Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE USE OF ANIMATION IN EDUCATION AND ITS ROLE IN TRANSFERRING VALUES

Yıl 2023, Cilt: 12 Sayı: 35, 333 - 360, 15.09.2023

Öz

Abstract:
Today, the spread of information and communication technologies has created radical changes in our access to information. Multimedia (multimedia) elements that accompany information and communication technologies are increasingly used by users one step ahead of traditional printed books. Animation, which has maintained its popularity among multimedia elements until today, is a type of art in which a static element is moved by the succession of frames. It is possible to say that this species has its own specific production process and priority. Probably the greatest strength of animation is that it has the potential to appeal to multiple audiences. Given the wide range of styles and techniques used in animation, it not only entertains children, but also incorporates concepts of all kinds; it brings a certain truth or value to a large number of viewers, young or old. As such, complex information or processes can be the center of attention to explain and illustrate the values that shape our identity in a simple and entertaining way. This makes it an important tool for values education in today's society. Because animation also permeates social values, establishes them with a solid foundation and makes them easily digestible, and thus provides awareness of values to the viewers, it is embedded in the mind; In this way, it is possible to see that animation, as a means of transmission, can be a source of inspiration and motivation with the capacity to instill value for future generations. This research aims to look at the art of animation from an angle that is often overlooked in both children's and adults' curricula. Within the scope of this research, a literature review was conducted on the use of animation in education and its role in conveying values, and the animated film prepared specifically for the 100th anniversary of August 30, Victory Day was examined in terms of design and the transfer of values.
Keywords: Animation, Social Values, Culture Transfer, Cartoon, Culture, Digital Animation

Kaynakça

  • ALDAĞ, Habibe ve SEZGİN, M. Emre, (2003), “Çok Ortamlı Öğrenmede İkili Kodlama Kuramı ve Bilişsel Model”. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(11): 121-135.
  • AnimaTurk Tv, (2019a), Okul Kuralları Eğitici Çizgi film Animasyon https://www.youtube.com/watch?v=HAaJzdxSnk8 Erişim Tarihi: 23.01.2023.
  • AnimaTurk Tv, (2019b), ATATÜRK - Animasyon Çizgi film - Türkçe 20 DK Tam Versiyon https://www.youtube.com/watch?v=--ZZsLdoPRY Erişim Tarihi: 23.12.2022.
  • ARIKAN, Abdulgani, (2001), “Yedi Oniki Yaş Arası Çocuklara Çizgi Film Yöntemi ile Müze Eğitiminin Verilmesi”, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • ATEŞ, Sinan. (2016), Hedef Turan: Türk Milliyetçiliği Üzerine Zor Zaman Yazıları, 10. bs., Ankara: Kripto Yayınları. ATSIZ, Hüseyin Nihal, (1971), “Malazgirt’in 900. Yıl dönümü ve milli kültür”, Ötüken, 8: 3-5.
  • AYTAŞ, Gıyasettin, (2021), “Türk Milletinin Ruhundan Kopan Ses İstiklal Marşı. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları (HÜTAD)”, Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 35: 115-126.
  • BİLGİN, Oğuzhan, (2020), “Kültürel Yabancılaşma Bağlamında Türkiye’de İsim Verme Pratiklerinin Değişimi ve Popüler Kültür Figürleri”. Milli Folklor, 16(125): 177-187.
  • DAŞDEMİR, İkramettin ve DOYMUŞ, Kemal, (2016), “Fen ve Teknoloji Dersinde Animasyon Kullanımının Öğrencilerin Akademik Başarılarına, Öğrenilen Bilgilerin Kalıcılığına ve Bilimsel Süreç Becerilerine Etkisi”. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 2(3): 33-42.
  • DEVECİ, Mutlu ve KILINÇ, Ahmet, (2020), “Musa Yakub Şiirlerinde Toprağın Kimliksel Dönüşümü Vatan”. Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature, 6(2): 141-154.
  • GÜLDEN, Bahadır, (2015), “Değerler eğitiminde çizgi filmlerin işlevi”. Eğitimde Gelecek Arayışları Dünden Bugüne Türkiye’de Beceri, Ahlâk ve Değerler Eğitimi Uluslararası Sempozyumu, Ankara: Atam Yayınları, 735-767.
  • GÜNGÖR, Müberra ve EVREN, Gökhan, (2002), İnternet Sektörü ve Türkiye incelemeleri. Tarifeler D. B K. Ankara: Telekomünikasyon Kurumu.
  • İLHAN, Suat, (1989), “Toprak ve Kültür”. Erdem, 5(15): 715-724.
  • KARAGÖZOĞLU, Nazike, (2018), “Sosyal bilgiler dersinde vatanseverlik değerinin kazandırılmasında kadın kahramanların yaşam öykülerinin kullanılması”. International Journal Of Field Education, 4(2): 97-110.
  • KARAKUŞ, Neslihan ve ÇOKSEVER, Pınar, (2019), “Değerler Eğitiminde Rol Model Olarak Kadın Kahramanlar”. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi, 10(20): 46-62.
  • KAV, (2021), UNESCO Somut Olmayan Kültürel Miras, https://www.youtube.com/playlist?list=PL_nZWwXjJRhvDorr8zGcEiB9RZApBafDn Erişim Tarihi: 01.12.2022
  • KAYMAK, Neslihan ve ÖĞRETİR ÖZÇELİK, Ayşe Dilek, (2020), “Evrensel Değerler Üzerine Bir İnceleme: Vikingler Çizgi Film Örneği”. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (41): 26-43.
  • LİU, Yuehua ve LİU, Jin, (2017), “Research on the cartoon culture and national image construction”. Proceedings of The 2017 3rd International Conference On Economics, Social Science, Arts, Education And Management Engineering (Essaeme 2017). https://doi.org/10.2991/essaeme-17.2017.135
  • MAYER, Richard E. (2001), Multimedia Learning. Cambridge: Cambridge University Press.
  • MAYER, Richard E. ve ANDERSON, Richard B. (1991), “Animations need narrations: An experimental test of a dual-coding hypothesis”. Journal of Educational Psychology, 83(4): 484–490.
  • MAYSA ve BULUT, (2019), Maysa ve Bulut - 29. Bölüm. https://www.youtube.com/watch?v=nuseh0QL7Tg Erişim Tarihi: 25.12.2022
  • OKUYUCU, Ayşe Dilara, (2012), “Son Dönem Walt Disney Animasyon Filmlerinde “Öteki”nin Temsili”. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • RAFADAN TAYFA, (2000), Rafadan Tayfa 72. Bölüm İstanbul Koşusu. https://www.youtube.com/watch?v=RQ_qPBt-rH4 Erişim Tarihi: 21.01.2022
  • SAKMAN, Samed, (2020), “Animasyon Teknikleriyle Çoklu Ortam Öğrenme Materyallerinin Zenginleştirilmesi”. Fine Arts, 15(2): 116-126.
  • ŞENLER, Filiz, (2005), “Animasyon Tarihi, Teknikleri ve Türkiye’deki Yansımaları”. Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (3): 99-114.
  • TİRYAKİ AGRO GIDA. (2022, 29 Ağustos). 30 Ağustos Zafer Bayramımızın 100. yılı kutlu olsun [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=0Kvi5-zHQR4 Erişim Tarihi: 05.11.2022
  • TRT ÇOCUK, (2022), “Rafadan Tayfa” Adlı Çizgi Filme Ait Bir Kapak Görseli. https://www.trtcocuk.net.tr/rafadan-tayfa Erişim Tarihi: 11.12.2022
  • TURKAYA, Abdulkerim ve TUNÇ, Özlem, Ayvaz, (2018), “Kültürel Mirasının Gelecek Nesillere Aktarımında Canlandırma Sanatının (Animasyon) Kullanımı”. Uluslararası Sosyal & Hukuk Çalışmaları Kongresi, 53-65.
  • YAĞLI, Ali, (2013), “Çocuğun Eğitiminde ve Sosyal Gelişiminde Çizgi Filmlerin Rolü: Caillou ve Pepee Örneği”. Elektronic Turkish Studies, 8(10): 707-719.
  • YAN, Pei, (2021), “The Expression of Cross-Cultural Values in American Animated Films From the Perspective of Communication”. 2nd International Conference On Language, Communication And Culture Studies (Iclccs 2021) Doı:10.2991/Assehr.K.211025.031
  • YAPICI, Asım, KUTLU, M. Oğuz ve BİLİCAN, F. Işıl, (2012), “Öğretmen Adaylarının Değer Yönelimleri”. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42):

ANİMASYONUN EĞİTİMDE KULLANIMI VE DEĞERLERİ AKTARMADAKİ ROLÜ

Yıl 2023, Cilt: 12 Sayı: 35, 333 - 360, 15.09.2023

Öz

Öz:
Günümüzde bilgi ve iletişim teknolojilerinin yaygınlaşması, bilgiye ulaşmamızda köklü değişiklikler yaratmıştır. Bilgi ve iletişim teknolojilerinin beraberinde yer alan multimedya (çoklu ortam) ögeleri, gün geçtikçe geleneksel basılı kitapların bir adım önüne geçerek kullanıcılar tarafından yaygın olarak kullanılmaktadır. Multimedya ögeleri arasında günümüze değin popülerliğine koruyan animasyon, karelerin art arda gelmesiyle statik bir ögenin hareket ettirildiği bir sanat türüdür. Bu türün kendine özgü bir üretim sürecinin ve önceliğinin olduğunu söylemek mümkündür. Animasyonun muhtemel en büyük gücü birden çok kitleye hitap etme potansiyeline sahip olmasıdır. Animasyonda kullanılan stil ve tekniklerin geniş yelpazesi göz önüne alındığında yalnızca çocukları eğlendirmekle kalmamakta aynı zamanda her türden kavramı; belli bir gerçeği veya değeri, genç ya da yaşlı olmak üzere çok sayıda izleyiciyle buluşturmaktadır. Hâl böyle olunca, karmaşık bilgileri veya süreçleri, kimliğimizi şekillendiren değerleri de basit ve eğlenceli bir şekilde açıklamak ve göstermek için ilgi odağı oluşturabilmektedir. Bu da onu günümüz toplumunda değerler eğitimi için önemli bir araç hâline getirmektedir. Zira, animasyon, toplumsal değerlere de nüfuz eder, onları sağlam bir temele sahip oturtur ve kolay sindirilebilir hâle getirir ve böylece görüntüleyenlere değerler hakkında farkındalık sağlar, zihinde yer eder; bu sayede animasyonu bir aktarım aracı olarak gelecek nesiller için değer aşılama kapasitesine sahip birer ilham ve motivasyon kaynağı olabileceğini görmek mümkün olur. Bu araştırma, animasyon sanatına hem çocuklar hem de yetişkinler müfredatında çoğu kez göz ardı edilen bir açıdan bakmayı amaçlamaktadır. Bu araştırma kapsamında animasyonun eğitimde kullanımı ve değerleri aktarmadaki rolü üzerine literatür taraması yapılmış olup, 30 Ağustos Zafer Bayramı'nın 100.yılına özel olarak hazırlanan animasyon filmi, tasarım ve değerlerin aktarımı açısından incelenmiştir.
Anahtar Sözcükler: Animasyon, Toplumsal Değerler, Kültür Aktarımı, Çizgi Film, Kültür, Dijital Animasyon

Teşekkür

Göstermiş olacağınız yoğun ilgi ve alaka için şimdiden teşekkür eder, iyi çalışmalar dileriz.

Kaynakça

  • ALDAĞ, Habibe ve SEZGİN, M. Emre, (2003), “Çok Ortamlı Öğrenmede İkili Kodlama Kuramı ve Bilişsel Model”. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(11): 121-135.
  • AnimaTurk Tv, (2019a), Okul Kuralları Eğitici Çizgi film Animasyon https://www.youtube.com/watch?v=HAaJzdxSnk8 Erişim Tarihi: 23.01.2023.
  • AnimaTurk Tv, (2019b), ATATÜRK - Animasyon Çizgi film - Türkçe 20 DK Tam Versiyon https://www.youtube.com/watch?v=--ZZsLdoPRY Erişim Tarihi: 23.12.2022.
  • ARIKAN, Abdulgani, (2001), “Yedi Oniki Yaş Arası Çocuklara Çizgi Film Yöntemi ile Müze Eğitiminin Verilmesi”, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • ATEŞ, Sinan. (2016), Hedef Turan: Türk Milliyetçiliği Üzerine Zor Zaman Yazıları, 10. bs., Ankara: Kripto Yayınları. ATSIZ, Hüseyin Nihal, (1971), “Malazgirt’in 900. Yıl dönümü ve milli kültür”, Ötüken, 8: 3-5.
  • AYTAŞ, Gıyasettin, (2021), “Türk Milletinin Ruhundan Kopan Ses İstiklal Marşı. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları (HÜTAD)”, Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 35: 115-126.
  • BİLGİN, Oğuzhan, (2020), “Kültürel Yabancılaşma Bağlamında Türkiye’de İsim Verme Pratiklerinin Değişimi ve Popüler Kültür Figürleri”. Milli Folklor, 16(125): 177-187.
  • DAŞDEMİR, İkramettin ve DOYMUŞ, Kemal, (2016), “Fen ve Teknoloji Dersinde Animasyon Kullanımının Öğrencilerin Akademik Başarılarına, Öğrenilen Bilgilerin Kalıcılığına ve Bilimsel Süreç Becerilerine Etkisi”. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 2(3): 33-42.
  • DEVECİ, Mutlu ve KILINÇ, Ahmet, (2020), “Musa Yakub Şiirlerinde Toprağın Kimliksel Dönüşümü Vatan”. Littera Turca Journal of Turkish Language and Literature, 6(2): 141-154.
  • GÜLDEN, Bahadır, (2015), “Değerler eğitiminde çizgi filmlerin işlevi”. Eğitimde Gelecek Arayışları Dünden Bugüne Türkiye’de Beceri, Ahlâk ve Değerler Eğitimi Uluslararası Sempozyumu, Ankara: Atam Yayınları, 735-767.
  • GÜNGÖR, Müberra ve EVREN, Gökhan, (2002), İnternet Sektörü ve Türkiye incelemeleri. Tarifeler D. B K. Ankara: Telekomünikasyon Kurumu.
  • İLHAN, Suat, (1989), “Toprak ve Kültür”. Erdem, 5(15): 715-724.
  • KARAGÖZOĞLU, Nazike, (2018), “Sosyal bilgiler dersinde vatanseverlik değerinin kazandırılmasında kadın kahramanların yaşam öykülerinin kullanılması”. International Journal Of Field Education, 4(2): 97-110.
  • KARAKUŞ, Neslihan ve ÇOKSEVER, Pınar, (2019), “Değerler Eğitiminde Rol Model Olarak Kadın Kahramanlar”. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi, 10(20): 46-62.
  • KAV, (2021), UNESCO Somut Olmayan Kültürel Miras, https://www.youtube.com/playlist?list=PL_nZWwXjJRhvDorr8zGcEiB9RZApBafDn Erişim Tarihi: 01.12.2022
  • KAYMAK, Neslihan ve ÖĞRETİR ÖZÇELİK, Ayşe Dilek, (2020), “Evrensel Değerler Üzerine Bir İnceleme: Vikingler Çizgi Film Örneği”. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (41): 26-43.
  • LİU, Yuehua ve LİU, Jin, (2017), “Research on the cartoon culture and national image construction”. Proceedings of The 2017 3rd International Conference On Economics, Social Science, Arts, Education And Management Engineering (Essaeme 2017). https://doi.org/10.2991/essaeme-17.2017.135
  • MAYER, Richard E. (2001), Multimedia Learning. Cambridge: Cambridge University Press.
  • MAYER, Richard E. ve ANDERSON, Richard B. (1991), “Animations need narrations: An experimental test of a dual-coding hypothesis”. Journal of Educational Psychology, 83(4): 484–490.
  • MAYSA ve BULUT, (2019), Maysa ve Bulut - 29. Bölüm. https://www.youtube.com/watch?v=nuseh0QL7Tg Erişim Tarihi: 25.12.2022
  • OKUYUCU, Ayşe Dilara, (2012), “Son Dönem Walt Disney Animasyon Filmlerinde “Öteki”nin Temsili”. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • RAFADAN TAYFA, (2000), Rafadan Tayfa 72. Bölüm İstanbul Koşusu. https://www.youtube.com/watch?v=RQ_qPBt-rH4 Erişim Tarihi: 21.01.2022
  • SAKMAN, Samed, (2020), “Animasyon Teknikleriyle Çoklu Ortam Öğrenme Materyallerinin Zenginleştirilmesi”. Fine Arts, 15(2): 116-126.
  • ŞENLER, Filiz, (2005), “Animasyon Tarihi, Teknikleri ve Türkiye’deki Yansımaları”. Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (3): 99-114.
  • TİRYAKİ AGRO GIDA. (2022, 29 Ağustos). 30 Ağustos Zafer Bayramımızın 100. yılı kutlu olsun [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=0Kvi5-zHQR4 Erişim Tarihi: 05.11.2022
  • TRT ÇOCUK, (2022), “Rafadan Tayfa” Adlı Çizgi Filme Ait Bir Kapak Görseli. https://www.trtcocuk.net.tr/rafadan-tayfa Erişim Tarihi: 11.12.2022
  • TURKAYA, Abdulkerim ve TUNÇ, Özlem, Ayvaz, (2018), “Kültürel Mirasının Gelecek Nesillere Aktarımında Canlandırma Sanatının (Animasyon) Kullanımı”. Uluslararası Sosyal & Hukuk Çalışmaları Kongresi, 53-65.
  • YAĞLI, Ali, (2013), “Çocuğun Eğitiminde ve Sosyal Gelişiminde Çizgi Filmlerin Rolü: Caillou ve Pepee Örneği”. Elektronic Turkish Studies, 8(10): 707-719.
  • YAN, Pei, (2021), “The Expression of Cross-Cultural Values in American Animated Films From the Perspective of Communication”. 2nd International Conference On Language, Communication And Culture Studies (Iclccs 2021) Doı:10.2991/Assehr.K.211025.031
  • YAPICI, Asım, KUTLU, M. Oğuz ve BİLİCAN, F. Işıl, (2012), “Öğretmen Adaylarının Değer Yönelimleri”. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42):
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm 35. Sayı
Yazarlar

Birsen Çeken 0000-0001-8112-992X

Emrullah Şen 0000-0003-4685-5226

Yayımlanma Tarihi 15 Eylül 2023
Gönderilme Tarihi 16 Mayıs 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 12 Sayı: 35

Kaynak Göster

APA Çeken, B., & Şen, E. (2023). ANİMASYONUN EĞİTİMDE KULLANIMI VE DEĞERLERİ AKTARMADAKİ ROLÜ. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum, 12(35), 333-360.

Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler alanında Türkçe makale yayınlamaktadır. Dergi basılı olarak Türkiye ve yurt dışındaki kütüphanelere ulaşmakta, elektronik nüshası ise pek çok index tarafından taranmaktadır.