Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

PANDEMİ SÜRECİNDE SAĞLIK İLETİŞİMİ: SAĞLIK ÇALIŞANLARINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2021, Sayı: 54, 220 - 235, 30.06.2021
https://doi.org/10.47998/ikad.889443

Öz

Sağlık kadar önemli bir konu olan sağlık iletişimi, gelişen ve değişen koşullar karşısında tekrardan incelemek gerekmektedir. Pandemi süreci ile birlikte tüm sektörlerde olduğu gibi sağlık sektörü de derinden etkilenmiş, hatta pandemi ile mücadelede sağlık çalışanları en ön safta yer almışlardır. Bu süreçte iletişim teknolojilerine duyulan ihtiyaç artmış, zaten dijitalleşmekte olan pek çok süreç ivme kazanarak dijital dönüşüme maruz kalmıştır. Bunun da etkisiyle sağlık çalışanları ve hastaların yoğun olarak bu teknolojileri kullanmakta olduğu bir dönemde bulunmaktayız. Pandemi ile birlikte eski alışkanlıklar değişerek yerine dijital becerilerin önemli olduğu yeni alışkanlıklar gelmiştir. Video konferanslar, “uzaktan” ile başlayan yeni etkinlikler gibi pek çok dijital şey hayatlarımıza dahil olmuştur. Dolayısıyla dijitalleşme ve sağlık alanında yaşanan bu gelişmeler konuya yönelik olarak sağlık çalışanların yeni iletişim olanakları ile ilgili detaylıca analiz edilmesini gerektirmiştir. Bu çalışma ile sağlık çalışanları ve iletişim teknolojileri kullanımları ile ilgili nitel bir çalışma yürütülerek derinlikli bilgiler elde edilmeye çalışılmıştır. Yapılan araştırma ve analiz sonucunda ortaya sağlık çalışanlarının teknoloji kullanım nedenleri ve teknoloji algısı ile ilgili dört adet temaya ulaşılmıştır. Temalar doğrultusunda pandemi süreci ile birlikte sağlık iletişiminde, iletişim teknolojilerinin kullanımının arttığını, hem sağlık çalışanlarının hem de hastalarının telefon, tablet gibi cihazları kullarak iletişimsel faaliyetlerini yürüttükleri ve çeşitli yönlerden fayda sağladıkları sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Alacadaglı, E. (2019). Bilgi Yönetimi, Dijitalleşme ve Türk Sağlık Sistemi. Journal of Turkish Studies, 14(2), 67-86. doi:http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.14918
  • Avaner, T., & Fedai, R. (2017). Sağlık Hizmetlerinde Dijitalleşme: Sağlık Yönetiminde Bilgi Sistemlerinin Kullanılması. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(Kayfor15 Özel Sayısı), 1533-1542.
  • Creswell, J. W. (2014). Araştırma Yaklaşımının Seçimi: Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları Araştırma Deseni. (S. Demir, Trans.) Ankara: Eğiten Yayınları.
  • Erdem, H. A. (2011). Yeni Medya Hizmetleri ve Düzenlemeleri. Uzmanlık Tezi. Ankara: Radyo ve Televizyon Üst Kurulu.
  • Frost & Sullivan. (2018, January 12). Frost & Sullivan’s 10 Healthcare Predictions for 2018. Frost & Sullivan: The Growth Pipeline Company: https://ww2.frost.com/frost-perspectives/frost-sullivans-10-healthcare-predictions-2018/ received on 12.01.2021
  • Gaurois:, Roux, A., Staquet, N., & Perrotin, E. (2019). Dijital Satınalma Araştırması 2019. https://www.pwc.com.tr/tr/Hizmetlerimiz/danismanlik/tedarik-zinciri-yonetimi/dijital-satinalma-anketi-2019-2.pdf: PWC-EMEA. received on 12.01.2021
  • Global-Tech-Magazine. (2020, September 21). KOBİ’lerin dijitalleşme oranı yüzde 50 hızlandı. globaltechmagazine.com: https://www.globaltechmagazine.com/2020/09/21/kobilerin-dijitallesme-orani-yuzde-50-hizlandi/ received on 01.12.2020
  • Hermes, J. (2002). Active Audiences. In P. C. Adam Briggs, The Media, Second EditioN (: 282-293). Great Britain: Pearson Education Limited.
  • Jensen, B. K., & Rosengren, E. K. (2007). Five Traditions in Search of the Audience. In P. G. D McQuail, Communication Theory ve Research (53-70). UK: Sage Publication.
  • Karasar, N. (2004). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kreps, G. L., Neuhauser, L., Sparks, L., & Labelle, S. (2020). Promoting Convergence Between Health Literacy and Health Communication. Studies in Health Technology and Informatics, 269, 526-543. doi:10.3233/shti200060
  • Mazanderani, F., O’Neill, B., & Powell, J. (2013). “People power” or “pester power”? YouTube as a forum for the generation of evidence and patient advocacy. Patient Education and Counseling, 93(3), 420-425. doi:https://doi.org/10.1016/j.pec.2013.06.006
  • Merriam, S. B. (2015). Nitel Araştırma Desen ve Uygulamaları için bir Rehber. (S. Turan, Trans.) Ankara: Nobel Yayınları.
  • Morgan, D. L. (1998). The Focus Group Guidebook. USA: Sage Publications.
  • Pearce, C., Dwan, K., Arnold, M., Philips, C., & Trumble, S. (2009). Doctor, patient and Computer-A Framework for the New Consultation. International Journal of Medicine, 78(1), 32-38. doi:https://doi.org/10.1016/j.ijmedinf.2008.07.002
  • Pratis. (2020, December 4). Dijital Dönüşüm Nedir? Pratis: Pandemi, Dijitalleşme ve Dijital Satın Alma: https://www.pratis.net/blog/pandemi-dijitallesme-ve-dijital-satin-alma/ received on 01.12.2020
  • Powell, R. A., Single, H. M., & Lloyd, K. R. (1996). Focus Groups in Mental Health Research: Enhancing the Validity of User and Provider Questionnaires. International Journal of Social Psychiatry, 42(3), 193-206. doi:https://doi.org/10.1177/002076409604200303
  • Reis, S., Visser, A., & Frankel, R. (2013). Health information and communication technology in healthcare communication: The good, the bad, and the transformative. Patient Education and Counseling, 93, 359-362. doi:10.1016/j.pec.2013.10.007
  • Rodman, G. (2007). Mass Media in a Changing World. McGraw Hill, USA.
  • Saglik-Bakanligi. (2016). Sağlık İstatistikleri Yıllığı 2015. Ankara: Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı Sağlık Araştırmaları Genel Müdürlüğü.
  • Saglik-Bakanligi. (2017). Faaliyet Raporu 2016. Ankara: Bizim Dijital Matbaa.
  • Saglik-Bakanligi. (2018). Faaliyet Raporu 2017. Ankara: Vega Basım Hizmetleri.
  • Sahin, S. (2009). Fokus Grup Yöntemine Yönelik Reklam Ajansı ve Araştırma Şirketlerinin Tutumu. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Bahçeşehir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü .
  • Shachak, A., Hadas-Dayagi, M., Ziv, A., & Reis, S. (2009). Primary Care Physicians’ Use of an Electronic Medical Record System: A Cognitive Task Analysis. J Gen Intern Med, 24, 341-348. doi:https://doi.org/10.1007/s11606-008-0892-6
  • Tasdelen, A. (2011, December 7). Teknolojide Yakınsama Nedir? Retrieved from aykuttasdelen.net: http://aykuttasdelen.net/2011/12/07/teknolojide-yakinsama-nedir/ received on 01.02.2021
  • WHO. (2021). Digital health. World Health Organization: https://www.who.int/health-topics/digital-health#tab=tab_1 received on 01.02.2021
  • Yıldırım, A., & Simsek , H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seckin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., & Simsek , H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Health Communicatıon During The Pandemic: A Research For Health Care Professionals

Yıl 2021, Sayı: 54, 220 - 235, 30.06.2021
https://doi.org/10.47998/ikad.889443

Öz

Health communication, which is as essential as health, needs to be re-examined in developing and changing circumstances. In the pandemic, the health sector was intensely affected, as in all areas. In this process, the need for communication technologies has increased. Some that are already being digitalized have gained momentum and have been subjected to digital transformation. Following this, we are in a period where health care professionals and patients are using these technologies intensively. With the pandemic, old habits have changed, and new ones that are important for digital skills have been replaced. Many digital things have been included in our lives, such as video conferences, events starting with “distance” Therefore, to understand the new communication opportunities in health, these developments in digitalization and health have required detailed analysis. With this study, in-depth information was tried to be obtained by conducting qualitative research about health care professionals and their use of communication technologies. As a result of the analysis, four themes related to technology usage reasons and the perception of health care employees were obtained. Accordingly, the use of communication technologies in health communication has increased. Health care professionals and their patients use phones and tablets to accomplish their communicative activities and benefit from various aspects.

Kaynakça

  • Alacadaglı, E. (2019). Bilgi Yönetimi, Dijitalleşme ve Türk Sağlık Sistemi. Journal of Turkish Studies, 14(2), 67-86. doi:http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.14918
  • Avaner, T., & Fedai, R. (2017). Sağlık Hizmetlerinde Dijitalleşme: Sağlık Yönetiminde Bilgi Sistemlerinin Kullanılması. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(Kayfor15 Özel Sayısı), 1533-1542.
  • Creswell, J. W. (2014). Araştırma Yaklaşımının Seçimi: Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları Araştırma Deseni. (S. Demir, Trans.) Ankara: Eğiten Yayınları.
  • Erdem, H. A. (2011). Yeni Medya Hizmetleri ve Düzenlemeleri. Uzmanlık Tezi. Ankara: Radyo ve Televizyon Üst Kurulu.
  • Frost & Sullivan. (2018, January 12). Frost & Sullivan’s 10 Healthcare Predictions for 2018. Frost & Sullivan: The Growth Pipeline Company: https://ww2.frost.com/frost-perspectives/frost-sullivans-10-healthcare-predictions-2018/ received on 12.01.2021
  • Gaurois:, Roux, A., Staquet, N., & Perrotin, E. (2019). Dijital Satınalma Araştırması 2019. https://www.pwc.com.tr/tr/Hizmetlerimiz/danismanlik/tedarik-zinciri-yonetimi/dijital-satinalma-anketi-2019-2.pdf: PWC-EMEA. received on 12.01.2021
  • Global-Tech-Magazine. (2020, September 21). KOBİ’lerin dijitalleşme oranı yüzde 50 hızlandı. globaltechmagazine.com: https://www.globaltechmagazine.com/2020/09/21/kobilerin-dijitallesme-orani-yuzde-50-hizlandi/ received on 01.12.2020
  • Hermes, J. (2002). Active Audiences. In P. C. Adam Briggs, The Media, Second EditioN (: 282-293). Great Britain: Pearson Education Limited.
  • Jensen, B. K., & Rosengren, E. K. (2007). Five Traditions in Search of the Audience. In P. G. D McQuail, Communication Theory ve Research (53-70). UK: Sage Publication.
  • Karasar, N. (2004). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kreps, G. L., Neuhauser, L., Sparks, L., & Labelle, S. (2020). Promoting Convergence Between Health Literacy and Health Communication. Studies in Health Technology and Informatics, 269, 526-543. doi:10.3233/shti200060
  • Mazanderani, F., O’Neill, B., & Powell, J. (2013). “People power” or “pester power”? YouTube as a forum for the generation of evidence and patient advocacy. Patient Education and Counseling, 93(3), 420-425. doi:https://doi.org/10.1016/j.pec.2013.06.006
  • Merriam, S. B. (2015). Nitel Araştırma Desen ve Uygulamaları için bir Rehber. (S. Turan, Trans.) Ankara: Nobel Yayınları.
  • Morgan, D. L. (1998). The Focus Group Guidebook. USA: Sage Publications.
  • Pearce, C., Dwan, K., Arnold, M., Philips, C., & Trumble, S. (2009). Doctor, patient and Computer-A Framework for the New Consultation. International Journal of Medicine, 78(1), 32-38. doi:https://doi.org/10.1016/j.ijmedinf.2008.07.002
  • Pratis. (2020, December 4). Dijital Dönüşüm Nedir? Pratis: Pandemi, Dijitalleşme ve Dijital Satın Alma: https://www.pratis.net/blog/pandemi-dijitallesme-ve-dijital-satin-alma/ received on 01.12.2020
  • Powell, R. A., Single, H. M., & Lloyd, K. R. (1996). Focus Groups in Mental Health Research: Enhancing the Validity of User and Provider Questionnaires. International Journal of Social Psychiatry, 42(3), 193-206. doi:https://doi.org/10.1177/002076409604200303
  • Reis, S., Visser, A., & Frankel, R. (2013). Health information and communication technology in healthcare communication: The good, the bad, and the transformative. Patient Education and Counseling, 93, 359-362. doi:10.1016/j.pec.2013.10.007
  • Rodman, G. (2007). Mass Media in a Changing World. McGraw Hill, USA.
  • Saglik-Bakanligi. (2016). Sağlık İstatistikleri Yıllığı 2015. Ankara: Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı Sağlık Araştırmaları Genel Müdürlüğü.
  • Saglik-Bakanligi. (2017). Faaliyet Raporu 2016. Ankara: Bizim Dijital Matbaa.
  • Saglik-Bakanligi. (2018). Faaliyet Raporu 2017. Ankara: Vega Basım Hizmetleri.
  • Sahin, S. (2009). Fokus Grup Yöntemine Yönelik Reklam Ajansı ve Araştırma Şirketlerinin Tutumu. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Bahçeşehir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü .
  • Shachak, A., Hadas-Dayagi, M., Ziv, A., & Reis, S. (2009). Primary Care Physicians’ Use of an Electronic Medical Record System: A Cognitive Task Analysis. J Gen Intern Med, 24, 341-348. doi:https://doi.org/10.1007/s11606-008-0892-6
  • Tasdelen, A. (2011, December 7). Teknolojide Yakınsama Nedir? Retrieved from aykuttasdelen.net: http://aykuttasdelen.net/2011/12/07/teknolojide-yakinsama-nedir/ received on 01.02.2021
  • WHO. (2021). Digital health. World Health Organization: https://www.who.int/health-topics/digital-health#tab=tab_1 received on 01.02.2021
  • Yıldırım, A., & Simsek , H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seckin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., & Simsek , H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mehmet Karanfiloğlu 0000-0002-4895-4220

Murat Sağlam 0000-0001-8036-7942

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 2 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 54

Kaynak Göster

APA Karanfiloğlu, M., & Sağlam, M. (2021). Health Communicatıon During The Pandemic: A Research For Health Care Professionals. İletişim Kuram Ve Araştırma Dergisi, 2021(54), 220-235. https://doi.org/10.47998/ikad.889443