BibTex RIS Kaynak Göster

Özel Gün İndirimlerinin Tüketicilerin Satın Alma Davranışları Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi

Yıl 2018, Sayı: 16, 413 - 436, 01.10.2018

Öz

Bu çalışmanın amacı özel gün indirimlerinin tüketicilerin satın alma davranışı üzerindeki etkisini ortaya koymaktır. Bu bağlamda Bolu il merkezinde yaşayan 363 kişi ile yüz yüze anket tekniğiyle veri toplanmıştır. Verilerin analizinde SPSS programı aracılığıyla Bağımsız Örneklemler T Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi, Korelasyon Analizi ve Regresyon Analizi kullanılmıştır. T ve F testi analiz sonucunda özel gün indirimleri ve satın alma davranışı faktörlerinin cinsiyet, çocuk sahibi olma ve yaş gruplarına göre değiştiği; medeni durum, eğitim durumu, gelir grupları ve meslek türüne göre değişmediği bulunmuştur. Ayrıca Korelasyon ve Regresyon analizlerine göre bu iki faktör arasında pozitif ve orta düzeyde ilişki olduğu ve özel gün indirimlerinin bireylerin satın alma davranışını %49 oranında açıkladığı bulunmuştur.

Kaynakça

  • Akgül, D. ve Varinli, İ. (2017), “Hedonik (hazcı) tüketimin özel günler- deki alışveriş kültürü üzerindeki etkisi ve ülkelerarası karşılaş- tırmalı bir araştırma”, U. Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(2), 1-36.
  • Bayuk, N. (2009),”Özel gün ve haftaların tüketim üzerindeki etkileri”, Kamu-İş, 11(1), 185-197.
  • Blackwell, Roger D., Paul W. Miniard, James F. Engel (2001), Consu- mer behavior. Harcourt College Publishers, Ft. Worth, Texas.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. 12. Baskı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Dholakia, U.M. (2000), “Temptation and resistance: an ıntegrated mo- del of consumption ımpulse formation and enactment”, Psycho- logy & Marketing, 17(11), 955-982.
  • Durak, E. E. (2001), “Büyük ölçekli perakendecilerde uygulanan tu- tundurma stratejilerinden fiyat promosyonlarının tüketici algıla- maları ve satın alma niyetleri üzerindeki ilişki”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilim- ler Enstitüsü.
  • Hung, C.J. (2008), “The analysis of factors that ınfluence female ımpul- se buying during online transactions”, University of Nottingham, Yayınlanmamış Yükseklisans Tezi, Nottingham.
  • Karaca, Ş., ve Gülmez, M. (2012). “Satış geliştirme çabalarının öğretim elemanlarının satın alma davranışları üzerindeki etkilerini ölçme- ye yönelik bir araştırma”, Verimlilik Dergisi, 1, 69-87.
  • Karagöz, Y. (2014). Spss 22 uygulamalı biyoistatistik, 2. Basım, Ankara, Nobel Yayınevi.
  • Kılıç, S. ve Göksel, A. (2004). “Tüketici davranışları: indirim kartlarının tüketici satın alma karar süreci üzerindeki etkilerine dair amprik bir çalışma.” gazi üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi Haziran Sayısı, 147-163.
  • Kıncal, Ö. D. (2006). “Tüketici davranışlarının saat tasarımına etkisi: kol saati örneği”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Kurtuluş, K. ve Okumuş, A. (2006), "Fiyat Algılamasının Boyutları Arasındaki İlişkilerin Yapısal Eşitlik Modeli İle İncelenmesi", Yö- netim, 17(17), 3-17.
  • Liao, S., Shen, Y. Ve Chu, C. (2009), “The Effects of sales promotion strategy, product appeal and consumer traits on reminder ımpul- se buying behaviour”, International Journal Of Consumer Stu- dies, 33 (1), 274-284.
  • Mucuk, İ. (2010). Pazarlama ilkeleri, İstanbul: Türkmen Yayınevi.
  • Nagaraja, R. ve Girish, S. (2016).Consumer Buying Decision Process in Indian Organized Retail Industry-Characterization of Male and Female Respondents, International Review of Management and Marketing , 6(4): 200-204.
  • Nakarmi, A. (2018). Effect Of Sales Promotıon On Consumer Behavıor, Bachelor Thesis, Business School, Degree Programme in Interna- tional Business.
  • Nakip, M. (2013). Pazarlama araştırma teknikleri spss uygulamalı, 3. Baskı, Ankara: Seçkin Yayınevi
  • Oyman, Mine. (2004) "Tüketicilerin satış tutundurma etkinliklerine yönelik tutumları ve yarar algılamaları". Sosyal Bilimler Dergisi, (2004-1), 55-75.
  • Özdamar, K. (2013). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi. Cilt 2, Nisan Kitapevi, Ankara.
  • Öztürk, A. (2010), “Dark side of shopping: ımpulsive and compulsive buying behaviour in clothing product category”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul:Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilim- ler Enstitüsü.
  • Santini, F. de O., Sampaio, C. H., Perin, M. G., & Vieira, V. A. (2015). An Analysis Of The İnfluence Of Discount Sales Promotion İn Consumer Buying İntent And The Moderating Effects Of Attrac- tiveness. Revista de Administração [RAUSP], 50(4): 416-431.
  • Shamout, M. D. (2016). The Impact of Promotional Tools on Consumer Buying Behavior in Retail Market, International Journal of Busi- ness and Social Science, 7( 1):75-85.
  • Smolkin, J. (2015). Effects of Premium Sales Promotions on Consumer Behaviour (Case study – Gaya Cosmetics), Degree Thesis Interna- tional Business BBA 12.
  • Uzkurt, C. ve Kimzan, H.S. (2011), Promosyonel fiyat sunumlarının tüketicilerin ürün tercihleri üzerine etkisi, Pazarlama ve Pazarla- ma Araştırması Dergisi, 4 (8),71-82.
  • Yalman Ş. ve Aytekin, P. (2014), “Promosyonların anlık satın alma davranışına etkisini belirlemeye yönelik bir araştırma”, Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 83-119.
  • Yusuf, J. B. (2010). Ethical İmplications Of Sales Promotion in Ghana: Islamic Perspective, Journal of Islamic Marketing, 1(3):220-230.

Investigation of the Effect of Special Day Discounts on Buyers' Purchasing Behaviors

Yıl 2018, Sayı: 16, 413 - 436, 01.10.2018

Öz

The purpose of this study is to show the effect of special day discounts on consumers' purchasing behavior. In this context, data were collected by face to face survey with 363 people living in Bolu city center. Independent samples T-test, one way ANOVA, correlation analysis and regression analysis were used in the analysis of the data through the SPSS program. T and F test results showed that special day discounts and purchasing behavior factors were changed according to gender, child possession and age groups; marital status, educational status, income groups and occupation. Moreover, according to Correlation and Regression analyzes, it was found that there was a positive and moderate relationship between these two factors and that special day discounts explained the purchase behavior of individuals by 49%.

Kaynakça

  • Akgül, D. ve Varinli, İ. (2017), “Hedonik (hazcı) tüketimin özel günler- deki alışveriş kültürü üzerindeki etkisi ve ülkelerarası karşılaş- tırmalı bir araştırma”, U. Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(2), 1-36.
  • Bayuk, N. (2009),”Özel gün ve haftaların tüketim üzerindeki etkileri”, Kamu-İş, 11(1), 185-197.
  • Blackwell, Roger D., Paul W. Miniard, James F. Engel (2001), Consu- mer behavior. Harcourt College Publishers, Ft. Worth, Texas.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. 12. Baskı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Dholakia, U.M. (2000), “Temptation and resistance: an ıntegrated mo- del of consumption ımpulse formation and enactment”, Psycho- logy & Marketing, 17(11), 955-982.
  • Durak, E. E. (2001), “Büyük ölçekli perakendecilerde uygulanan tu- tundurma stratejilerinden fiyat promosyonlarının tüketici algıla- maları ve satın alma niyetleri üzerindeki ilişki”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilim- ler Enstitüsü.
  • Hung, C.J. (2008), “The analysis of factors that ınfluence female ımpul- se buying during online transactions”, University of Nottingham, Yayınlanmamış Yükseklisans Tezi, Nottingham.
  • Karaca, Ş., ve Gülmez, M. (2012). “Satış geliştirme çabalarının öğretim elemanlarının satın alma davranışları üzerindeki etkilerini ölçme- ye yönelik bir araştırma”, Verimlilik Dergisi, 1, 69-87.
  • Karagöz, Y. (2014). Spss 22 uygulamalı biyoistatistik, 2. Basım, Ankara, Nobel Yayınevi.
  • Kılıç, S. ve Göksel, A. (2004). “Tüketici davranışları: indirim kartlarının tüketici satın alma karar süreci üzerindeki etkilerine dair amprik bir çalışma.” gazi üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi Haziran Sayısı, 147-163.
  • Kıncal, Ö. D. (2006). “Tüketici davranışlarının saat tasarımına etkisi: kol saati örneği”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Kurtuluş, K. ve Okumuş, A. (2006), "Fiyat Algılamasının Boyutları Arasındaki İlişkilerin Yapısal Eşitlik Modeli İle İncelenmesi", Yö- netim, 17(17), 3-17.
  • Liao, S., Shen, Y. Ve Chu, C. (2009), “The Effects of sales promotion strategy, product appeal and consumer traits on reminder ımpul- se buying behaviour”, International Journal Of Consumer Stu- dies, 33 (1), 274-284.
  • Mucuk, İ. (2010). Pazarlama ilkeleri, İstanbul: Türkmen Yayınevi.
  • Nagaraja, R. ve Girish, S. (2016).Consumer Buying Decision Process in Indian Organized Retail Industry-Characterization of Male and Female Respondents, International Review of Management and Marketing , 6(4): 200-204.
  • Nakarmi, A. (2018). Effect Of Sales Promotıon On Consumer Behavıor, Bachelor Thesis, Business School, Degree Programme in Interna- tional Business.
  • Nakip, M. (2013). Pazarlama araştırma teknikleri spss uygulamalı, 3. Baskı, Ankara: Seçkin Yayınevi
  • Oyman, Mine. (2004) "Tüketicilerin satış tutundurma etkinliklerine yönelik tutumları ve yarar algılamaları". Sosyal Bilimler Dergisi, (2004-1), 55-75.
  • Özdamar, K. (2013). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi. Cilt 2, Nisan Kitapevi, Ankara.
  • Öztürk, A. (2010), “Dark side of shopping: ımpulsive and compulsive buying behaviour in clothing product category”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul:Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilim- ler Enstitüsü.
  • Santini, F. de O., Sampaio, C. H., Perin, M. G., & Vieira, V. A. (2015). An Analysis Of The İnfluence Of Discount Sales Promotion İn Consumer Buying İntent And The Moderating Effects Of Attrac- tiveness. Revista de Administração [RAUSP], 50(4): 416-431.
  • Shamout, M. D. (2016). The Impact of Promotional Tools on Consumer Buying Behavior in Retail Market, International Journal of Busi- ness and Social Science, 7( 1):75-85.
  • Smolkin, J. (2015). Effects of Premium Sales Promotions on Consumer Behaviour (Case study – Gaya Cosmetics), Degree Thesis Interna- tional Business BBA 12.
  • Uzkurt, C. ve Kimzan, H.S. (2011), Promosyonel fiyat sunumlarının tüketicilerin ürün tercihleri üzerine etkisi, Pazarlama ve Pazarla- ma Araştırması Dergisi, 4 (8),71-82.
  • Yalman Ş. ve Aytekin, P. (2014), “Promosyonların anlık satın alma davranışına etkisini belirlemeye yönelik bir araştırma”, Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 83-119.
  • Yusuf, J. B. (2010). Ethical İmplications Of Sales Promotion in Ghana: Islamic Perspective, Journal of Islamic Marketing, 1(3):220-230.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

İbrahim Yemez Bu kişi benim

Şükran Karaca

Meftune Özbakır Umut Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 16

Kaynak Göster

APA Yemez, İ., Karaca, Ş., & Umut, M. Ö. (2018). Özel Gün İndirimlerinin Tüketicilerin Satın Alma Davranışları Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(16), 413-436.