Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Gelişmekte Olan Ülke Kalkınmasında Eğitim Turizmi Çin – Hindistan – Güney Kore – Türkiye Karşılaştırması

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 2, 104 - 122, 27.12.2023

Öz

Bir ülkenin kalkınma sürecinde, özellikle kalifiye emeğe duyulan ihtiyaç çok yüksektir. Kalifiye emek oluşumu ise insana yatırımı gerekli kılar ve bu beşeri yatırım olarak adlandırılır. Bu yatırımın kaynağı beşeri sermayedir ve bu sermaye eğitim altyapısının inşası için kullanılmak zorundadır. Diğer yandan, dünya düzeni hızla değişmektedir. Neoliberal anlayış çerçevesinde eğitim sürecinin ulusal sınırları aşarak uluslararası boyutlara taşınması söz konusu olmaktadır. Eğitim turizmi de bu gelişmeler sonucunda hayat bulan bir alternatif turizm türüdür. Ayrıca ülkelerin kalkınma sürecinde insana yatırımın önceliği de, eğitim turizminin gündeme gelmesinde etkin rol oynamaktadır. Bu çalışma Türkiye’nin eğitim turizmi çerçevesindeki ithalat ve ihracat performansını ortaya koymanın yanı sıra; Türkiye gibi gelişmekte olan ve beşeri sermaye konusuna oldukça önem veren Çin, Hindistan ve Güney Kore karşısında üstlendiği misyonu da belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Elde edilen bulgular Türkiye’ye yükseköğrenim görmek amacıyla gelen yabancı uyruklu öğrenci sayısının; yükseköğrenim görmek amacıyla yurt dışına çıkan yerli öğrenci sayısından daha fazla olduğunu ve Türkiye’nin eğitim turizminden belirli bir oranda artı değer elde ettiğini göstermektedir. Çin, Hindistan ve Güney Kore için bu kıyaslamayı yaptığımızda ise; bu durumun tam tersi olduğu; ülkeye gelen öğrenciden ziyade ülkeden çıkış yapan öğrenci sayısının daha fazla olduğu tespit edilmiştir.

Etik Beyan

İhtiyaç Yok.

Destekleyen Kurum

Yok

Teşekkür

Yok

Kaynakça

  • Abubakar, A. M., Shneikat, B.H.T. & Oday, A. (2014). Motivational factors for educational tourism: A case study in Northern Cyprus. Tourism Management Perspective, 11: 58- 62.
  • Becker R. & Kolster R. (2012) International Student Recruitment: Policies and Developments in Selected Countries. The Hague: Nuffic.
  • Brown, J.H. & Oplatka, I. (2006) Universities in a competitive global marketplace: Systematic review of the literature on higher education marketing. International Journal of Public Sector Management, 19(4): 1-44.
  • Cairney, P. (2012) Public administration in an age of Austerity: Positive lessons from policy studies. Public Policy and Administration, 27(3): 230-247.
  • Cox, M. (2012) International student recruitment: policies and developments in selected countries: Sweden, Norway and Finland. The Hague: Nuffic.
  • Donald, S. E., Stanford, L. L. & John, B. M. (1988). Measuring the economic ımpact of ınstitution of higher education. Research in Higher Education, 28(1): 17-34.
  • Erçek, M. K. (2017). Yeni bir kavram olarak eğitim turizminde küresel anlamda türkiye’nin durumunun değerlendirilmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(47); 668-677.
  • Hançer, F.H. & Aydın, Ş. (2022). Eğitim turizmi kapsamında destinasyon seçimini etkileyen faktörler. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 12(3): 1815-1832.
  • Hanson, J. W. & Brembeck, C. S. (1966). Education and the Development of Nations, New York: Holt, Rinehart & Winston.
  • Healey, N. M. (2006) The Internationalisation of Higher Education: Myths and Realities, University of Canterbury, 1-27.
  • Heydarov, M. S. & Gülmez, M., (2021), Alternatif turizm kapsamında eğitim turizmi: Akdeniz Üniversitesi’nde bir uygulama, Verimlilik Dergisi, 3: 263-275.
  • https://evds2.tcmb.gov.tr/ (Erişim Tarihi 20.09.2023)
  • https://mevlana.yok.gov.tr/ (Erişim Tarihi 18.09.2023)
  • IMF, (2022) https://tr.euronews.com/2022/11/22/imf-verileri-guncelledi-turkiye-2021-ve-2022de-dunyanin-en-buyuk-20-ekonomisi, (Erişim Tarihi 23.09.2023) Jason, M. S. L., Ahmad, A.M.A. & Azhar, H. A. (2011). Edutourism: Exploring the push– pull factors in selecting a university. International Journal of Business and Society, 12(1): 63-78.
  • Ke, L. (2011). International Conference on Business Management and Electronic Information 4: 530 - 533. DOI: 10.1109/ICBMEI.2011.5921026.
  • Kwiek, M. (2002). Yüksek Öğretimi Yeniden Düşünürken Yeni Bir Paradigma Olarak Küreselleşme: Gelecek İçin Göstergeler. (çev. E. Akbaş), Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 2(1). İstanbul: EDAM Yayınları
  • Lee, M. N. (2002). Eğitimde Küresel Eğilimler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 2(1), İstanbul:EDAM Yayınları. Mazarrol, T., Kemp, S. & Savery, L. (1997). International students who choose not to study in Australia: An examination of Taiwan and Indonesia. Canberra: Australian International Education Foundation.
  • Naido, V. (2007). Research on the flow of international students to UK universities: Determinants and implications. Journal of Research in International Education, 6(3): 287-307.
  • Nekhili, R.; Darwish, S. & Abdeldayem, M. M. (2019). Impact of education tourism on Bahrain’s economic growth: A perspective. International Journal of Learning and Development, 9(2): 116-133.
  • OECD (2023). Education at a Glance. https://www.oecd-ilibrary.org/education/education-at-a-glance-2023_e13bef63-en (Erişim Tarihi 15.09.2023)
  • Rico, M. & Loredana, P. (2009). Higher tourism education in English - Where and why?. Tourism Review, 64: 48-58.
  • Rodger, D. (1998). Leisure, learning, and travel. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 69(4): 28-31.
  • Scott, P. (2002). Küreselleşme ve Üniversite: 21. Yüzyılın Önündeki Meydan Okumalar. (çev. S. Çiftçi), Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, İstanbul: EDAM Yayınları.
  • Smith, C. & Jenner, P (1997) Market segments: Educational tourism. Travel and Tourism Analyst 3: 60–75. Tarlow, P. (2008). Educational Tourism Comes in Many. http://www.brilliantpublishi ng.com/%20Writers/.com. (Erişim Tarihi 14.09.2023)
  • T.C. Avrupa Birliği Bakanlığı Türkiye Ulusal Ajansı (2017). Erasmus’tan Erasmus+’a 30 Yılın Hikâyesi. (https://www.ua.gov.tr). (Erişim Tarihi 18.09.2023)
  • TÜİK (2023) https://data.tuik.gov.tr/Kategori/GetKategori?p=egitim-kultur-spor-ve-turizm-105&dil=1. (Erişim Tarihi 01.10.2023)
  • UNESCO (2023), http://uis.unesco.org/en/uis-student-flow. (Erişim Tarihi 17.09.2023)
  • Varghese NV (2011) Globalization and Cross-Border Education: Challenges for the Development of Higher Education in Commonwealth Countries. Kuala Lumpur: International Institute for Educational Planning (IIEP). Varghese, N. V. (2011). Globalization and Cross-border Education: Challenges for the Development of Higher Education in Commonwealth Countries. Paris: International Institute for Educational Planning, UNESCO.
  • Yuan, L. T. (2006). Introduction to Tourism. Beijing: Higher Education Press.
  • Yüksek Öğretim Bilgi Yönetim Sistemi. (2023). https://istatistik.yok.gov.tr, (Erişim Tarihi 18.09.2023)
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm Kaynak Değerlendirmesi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nurdan Kuşat

Erken Görünüm Tarihi 27 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 23 Ekim 2023
Kabul Tarihi 22 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kuşat, N. (2023). Gelişmekte Olan Ülke Kalkınmasında Eğitim Turizmi Çin – Hindistan – Güney Kore – Türkiye Karşılaştırması. Uluslararası Global Turizm Araştırmaları Dergisi, 7(2), 104-122.
AMA Kuşat N. Gelişmekte Olan Ülke Kalkınmasında Eğitim Turizmi Çin – Hindistan – Güney Kore – Türkiye Karşılaştırması. IJGTR. Aralık 2023;7(2):104-122.
Chicago Kuşat, Nurdan. “Gelişmekte Olan Ülke Kalkınmasında Eğitim Turizmi Çin – Hindistan – Güney Kore – Türkiye Karşılaştırması”. Uluslararası Global Turizm Araştırmaları Dergisi 7, sy. 2 (Aralık 2023): 104-22.
EndNote Kuşat N (01 Aralık 2023) Gelişmekte Olan Ülke Kalkınmasında Eğitim Turizmi Çin – Hindistan – Güney Kore – Türkiye Karşılaştırması. Uluslararası Global Turizm Araştırmaları Dergisi 7 2 104–122.
IEEE N. Kuşat, “Gelişmekte Olan Ülke Kalkınmasında Eğitim Turizmi Çin – Hindistan – Güney Kore – Türkiye Karşılaştırması”, IJGTR, c. 7, sy. 2, ss. 104–122, 2023.
ISNAD Kuşat, Nurdan. “Gelişmekte Olan Ülke Kalkınmasında Eğitim Turizmi Çin – Hindistan – Güney Kore – Türkiye Karşılaştırması”. Uluslararası Global Turizm Araştırmaları Dergisi 7/2 (Aralık 2023), 104-122.
JAMA Kuşat N. Gelişmekte Olan Ülke Kalkınmasında Eğitim Turizmi Çin – Hindistan – Güney Kore – Türkiye Karşılaştırması. IJGTR. 2023;7:104–122.
MLA Kuşat, Nurdan. “Gelişmekte Olan Ülke Kalkınmasında Eğitim Turizmi Çin – Hindistan – Güney Kore – Türkiye Karşılaştırması”. Uluslararası Global Turizm Araştırmaları Dergisi, c. 7, sy. 2, 2023, ss. 104-22.
Vancouver Kuşat N. Gelişmekte Olan Ülke Kalkınmasında Eğitim Turizmi Çin – Hindistan – Güney Kore – Türkiye Karşılaştırması. IJGTR. 2023;7(2):104-22.