Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Coğrafya Öğretmenlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) Hakkındaki Düşünceleri ve Bunu Kullanma Durumları

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 2, 88 - 100, 30.08.2018

Öz

Bu araştırmanın temel
amacı, Coğrafya öğretmenlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB)
hakkındaki düşüncelerini ve bunu kullanma durumlarını belirlemektir. Coğrafya
öğretmenlerinin teknolojik gelişmeleri ve yenilikleri derslerine konu alanı ve
pedagoji bilgilerini ekleyerek nasıl ve ne derece entegre ettikleri, Coğrafya
derslerinde teknolojinin daha çok hangi amaçla kullanıldığı, öğretmenlerin bu
araçları kullanabilirlik durumları, teknolojinin dersin kazanımları
doğrultusunda ne derece fayda sağladığı üzerinde durulmuştur.  Çalışmaya, 2015-2016 eğitim öğretim yılında
Karabük il merkezi ve ilçelerinde görev yapmakta olan toplam 42 Coğrafya
öğretmeni katılmıştır. Veri toplama aracı olarak, mevcut araştırma kapsamında
geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır.
Çalışma sonucunda öğretmenler
genel olarak, günlük hayatlarında ve okul ortamında teknolojiyi kullanmakla
birlikte, teknolojinin coğrafya dersleri için gerekli olduğunu ve öğrencilerin
öğrenmelerinde kolaylıklar sağladığını dolayısıyla derslerde teknolojiyi
kullandıklarını belirtmişlerdir. Özellikle görsel konuların anlatımında
projeksiyon cihazlarından yararlandıklarını, çeşitli doküman hazırlarken ve
paylaşırken, konular ile ilgili video izletirken teknolojiyi kullandıklarını
belirtmişlerdir. Öğretmenlerin büyük bir kısmı teknolojik alt yapı
yetersizliği, cihazların kullanımı konusunda bilgilerinin yetersizliği ve teknolojinin
gelişim hızına ayak uyduramama gibi güçlüklerden bahsetmişlerdir. Öğretmenler
coğrafya derslerini teknoloji ile zenginleştirmek için öğretmen ve öğrencinin
istekli, araştırmacı ve meraklı olması gerektiğini belirtmişlerdir. Öğretmenler
en fazla akıllı tahta, projeksiyon cihazı ve tableti kullandıklarını ifade
etmişlerdir. Sonuç olarak gelişen ve değişen eğitim teknolojileri göz önünde
bulundurulduğunda öğretmenlerin bunlardan uzak kalıyor olması düşünülemez.
Bilgi ve teknoloji çağında yetişen bireylerin eğitim ortamında bundan uzak
kalması onların eğitim hayatından verim almamalarına neden olabilir.
Dolayısıyla bu açıdan bakıldığında, ister meslek hayatına yeni başlamış bir
öğretmen, ister yıllardır meslek hayatına devam eden bir öğretmen olsun eğitim
ortamında kendini güncel tutması gerekmektedir.





Kaynakça

  • Bakır, T. (2015). Eğitsel amaçlı bilgisayar oyunlarının coğrafya derslerinde kullanılmasının öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi (Yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Balcıoğulları, A. (2011). Coğrafi Bilgi Sistemleri Destekli Coğrafi Düşünme Becerileri Öğretiminin Öğrencilerin Coğrafi Düşünme Becerilerine, Akademik Başarılarına ve Bunların Kalıcılığına Etkisi. (Doktora Tezi). Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Clark, A. M., Monk, J.&Yool, S. R. (2007). GIS Pedagogy, Web-Based Learning and Student Achievement. Journal of Geography in Higher Education. 31 (2): 225-239.
  • Çepni, O. (2013). The Use of Geographic Information Systems (GIS) in Geography Teaching. World Applied Sciences Journal, 25 (12): 1684-1689.
  • Ekici, E., Taşkın Ekici, F. ve Kara, İ. (2012). Öğretmenlere yönelik bilişim teknolojileri öz-yeterlik algısı ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 53-65.
  • Gönen, S. ve Kocakaya, S. (2006). Fizik öğretmenlerinin hizmet içi eğitimler üzerine görüşlerinin değerlendirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 37-44.
  • Johansson, T. (2003). Gıs in Teacher Education –Facilitating Gıs Applications in Secondary School Geography, Proceedings of The 9th Scandinavian Research Conference on Geographical Information Science, June 4-6, Espoo, Finland.
  • Karadeniz, Ş. ve Vatanartıran, S. (2015). Sınıf öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgilerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 14(3), 1017-1028.
  • Kerski, J. J. (2000). The Implementation and Effectiveness of Geographic Information System Technology and Methods in Secondary Education. Unpublished Ed. Phd. Thesis, University of Colorado.
  • Koçak, F. (2013). Orta öğretim coğrafya dersinde “Google Earth” ün kullanımının değerlendirilmesi (Yüksek Lisans Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Koçak, H. (2007). Yeni Coğrafya Öğretim Programında Bazı Tarım Konularının Öğretiminde Coğrafi Bilgi Sistemlerinin Kullanımı (Yüksek Lisans Tezi).Afyon Kocatepe Üniversitesi.
  • Lateh, H. Hj. and Raman, A. (2005). A Study on the use of interactive web-based maps in the learning and teaching of geography. Malaysian Online Journal of Instructional Technology (MOJIT), 2(3), 99-105.
  • Luo, W., Stravers, J. A. and Duffin, K. L. (2005). Lessons learned from using a web-based interactive landform simulation model (WILSIM) in a general education physical geography course. Journal of Geoscience Education, 53(5), 489-493.
  • Öğütveren, M. (2014). Sosyal bilgiler 6. sınıf coğrafya konularının öğretiminde Google Earth programının başarıya etkisi (Yüksek lisans tezi). Giresun Üniversitesi, Giresun.
  • Öner, S. & Aydın, F. (2014). The Effects of Geography Information Systems Supported Training on the Academic Success in Geography Course. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 18(3),179-196.
  • Öner, S. (2011).Coğrafi bilgi sistemlerinin lise coğrafya derslerinde kullanılması, Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özüpekçe, S. (2014). Ortaöğretim lise 1. sınıf coğrafya derslerinde bilgisayar destekli coğrafya öğretiminin öğrencilerin coğrafya dersine karşı tutum, başarı ve hatırda tutma düzeyine etkisi (Doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Pitts, L. (2005). Gıs in High Schools a Case For Teaching Geography Through Technology. MsThesis, California State University.
  • Sarıgöz, O. (2011). İlköğretim öğretmenlerinin hizmet içi eğitim faaliyetleriyle ilgili görüşlerinin değerlendirilmesi. 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications, Antalya.
  • Seferoğlu, S. S. (2004). Öğretmen Yeterlilikleri ve Mesleki Gelişim. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 58, 40-45.
  • Sönmez, Ö.F., Çavuş, H. ve Merey, Z. (2009). Coğrafya öğretmenlerinin öğretim teknolojileri ve materyalleri kullanma düzeyleri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2, 213-228.
  • Türkez, K. (2009).10. Sınıf Coğrafya Dersinde Yer Alan İklim ve Bitki Örtüsü Konularının Cbs ile Öğretilmesinin Öğrenci Başarısına Etkisi (Erzurum Örneği).(Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Wilson, K., Boyd, C., Chen, L. andJamal, S. (2011).Improving student performance in a first-year geography course: Examining the importance of computer-assisted formative assessment. Elsevier, 57(2), 1493–1500.
  • Yazıcı, H., Bulut, R. ve Aktürk, V. (2013). Sosyal bilgiler dersinde animasyon ve dijital harita kullanımının öğrencilerin mekanı algılama becerilerine yönelik etkileri. Marmara Coğrafya Dergisi, 28, 1-17.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makale
Yazarlar

Esengül Doğru 0000-0003-1997-270X

Fatih Aydın 0000-0002-8940-5332

Yayımlanma Tarihi 30 Ağustos 2018
Gönderilme Tarihi 16 Şubat 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Doğru, E., & Aydın, F. (2018). Coğrafya Öğretmenlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) Hakkındaki Düşünceleri ve Bunu Kullanma Durumları. Eğitim Kuram Ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 4(2), 88-100.