BibTex RIS Kaynak Göster

SÜRDÜRÜLEBİLİR SOSYAL MEDYA PAZARLAMASI VE MARKALARIN SOSYAL MEDYADA SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞE KARŞI TUTUMU

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 8, 31 - 42, 01.02.2018

Öz

Sosyal medya pazarlama alanında markalara pek çok fırsat sunan yeni ve dinamik bir mecradır. Sosyal medya markaların hedef kitlesiyle kolayca iletişime geçebildiği ve marka bilinirliğini artırabildiği bir pazarlama aracıdır. Maliyeti geleneksel pazarlama araçlarına kıyasla oldukça düşük olduğundan markalar pazarlama faaliyetlerinde Facebook, Twitter ve Instagram gibi sosyal medya araçlarını kullanmaya yönelmiştir. Bu çalışmanın amacı, sosyal medya pazarlamasının sürdürülebilirliğinin önemini vurgulamak ve sosyal medya pazarlamasında sürdürülebilirliği yakalamış 5 markanın sosyal medya aktivitelerini incelemektir. Bu amaçla yapılan nitel araştırmada seçilen markaların 1 Temmuz-31 Aralık 2017 tarihleri arasında sosyal medyada düzenli paylaşım yapan, müşterilerinin yorumlarına en kısa sürede cevap veren markalar oldukları gözlenmiştir. Aynı zamanda sosyal medya araçları ile takipçilerini mesaj bombardımanına tutmadıkları ve yaptıkları paylaşımların yalın, öz ve işletmenin imajını güçlendirecek nitelikte olduğu gözlenmiştir. Bu bağlamda sosyal medya pazarlamasında sürdürülebilirliği yakaladıkları söylenebilir.

Kaynakça

  • AKAR, E. ve KARAYEL, M. (2008). “Pazarlamada Web 2.0 Uygulamalarının Yeri ve Önemi ” [Bildiri]. Ş. Akdoğan (Ed). 13. Ulusal Pazarlama Kongresi “ Pazarlamada Yeni Yaklaşımlar” Bildiriler Kitabı, 25-29 Ekim 2008, (s:161-170). Nevşehir: Nevşehir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi.
  • ARGAN, M. ARGAN, M. T. KÖSE, H. ve GÖKALP, B. (2013). “Using Facebook As a Sport Marketing Tool: A Content Analysis On Turkish Soccer Clubs”. İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi,1(4): 25-35.
  • BARUTÇU, S. (2011) Mobil Viral Pazarlama, İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi, 2(1): 5- 14.
  • BARUTÇU, S. TOMAŞ,M. (2013) Sürdürülebilir Sosyal Medya Pazarlaması ve Sosyal Medya Pazarlaması Etkinliğinin Ölçümü,İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi, 4(1): 5-23.
  • CONSTANTINIDES, E. FOUNTAN S.J. (2008) Web 2.0: Conceptual Foundations and Marketing Issues,Journal of Direct, Data and Digital Marketing Practice, 9: 231-244.
  • ÇELENK, F.F. (2017) www.kid.com.tr/YaziyorumDetay/25.12.2017.
  • EMİRZA, E. İŞTAHLI, S. B. ve İŞTAHLI, Y. H. (2012). “Sosyal Medyanın Çok Katlı Pazarlamada Kullanımı ve İş Tatmini Üzerindeki Etkileri”. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 2012(18): 20-32.
  • ERDOĞMUŞ, İ. E. ve ÇİÇEK, M. (2012). “The Impact of Social Media Marketing on Brand Loyalty”. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2012 (58): 1353-1360.
  • GÜLAS,E. (2017). E-Ticaret Girişimini Düşük Sermaye İle Sürdürülebilir Kılmanın Yolları,www.ntv.com.tr/teknoloji/e-ticaret-girişimini-düşük-sermaye-ile-sürdürülebilir-kıl manınyolları/(24.12.2017).
  • GÜMÜŞ, N. KÜTAHYALI, D.N. (2017). KOBİ’lerin Pazarlama Çalışmalarında Sosyal Medya Kullanma ve Kullanmama Nedenlerinin Belirlenmesi: Kastamonu İlinde Bir Araştırma, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 13(4): 891-910.
  • GÜNER, Ö. (2016)Sosyal Medya ve Ağlarda Viral Pazarlama Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Mersin.
  • GÜYÜK, A.K. (2017) Markaların Sosyal Medya Analizleri-Koton, www.sosyalmedyakampüsü.com /(11.01.2018).
  • İŞGÜZAR, H. (2013) Turkcell Sosyal Medyayı Nasıl Kullanıyor, www.pazarlamasyon.com/ 11.01.2018.
  • KAPLAN, A.M. HAENLEIN, M. (2010) Users of the World, unite! The Challenges and Opportunities of Social Media, Business Horizon(53): 59-68.
  • KAZANÇOĞLU, İ. ÜSTÜNDAĞLI, E. ve BAYBARS, M. (2012). “Tüketicilerin Sosyal Ağ Sitelerindeki Reklamlara Yönelik Tutumlarının Satınalma Davranışları Üzerine Etkisi:Facebook Örneği”. International Journal of Economic and Administrative Studies, 4(8): 159-182.
  • MALTHOUSE, E. HAENLEIN, M. SKIERA, B. WEGE, E. ZHANG, M. (2013) Managing Customer Relationships In The Social Media Era: Introducing The Social CRM House, Journal of Interactive Marketing (27): 270-280.
  • MANGOLD, W. FAULDS, D.J. (2009) Social Media: The New Hybrid Element Of The Promotion Mix, Business Horizons, (52): 357-365.
  • MOHAMMADIAN, M. MOHAMMADREZA, M. (2012) Identify The Success Factors of Social Media (Marketing Perspective),International Business and Management, 4(2): 58-66.
  • ÖZDEMİR, M. (2010) Nitel Veri Analizi: Sosyal Bilimlerde Yöntembilim Sorunsalı Üzerine Bir Çalışma, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1): 323-343.
  • ÖZELTÜRKAY, E.Y. BOZYİĞİT, S. GÜLMEZ, M. (2017) Instagram’dan Alışveriş Yapan Tüketicilerin Satın Alma Davranışları: Keşifsel Bir Çalışma, Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, 12(48): 175-198.
  • PARLAK, F. (2010) Sosyal Medya ve Tüketici Satın Alma Karar Sürecine Etkileri: Nitel Bir Uygulama. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Kütahya.
  • SABAN, A. (2007) Lisansüstü Öğrencilerin Nitel Araştırma Metodolojisine İlişkin Algılar. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17: 451-468.
  • SEVİÇİN, A. (2009) Sürdürülebilir Rekabet Üstünlüğü Kavramı Üzerine Bir İnceleme, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(10): 171-185.
  • SHIVALINGAIK, D. UMESHA, N. (2009) Comparative Study of Web 1.0, Web 2.0 and Web 3.0, https://www.researchgate.net/publication/26484599
  • ŞAYLAN, M. (2014) Marka Yönetiminde Başarılı Bir Örnek: Madame Coco, muratsaylan.blogspot.com.tr/ (11.01.2018).
  • TAŞDEMİR, E. (2011) Bütünleşik Pazarlama İletişimi Temelinde Sosyal Medya, E-Journal of New World Sciences Academy Humanities, 6(3): 645-665.
  • TAŞDEMİR, N. H. (2017) Yeni Nesil Tutundurma Aracı Olan Sosyal Medyaya Perakendeci İşletmelerin Yaklaşımı: Kars İlinde Bir Uygulama. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Kars.
  • VURAL, Z.B.BAT, M. (2010) Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma, Journal of Yaşar University, 20 (5): 3348-3382.
  • WCED (1987) Our Common Future, Brundtland Report, Oxford&New York, Oxford University.
  • www.boomsocial.com.tr, 10.01.2018
  • www.koton.com.tr/hakkında, 11.01.2018.
  • www.turkcell.com.tr/hakkımızda/yatirimciiliskileri, 11.01.2018.
  • www.turkishairlines.com.tr/hakkımızda, 11.01.2018.
  • www.türktelekom.com.tr/hakkımızda/ilkbakista, 11.01.2018.
  • XIANG, Z. GRETZEL, U. (2010) Role of Social Media InOnline Travel Information Search, Tourism Management, (31):179-188.
  • YAZICI, G. (2014) İnternetten Pazarlamada Yeni Bir Boyut: Sosyal Medyanın Tüketicilerin Marka Tercihlerine Etkisi Üzerine Bir Araştırma. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • YENİ, O. (2014) Sürdürülebilirlik ve Sürdürülebilir Kalkınma: Bir Yazın Taraması, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi,16(3): 181-208.
  • YENİÇIKTI, N.T. (2016) Halkla İlişkiler Aracı Olarak Instagram: Sosyal Medya Kullanan 50 Şirket Üzerine Bir Araştırma, Selçuk İletişim Dergisi, 9(2): 92-115.

SUSTAINABLE SOCIAL MEDIA MARKETING AND MARKETS SOCIAL MEDIA ATTITUDES AGAINST SUSTAINABILITY

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 8, 31 - 42, 01.02.2018

Öz

Social media is a new and dynamic platform that offers many opportunities for brands in the field of marketing. Social media is a marketing tool where marketers can easily communicate with their target audience and enhance brand awareness. Since its cost is relatively low compared to traditional marketing tools, brands have turned to social media tools such as Facebook, Twitter, and Instagram for their marketing activities. The aim of this study is to highlight the importance of sustainability of social media marketing and to examine the social media activities of five brands that have achieved sustainability in social media marketing. It has been observed that selected brands in qualitative research conducted for this purpose are brands that regularly share in social media between 1 July and 31 December 2017 and respond to customers' comments as soon as possible. At the same time, it has been observed that social media tools do not bombard their followers with messages, and that the sharing they have made is strong enough to reinforce the image of the business as lean, and to the point. In this context, it can be said that they have achieved sustainability in social media marketing.

Kaynakça

  • AKAR, E. ve KARAYEL, M. (2008). “Pazarlamada Web 2.0 Uygulamalarının Yeri ve Önemi ” [Bildiri]. Ş. Akdoğan (Ed). 13. Ulusal Pazarlama Kongresi “ Pazarlamada Yeni Yaklaşımlar” Bildiriler Kitabı, 25-29 Ekim 2008, (s:161-170). Nevşehir: Nevşehir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi.
  • ARGAN, M. ARGAN, M. T. KÖSE, H. ve GÖKALP, B. (2013). “Using Facebook As a Sport Marketing Tool: A Content Analysis On Turkish Soccer Clubs”. İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi,1(4): 25-35.
  • BARUTÇU, S. (2011) Mobil Viral Pazarlama, İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi, 2(1): 5- 14.
  • BARUTÇU, S. TOMAŞ,M. (2013) Sürdürülebilir Sosyal Medya Pazarlaması ve Sosyal Medya Pazarlaması Etkinliğinin Ölçümü,İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi, 4(1): 5-23.
  • CONSTANTINIDES, E. FOUNTAN S.J. (2008) Web 2.0: Conceptual Foundations and Marketing Issues,Journal of Direct, Data and Digital Marketing Practice, 9: 231-244.
  • ÇELENK, F.F. (2017) www.kid.com.tr/YaziyorumDetay/25.12.2017.
  • EMİRZA, E. İŞTAHLI, S. B. ve İŞTAHLI, Y. H. (2012). “Sosyal Medyanın Çok Katlı Pazarlamada Kullanımı ve İş Tatmini Üzerindeki Etkileri”. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 2012(18): 20-32.
  • ERDOĞMUŞ, İ. E. ve ÇİÇEK, M. (2012). “The Impact of Social Media Marketing on Brand Loyalty”. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2012 (58): 1353-1360.
  • GÜLAS,E. (2017). E-Ticaret Girişimini Düşük Sermaye İle Sürdürülebilir Kılmanın Yolları,www.ntv.com.tr/teknoloji/e-ticaret-girişimini-düşük-sermaye-ile-sürdürülebilir-kıl manınyolları/(24.12.2017).
  • GÜMÜŞ, N. KÜTAHYALI, D.N. (2017). KOBİ’lerin Pazarlama Çalışmalarında Sosyal Medya Kullanma ve Kullanmama Nedenlerinin Belirlenmesi: Kastamonu İlinde Bir Araştırma, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 13(4): 891-910.
  • GÜNER, Ö. (2016)Sosyal Medya ve Ağlarda Viral Pazarlama Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Mersin.
  • GÜYÜK, A.K. (2017) Markaların Sosyal Medya Analizleri-Koton, www.sosyalmedyakampüsü.com /(11.01.2018).
  • İŞGÜZAR, H. (2013) Turkcell Sosyal Medyayı Nasıl Kullanıyor, www.pazarlamasyon.com/ 11.01.2018.
  • KAPLAN, A.M. HAENLEIN, M. (2010) Users of the World, unite! The Challenges and Opportunities of Social Media, Business Horizon(53): 59-68.
  • KAZANÇOĞLU, İ. ÜSTÜNDAĞLI, E. ve BAYBARS, M. (2012). “Tüketicilerin Sosyal Ağ Sitelerindeki Reklamlara Yönelik Tutumlarının Satınalma Davranışları Üzerine Etkisi:Facebook Örneği”. International Journal of Economic and Administrative Studies, 4(8): 159-182.
  • MALTHOUSE, E. HAENLEIN, M. SKIERA, B. WEGE, E. ZHANG, M. (2013) Managing Customer Relationships In The Social Media Era: Introducing The Social CRM House, Journal of Interactive Marketing (27): 270-280.
  • MANGOLD, W. FAULDS, D.J. (2009) Social Media: The New Hybrid Element Of The Promotion Mix, Business Horizons, (52): 357-365.
  • MOHAMMADIAN, M. MOHAMMADREZA, M. (2012) Identify The Success Factors of Social Media (Marketing Perspective),International Business and Management, 4(2): 58-66.
  • ÖZDEMİR, M. (2010) Nitel Veri Analizi: Sosyal Bilimlerde Yöntembilim Sorunsalı Üzerine Bir Çalışma, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1): 323-343.
  • ÖZELTÜRKAY, E.Y. BOZYİĞİT, S. GÜLMEZ, M. (2017) Instagram’dan Alışveriş Yapan Tüketicilerin Satın Alma Davranışları: Keşifsel Bir Çalışma, Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, 12(48): 175-198.
  • PARLAK, F. (2010) Sosyal Medya ve Tüketici Satın Alma Karar Sürecine Etkileri: Nitel Bir Uygulama. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Kütahya.
  • SABAN, A. (2007) Lisansüstü Öğrencilerin Nitel Araştırma Metodolojisine İlişkin Algılar. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17: 451-468.
  • SEVİÇİN, A. (2009) Sürdürülebilir Rekabet Üstünlüğü Kavramı Üzerine Bir İnceleme, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(10): 171-185.
  • SHIVALINGAIK, D. UMESHA, N. (2009) Comparative Study of Web 1.0, Web 2.0 and Web 3.0, https://www.researchgate.net/publication/26484599
  • ŞAYLAN, M. (2014) Marka Yönetiminde Başarılı Bir Örnek: Madame Coco, muratsaylan.blogspot.com.tr/ (11.01.2018).
  • TAŞDEMİR, E. (2011) Bütünleşik Pazarlama İletişimi Temelinde Sosyal Medya, E-Journal of New World Sciences Academy Humanities, 6(3): 645-665.
  • TAŞDEMİR, N. H. (2017) Yeni Nesil Tutundurma Aracı Olan Sosyal Medyaya Perakendeci İşletmelerin Yaklaşımı: Kars İlinde Bir Uygulama. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Kars.
  • VURAL, Z.B.BAT, M. (2010) Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma, Journal of Yaşar University, 20 (5): 3348-3382.
  • WCED (1987) Our Common Future, Brundtland Report, Oxford&New York, Oxford University.
  • www.boomsocial.com.tr, 10.01.2018
  • www.koton.com.tr/hakkında, 11.01.2018.
  • www.turkcell.com.tr/hakkımızda/yatirimciiliskileri, 11.01.2018.
  • www.turkishairlines.com.tr/hakkımızda, 11.01.2018.
  • www.türktelekom.com.tr/hakkımızda/ilkbakista, 11.01.2018.
  • XIANG, Z. GRETZEL, U. (2010) Role of Social Media InOnline Travel Information Search, Tourism Management, (31):179-188.
  • YAZICI, G. (2014) İnternetten Pazarlamada Yeni Bir Boyut: Sosyal Medyanın Tüketicilerin Marka Tercihlerine Etkisi Üzerine Bir Araştırma. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • YENİ, O. (2014) Sürdürülebilirlik ve Sürdürülebilir Kalkınma: Bir Yazın Taraması, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi,16(3): 181-208.
  • YENİÇIKTI, N.T. (2016) Halkla İlişkiler Aracı Olarak Instagram: Sosyal Medya Kullanan 50 Şirket Üzerine Bir Araştırma, Selçuk İletişim Dergisi, 9(2): 92-115.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Filiz Aslan Çetin

Nezefet Havva Taşdemir Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 8

Kaynak Göster

APA Aslan Çetin, F., & Taşdemir, N. H. (2018). SÜRDÜRÜLEBİLİR SOSYAL MEDYA PAZARLAMASI VE MARKALARIN SOSYAL MEDYADA SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞE KARŞI TUTUMU. Journal of Institute of Economic Development and Social Researches, 4(8), 31-42.