Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effects of Authentic Atmosphere Created in Food and Beverage Businesses on Customer Satisfaction: A Study on a Local Business

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 2, 294 - 306, 31.10.2022

Öz

Although the concept of atmosphere is used in different fields, it was brought to the marketing literature by Kotler (1973). The concept of atmosphere is important in terms of increasing customer satisfaction. Therefore, the aim of the research was to determine the effects of the authentic atmosphere created in food and beverage businesses on customer satisfaction. Using the qualitative research method, data were collected in the food and beverage business called “Bahçe Apostol” operating in Erdek district of Balıkesir province. According to the research findings, it is understood that the majority of the participants find the business authentic in terms of ambiance, smell, color, design, music and taste when they are examined as the elements that attract their attention the most. In addition, general satisfaction levels were also high. Some of the participants made recommendations for price, service materials and the use of local products.

Kaynakça

  • Aksatan, M. (2016). Etnik Temalı Restoranlarda Otantiklik: Yönetici ve Tüketici Bakış Açılarına Yönelik Karşılaştırmalı Bir Çalışma, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İzmir.
  • Aslan, A. (2016). Otel İşletmelerinde Otantik Unsurların ve Hizmet Uzantılarının Kullanımı: İstanbul'daki Butik Otel İşletmeleri Üzerine Bir Araştırma. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Ayaz, N. (2012). Kırsal Turizm ve Paydaşları: Belediye Başkanlarının Tutumlarına Yönelik Bir Araştırma. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel Araştırma Süreci: Nitel Bir Araştırma Nasıl Yapılır?. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2): 368-388.
  • Barber, N. & Scarcelli, M. J. (2010). Enhancing the Assessment of Tangible Service Quality Through The Creation Of A Cleanliness Measurement Scale. Managing Service Quality, 20(1), 70-88.
  • Bekar, A. ve Sürücü, Ç. (2015). “Yiyecek İçecek İşletmesi Tasarımının Tüketici Tercihleri Üzerindeki Etkisi”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 19(1), 349-376.
  • Bilgin, Y. ve Kethüda, Ö. (2017). “Restoran İşletmelerinde Hizmet Kalitesinin Müşteri Memnuniyetine ve Sadakatine Etkisi: Oba Restoran Örneği”. Çankırı Karatekin Üniversitesi İİBF Dergisi, 7 (2), 147-170.
  • Bilginan, C., Doğdubay, M. ve Avcıkurt, C. (2012). Özellikli Restoranlarda Yiyecek-İçecek Pazarlamasının Dönemsel Farklılığının Ölçülmesi: Ankara İli Örneği. VI. Lisansüstü Turizm Öğrencileri Araştırma Kongresi. 138-151. Antalya: Gazi Üniversitesi Turizm Fakültesi. Bitner, M. J. (1992). Service Scapes: The Impact of Physical Surroundings on Customers and Employees. Journal of Marketing, 56(2), 57–71.
  • Bozpolat, C. (2017). Mağaza atmosferinin tüketici tercihindeki önemi. The Journal of Social Science, 1 (2) , 94-103 .
  • Chhabra, D., Healy, R. & Sills, E. (2003). Staged authenticity and heritage tourism. Annals of Tourism Research, 30(3), 702-719.
  • Çalışkan, O. ve Özdemir, B. (2011). Uluslararası Turizm İşletmeciliğinde Restoran Yönetimi. İçinde İ. Pırnar, O. İçöz ve O. Çulha (Editörler). Uluslararası Turizm İşletmeciliği. (s.251-282). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Edwards, J. S. & Gustafsson, I. B. (2008). The Room and Atmosphere as Aspects of The Meal: A Review. Journal of Foodservice. 19 (1), 22-34.
  • Ha, J. & Jang, S.C. (Shawn) (2010). “Effects of Service Quality and Food Quality: The Moderating Role of Atmospherics in an Ethnic Restaurant Segment”, International Journal of Hospitality Management, 29, 520–529.
  • Han, H. & Ryu, K. (2009). The Roles of the Physical Environment, Price Perception, and Customer Satisfaction in Determining Customer Loyalty in the Restaurant Industry, Journal of Hospitality & Tourism Research, 33, 487-510.
  • Heung, V.C. & Gu, T. (2012). Influence Of Restaurant Atmospherics On Patron Satisfaction And Behavioral İntentions. International Journal Of Hospitality Management, 31(4), 1167-1177.
  • George, RT (2001). Dining Chinese: a consumer subgroup comparison. Journal of Restaurant & Foodservice Marketing, 4(2), 67–86.
  • Güler, S. (2007). Yiyecek ve İçecek İşletmeleri İçin Rekabet Avantajı Yaratacak Stratejik Seçenekler. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 18(1), 101-104.
  • Keskin, E., Solunoğlu, A. ve Aktaş, F. (2020). Yiyecek İçecek İşletmelerinde Memnuniyetin Tekrar Ziyaret Niyeti Üzerindeki Etkisinde Atmosfer ve Sadakatin Aracı ve Düzenleyici Rolü; Kapadokya Örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8 (2), 1222-1246.
  • Kıral, B. (2020). Nitel Bir Veri Analizi Yöntemi Olarak Doküman Analizi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15: 170-189.
  • Kivela, J., Inbakaran, R. & Reece, J. (1999). Consumer Research in the Restaurant Environment, Part 1: A Conceptual Model of Dining Satisfaction and Return Patronage. International Journal of Contemporary Hospitality Management. 11 (5), 205-222.
  • Kotler, P. (1973). Atmospheric as A Marketing Tool. Journal of Retailing. 49 (4), 48-64.
  • Lego, C. K., Wodo, N. T., Mcfee, S. L. ve Solomon, M. R. (2002). A thirst for the real thing in themed retail environments: consuming authenticity in Irish pubs. Journal of Foodservice Business Research, 5(2), 61-74.
  • Liu, Y. & Jang, S. S. (2009). The Effects of Dining Atmospherics: An Extended MehrabianRussell Model. International Journal of Hospitality Management, 28, 494-503.
  • Liu, H., Li, H., DiPietro, R.B. & Levitt, J.A. (2018). The role of authenticity in mainstream ethnic restaurants: evidence from an independent full-service Italian restaurant. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 30(2), 1035–1053.
  • Lu, S. & Fine, G. A. (1995). The presentation of ethnic authenticity. The Sociological Quarterly, 36(3), 535-553.
  • Lucas, F. A. (2003). The Determinants and Effects of Slot Servicescape Satisfaction in a Las Vegas Hotel Casino. UNLV Gaming Research & Review Journal, 7(1), 1-19.
  • Maccannell, D. (1973). Staged authenticity: arrangements of social space in tourist settings. American Journal of Sociology, 79, 589-603.
  • Maccannell, D. (1976). The tourist: a new theory of the leisure class. Univ of California Press.
  • Mantecon A. & Huete R. (2007). The role of authenticity in tourism planning: Empirical findings from southeast spain. Tourism Review, 55(3), 323-333.
  • Omar, M. S., Ariffin, H. F., & Ahmad, R. (2015). The Relationship Between Restaurant Ambience and Customers’ Satisfaction in Shah Alam Arabic Restaurants, Selangor. International Journal of Administration and Governance, 1(4), 1-8.
  • Özdemir, B. (2010). Dışarıda Yemek Yeme Olgusu: Kuramsal Bir Model Önerisi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 21( 2), 218-232.
  • Schulp, J.A. & Tirali, I. (2008). Studies in immigrant restaurants: culinary concepts of Turkish restaurants in the Netherlands. Journal of Culinary Science & Technology. 6(3), 119–150.
  • Sulek, J. M. & Hensley, R. L. (2004). The Relative Importance of Food, Atmosphere, and Fairness of Wait: The Case of A Full-Service Restaurant. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 45, 235-247.
  • Talaat N. M. (2015). Achieving authenticity through ethnic tourism, a consumer perspective. Tourismos: An Internetional Multidisciplinary Journal of Tourism, 10(1), 205-218.
  • Temeloğlu, E., Taşpınar, O. ve Soylu, Y. (2017). Yiyecek ve içecek işletmelerinde atmosfer, tüketim duyguları, müşteri memnuniyeti ve yeniden satın alma davranışı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Journal of Toursim and Gastronomy Studies, 5(2), 253-264.
  • Turley, L.W. & Milliman, R. E. (2000). Atmospheric Effects on Shopping Behaviour: A Review of The Experimental Evidence. Journal of Business Research, 49(2), 193–211.
  • Türk Dil Kurumu. Otantik. https://sozluk.gov.tr/, (Erişim Tarihi: 10.12.2021).
  • Ünal, S., Akkuş, G. ve Akkuş, Ç. (2014). Yiyecek İçecek İşletmelerinde Atmosfer, Duygu, Memnuniyet ve Davranışsal Sadakat İlişkisi. Gazi Üniversitesi, Turizm Fakültesi Dergisi, 1, 23-49.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Wang, N. (1999). Rethinking authenticity in tourism experience. Annals of Tourism Research, 26(2), 349-370.

Yiyecek ve İçecek İşletmelerinde Oluşturulan Otantik Atmosferin Müşteri Memnuniyeti Üzerindeki Etkileri: Yerel Bir İşletme Üzerinde Araştırma

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 2, 294 - 306, 31.10.2022

Öz

Kaynakça

  • Aksatan, M. (2016). Etnik Temalı Restoranlarda Otantiklik: Yönetici ve Tüketici Bakış Açılarına Yönelik Karşılaştırmalı Bir Çalışma, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İzmir.
  • Aslan, A. (2016). Otel İşletmelerinde Otantik Unsurların ve Hizmet Uzantılarının Kullanımı: İstanbul'daki Butik Otel İşletmeleri Üzerine Bir Araştırma. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Ayaz, N. (2012). Kırsal Turizm ve Paydaşları: Belediye Başkanlarının Tutumlarına Yönelik Bir Araştırma. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel Araştırma Süreci: Nitel Bir Araştırma Nasıl Yapılır?. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2): 368-388.
  • Barber, N. & Scarcelli, M. J. (2010). Enhancing the Assessment of Tangible Service Quality Through The Creation Of A Cleanliness Measurement Scale. Managing Service Quality, 20(1), 70-88.
  • Bekar, A. ve Sürücü, Ç. (2015). “Yiyecek İçecek İşletmesi Tasarımının Tüketici Tercihleri Üzerindeki Etkisi”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 19(1), 349-376.
  • Bilgin, Y. ve Kethüda, Ö. (2017). “Restoran İşletmelerinde Hizmet Kalitesinin Müşteri Memnuniyetine ve Sadakatine Etkisi: Oba Restoran Örneği”. Çankırı Karatekin Üniversitesi İİBF Dergisi, 7 (2), 147-170.
  • Bilginan, C., Doğdubay, M. ve Avcıkurt, C. (2012). Özellikli Restoranlarda Yiyecek-İçecek Pazarlamasının Dönemsel Farklılığının Ölçülmesi: Ankara İli Örneği. VI. Lisansüstü Turizm Öğrencileri Araştırma Kongresi. 138-151. Antalya: Gazi Üniversitesi Turizm Fakültesi. Bitner, M. J. (1992). Service Scapes: The Impact of Physical Surroundings on Customers and Employees. Journal of Marketing, 56(2), 57–71.
  • Bozpolat, C. (2017). Mağaza atmosferinin tüketici tercihindeki önemi. The Journal of Social Science, 1 (2) , 94-103 .
  • Chhabra, D., Healy, R. & Sills, E. (2003). Staged authenticity and heritage tourism. Annals of Tourism Research, 30(3), 702-719.
  • Çalışkan, O. ve Özdemir, B. (2011). Uluslararası Turizm İşletmeciliğinde Restoran Yönetimi. İçinde İ. Pırnar, O. İçöz ve O. Çulha (Editörler). Uluslararası Turizm İşletmeciliği. (s.251-282). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Edwards, J. S. & Gustafsson, I. B. (2008). The Room and Atmosphere as Aspects of The Meal: A Review. Journal of Foodservice. 19 (1), 22-34.
  • Ha, J. & Jang, S.C. (Shawn) (2010). “Effects of Service Quality and Food Quality: The Moderating Role of Atmospherics in an Ethnic Restaurant Segment”, International Journal of Hospitality Management, 29, 520–529.
  • Han, H. & Ryu, K. (2009). The Roles of the Physical Environment, Price Perception, and Customer Satisfaction in Determining Customer Loyalty in the Restaurant Industry, Journal of Hospitality & Tourism Research, 33, 487-510.
  • Heung, V.C. & Gu, T. (2012). Influence Of Restaurant Atmospherics On Patron Satisfaction And Behavioral İntentions. International Journal Of Hospitality Management, 31(4), 1167-1177.
  • George, RT (2001). Dining Chinese: a consumer subgroup comparison. Journal of Restaurant & Foodservice Marketing, 4(2), 67–86.
  • Güler, S. (2007). Yiyecek ve İçecek İşletmeleri İçin Rekabet Avantajı Yaratacak Stratejik Seçenekler. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 18(1), 101-104.
  • Keskin, E., Solunoğlu, A. ve Aktaş, F. (2020). Yiyecek İçecek İşletmelerinde Memnuniyetin Tekrar Ziyaret Niyeti Üzerindeki Etkisinde Atmosfer ve Sadakatin Aracı ve Düzenleyici Rolü; Kapadokya Örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8 (2), 1222-1246.
  • Kıral, B. (2020). Nitel Bir Veri Analizi Yöntemi Olarak Doküman Analizi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15: 170-189.
  • Kivela, J., Inbakaran, R. & Reece, J. (1999). Consumer Research in the Restaurant Environment, Part 1: A Conceptual Model of Dining Satisfaction and Return Patronage. International Journal of Contemporary Hospitality Management. 11 (5), 205-222.
  • Kotler, P. (1973). Atmospheric as A Marketing Tool. Journal of Retailing. 49 (4), 48-64.
  • Lego, C. K., Wodo, N. T., Mcfee, S. L. ve Solomon, M. R. (2002). A thirst for the real thing in themed retail environments: consuming authenticity in Irish pubs. Journal of Foodservice Business Research, 5(2), 61-74.
  • Liu, Y. & Jang, S. S. (2009). The Effects of Dining Atmospherics: An Extended MehrabianRussell Model. International Journal of Hospitality Management, 28, 494-503.
  • Liu, H., Li, H., DiPietro, R.B. & Levitt, J.A. (2018). The role of authenticity in mainstream ethnic restaurants: evidence from an independent full-service Italian restaurant. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 30(2), 1035–1053.
  • Lu, S. & Fine, G. A. (1995). The presentation of ethnic authenticity. The Sociological Quarterly, 36(3), 535-553.
  • Lucas, F. A. (2003). The Determinants and Effects of Slot Servicescape Satisfaction in a Las Vegas Hotel Casino. UNLV Gaming Research & Review Journal, 7(1), 1-19.
  • Maccannell, D. (1973). Staged authenticity: arrangements of social space in tourist settings. American Journal of Sociology, 79, 589-603.
  • Maccannell, D. (1976). The tourist: a new theory of the leisure class. Univ of California Press.
  • Mantecon A. & Huete R. (2007). The role of authenticity in tourism planning: Empirical findings from southeast spain. Tourism Review, 55(3), 323-333.
  • Omar, M. S., Ariffin, H. F., & Ahmad, R. (2015). The Relationship Between Restaurant Ambience and Customers’ Satisfaction in Shah Alam Arabic Restaurants, Selangor. International Journal of Administration and Governance, 1(4), 1-8.
  • Özdemir, B. (2010). Dışarıda Yemek Yeme Olgusu: Kuramsal Bir Model Önerisi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 21( 2), 218-232.
  • Schulp, J.A. & Tirali, I. (2008). Studies in immigrant restaurants: culinary concepts of Turkish restaurants in the Netherlands. Journal of Culinary Science & Technology. 6(3), 119–150.
  • Sulek, J. M. & Hensley, R. L. (2004). The Relative Importance of Food, Atmosphere, and Fairness of Wait: The Case of A Full-Service Restaurant. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 45, 235-247.
  • Talaat N. M. (2015). Achieving authenticity through ethnic tourism, a consumer perspective. Tourismos: An Internetional Multidisciplinary Journal of Tourism, 10(1), 205-218.
  • Temeloğlu, E., Taşpınar, O. ve Soylu, Y. (2017). Yiyecek ve içecek işletmelerinde atmosfer, tüketim duyguları, müşteri memnuniyeti ve yeniden satın alma davranışı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Journal of Toursim and Gastronomy Studies, 5(2), 253-264.
  • Turley, L.W. & Milliman, R. E. (2000). Atmospheric Effects on Shopping Behaviour: A Review of The Experimental Evidence. Journal of Business Research, 49(2), 193–211.
  • Türk Dil Kurumu. Otantik. https://sozluk.gov.tr/, (Erişim Tarihi: 10.12.2021).
  • Ünal, S., Akkuş, G. ve Akkuş, Ç. (2014). Yiyecek İçecek İşletmelerinde Atmosfer, Duygu, Memnuniyet ve Davranışsal Sadakat İlişkisi. Gazi Üniversitesi, Turizm Fakültesi Dergisi, 1, 23-49.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Wang, N. (1999). Rethinking authenticity in tourism experience. Annals of Tourism Research, 26(2), 349-370.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mücella Çınar Ödemiş 0000-0001-9954-4494

Murat Aksu 0000-0001-9881-4739

Erken Görünüm Tarihi 28 Ekim 2022
Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2022
Gönderilme Tarihi 16 Mart 2022
Kabul Tarihi 9 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çınar Ödemiş, M., & Aksu, M. (2022). Yiyecek ve İçecek İşletmelerinde Oluşturulan Otantik Atmosferin Müşteri Memnuniyeti Üzerindeki Etkileri: Yerel Bir İşletme Üzerinde Araştırma. Gastroia: Journal of Gastronomy And Travel Research, 6(2), 294-306.