January Dec March 2022, a total of 392 survey data were obtained from the participants, but 10 of them were considered invalid and 382 surveys were included in the analysis. SPSS Version 26 program was used in the analyses. The normality test was applied to the data first and it was found that they did not show a normal distribution. For this reason, non-parametric tests were used. In the study, Mann-Whitney U Test was used for pairwise comparisons analysis, Kruskal-Wallis H Analysis of Variance was used for multiple comparisons analysis, and Spearman Correlation Analysis was used to determine the direction and level of relationship between variables. As a result of the analyzes, it was determined that the perceptions of experiential marketing, customer satisfaction and intention to recommend did not differ according to the demographic characteristics of the participants. As a result of the analysis, it was also determined that all five dimensions of experiential marketing in winter tourism have a significant and positive relationship with customer satisfaction and intention to recommend, and there is a significant and positive relationship between customer satisfaction and intention to recommend.
Winter Tourism Experiential Marketing Customer Satisfaction Intention to Recommend
Araştırmanın amacı, turizmin yıl geneline yayılmasına katkı sunarak sağladığı getiriler ile en önemli alternatif turizm türlerinden biri olan kış turizminde deneyimsel pazarlamanın müşteri memnuniyeti ve tavsiye etme niyeti ile ilişkisini belirlemeye çalışmaktır. Çalışmada evren ve örneklem olarak kış turizmine yönelik hizmet veren Erciyes Kayak Merkezinde bulunan dağ otellerinde ve şehir otellerinde konaklayan yerli ve yabancı ziyaretçiler seçilmiştir. Ocak- Mart 2022 tarihleri arasında katılımcılardan toplamda 392 adet anket verisi elde edilmiş ancak 10 tanesi geçersiz sayılarak 382 adet anket analize dahil edilmiştir. Analizlerde SPSS Version 26 programı kullanılmıştır. Verilere ilk olarak normallik testi uygulanmıştır ve normal dağılım göstermedikleri tespit edilmiştir. Bu nedenle parametrik olmayan testlerden yararlanılmıştır. Araştırmada ikili karşılaştırmalar analizi için Mann-Whitney U Testi, çoklu karşılaştırmalar analizi için Kruskal-Wallis H Varyans Analizi, değişkenler arasındaki ilişki yönünü ve düzeyini belirlemek için de Spearman Korelasyon Analizi uygulanmıştır. Yapılan analizler sonucunda katılımcıların demografik özelliklerine göre deneyimsel pazarlama, müşteri memnuniyeti ve tavsiye etme niyeti algılarının farklılaşmadığı tespit edilmiştir. Yine analizler sonucunda kış turizminde deneyimsel pazarlamanın beş boyutunun da müşteri memnuniyeti ve tavsiye etme niyeti ile anlamlı ve pozitif yönlü bir ilişki içinde olduğu ve müşteri memnuniyeti ile tavsiye etme niyeti arasında da anlamlı ve pozitif yönlü bir ilişki olduğu belirlenmiştir.
Kış Turizmi Deneyimsel Pazarlama Müşteri Memnuniyeti Tavsiye Etme Niyeti
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Turizm (Diğer) |
Bölüm | MAKALELER |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 8 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 26 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023Cilt: 6 Sayı: 2 |