Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ANALYSIS OF NEWS HEADLINES RELATED TO COVID-19 IN LOCAL INTERNET NEWS MEDIA DURING THE PANDEMIC PERIOD: SAMPLE OF KONYA

Yıl 2021, Cilt: 11 Sayı: 2, 122 - 139, 31.12.2021
https://doi.org/10.53495/e-kiad.946059

Öz

The Internet, which is one of the most important tools of the digital era, performs many basic functions such as communication, interaction, news and reporting quickly. With the replacement of traditional mass media such as radio, television and printed newspapers with the internet, social media, internet journalism, youtube, virtual cinema have enabled the emergence of many new mass media platforms. Today, in light of the "pandemic" phenomenon announced as a global health problem of covid-19 virus, the need for people to receive information has increased and many news has started to appear in both traditional and digital mass media in the national/local media. In this study, data was collected through the local internet news media, which quickly replaced printed newspapers. In order to determine how the local pandemic is perceived in the reporting process and to determine the news style, Konya province was selected as a sample of the internet news sites operating at the local level and the news headlines and headlines related to the pandemic were analyzed on 5 internet news sites that published on the Internet. In the study, the news about the pandemic in Turkey until 01-31 March 2021, the first year of the pandemic, was examined.

Kaynakça

  • Akyüz, S . (2020). yanlış bilgi salgını: covıd-19 salgını döneminde türkiye’de dolaşıma giren sahte haberler . Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi , (34) , 422-444.
  • Ayhan, B. & Demir, Y . (2020). Toplumsal gerçeklikten kaçış: covıd-19 sürecinde magazin haberleri ve gündem . Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22 (4) , 1567-1590 .
  • Beştaş, M. & Yavuz, U. (2020). Sosyal medyada haber popülerliğinin tahmini: Literatür incelemesi. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 7(61), 3140-3155.
  • Çelik, H. & Ekşi, H. (2008) ‘Söylem Analizi’. http://www.academia.edu/1476716/ adresinden erişilmiştir.
  • Çınar, F. ve Oğuz, M. (2020). Türkiye’nin COVİD-19 Pandemisine yönelik stratejilerinin swot analizi ile değerlendirilmesi. Sağlık ve Sosyal Refah Araştırmaları Dergisi, 2(2), 1-11.
  • Dalkıran, G. & Demir, Z . (2020). Haber söyleminde medya-turizm ilişkisi: pandemi dönemi BBC News örneğinde Türkiye haberleri . Tourism and Recreation , Ek Sayı (2) , 93-102.
  • Demir, Z. (2018). Demokratik Açılım ve Çözüm Sürecinde Akil İnsanlar, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Deniz, Ş., & Özel, E. K. (2018). Bana okurunu söyle, sana manşetini söyleyeyim: Gazetecilerin, içerik hiyerarşisini ve gündemi belirlemede okurun değişen rolüne bakışı. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 17 (3), 916-940.
  • Güreşçi, M. (2020). Covid-19 salgınında Türkiye’de kriz yönetimi iletişimi: T.C Sağık Bakanlığı. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD), 7(5), 53-65.
  • Güz, N., vd. (2018). Kitle iletişimin sosyolojik fonksiyonu: medyanın gündem kurma etkisi. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 46, 1-19.
  • Işık, M. (2016). İletişim Bilimine Giriş, Eğitim Yayınevi.
  • Kantar, G. (2017). ‘Recep Tayyip Erdoğan’ın 22 Temmuz 2007 genel seçimleri miting konuşmalarının, söylem dilinin içerik analizi’. Yüzüncü Yıl Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(4).
  • Kılıç, O. (2020). Tarihte küresel salgın hastalıklar ve toplum hayatına etkileri. TÜBA, M. Şeker, A. Özer Medya Ve Kültürel Çalışmalar Dergisi C. Korkut (Ed.) içinde, Küresel salgının anatomisi insan ve toplumun geleceği (s. 13-53). Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi (TÜBA).
  • Lorigo, L., Haridasan, M., Brynjarsdóttir, H., Xia, L., Joachims, T., Gay, G., … Pan, B. (2008). Eye tracking and online search: Lessons learned and challenges ahead. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 59(7), 1041–1052.
  • McQuail, D. & Windahl, S. (2010). İletişim Modelleri –Kitle İletişim Modelleri- (çev. Konca Yumlu). Ankara: İmge Kitabevi.
  • McQuail, D. (1994). Kitle iletişim kuramı. (çev. A. H. Yüksel). Eskişehir: Kibele Sanat Merkezi Yayınları.
  • Sağlık Bakanlığı. (2021). Genel koronavirüs tablosu. https://covid19.saglik.gov.tr/TR-66935/genel-koronavirus-tablosu.html sayfasından erişilmiştir.
  • Salton, G., Singhal, A., Mitra, M. & Buckley, C. (1997). Automatic text structuring and summarization. Information Processing & Management, 33(2), 193–207.
  • Severin, J. W. & Tankard, W. J. (1994). İletişim Kuramları: Kökenleri, Yöntemleri Ve Kitle İletişim Araçlarında Kullanımları, (çev. Ali Atıf Bir ve Serdar Sever). Eskişehir: Kibele Sanat Merkezi.
  • Türk Dil Kurumu. (2021). Türkçe Sözlük. https://sozluk.gov.tr/ sayfasından erişilmiştir.
  • Ulaş, M. ve Yeşil A. (2020). Batı dijital medyasının türkiye’ye yönelik algı manipülasyonu: koronavirüs haberleri üzerine ampirik bir araştırma. Erciyes İletişim Dergisi, 7(2), 939-963.
  • Van Dijk, T. A. (1988). News Analysis Case Studies of International and National News in the Press. New Jersey: Lawrence Elbaum Associates.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, A. (2020). Kriz dönemlerinde tüketici davranışlarının incelenmesi. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, 2(3), 377-390.
  • Yüksel, E. (2007). Kamuoyu oluşturma ve gündem belirleme kavramları nerede kesişmekte, nerede ayrılmaktadır? Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 571-586.
  • Zeyrek, D. (1992). Gazete haber başlıklarını inceleme denemesi. Dilbilim Araştırmaları Dergisi, (3), 59–96.

Pandemi Döneminde Yerel İnternet Haber Medyasında Yer Alan Covid-19 İle İlgili Haber Başlıklarının Analizi: Konya Örneği

Yıl 2021, Cilt: 11 Sayı: 2, 122 - 139, 31.12.2021
https://doi.org/10.53495/e-kiad.946059

Öz

İçinde bulunduğumuz dijital dönemin en önemli araçlarından biri olan internet günümüzde iletişim, etkileşim, haber alma ve haber verme gibi birçok temel işlevi hızlı bir şekilde yerine getirmektedir. Radyo, televizyon, basılı gazete gibi geleneksel kitle iletişim araçlarının yerini internetin almasıyla sanal ortamda sosyal medya, internet haberciliği, youtube, sanal sinema gibi birçok yeni kitle iletişim platformun doğmasına olanak sağlamıştır. Günümüzde Covid-19 virüsünün küresel çapta bir sağlık sorunu olmasıyla ilan edilen “pandemi” olgusu ışığında insanların haber alma ihtiyacı artmış ve ulusal/yerel basında hem geleneksek hem de dijital kitle iletişim araçlarında birçok haber yer almaya başlamıştır. Bu çalışmada basılı gazetelerin yerini hızla alan yerel internet haber medyası üzerinden veri toplanmıştır. Haber verme sürecinde yerelde pandeminin nasıl algılandığını belirlemek ve haber tarzını tespit edebilmek için yerel düzeyde faaliyet gösteren internet haber sitelerinden Konya ili örneklem olarak seçilmiş ve internette yayın yapan 5 internet haber sitelerinde yer verilen pandemi ile ilgili haber başlıkları ve manşetleri analiz edilmiştir. Çalışmada, pandemi ile ilgili Türkiye’de pandeminin birinci yılı olan 01-31 Mart 2021 tarihine kadar yer alan haberler incelenmiştir.

Kaynakça

  • Akyüz, S . (2020). yanlış bilgi salgını: covıd-19 salgını döneminde türkiye’de dolaşıma giren sahte haberler . Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi , (34) , 422-444.
  • Ayhan, B. & Demir, Y . (2020). Toplumsal gerçeklikten kaçış: covıd-19 sürecinde magazin haberleri ve gündem . Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22 (4) , 1567-1590 .
  • Beştaş, M. & Yavuz, U. (2020). Sosyal medyada haber popülerliğinin tahmini: Literatür incelemesi. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 7(61), 3140-3155.
  • Çelik, H. & Ekşi, H. (2008) ‘Söylem Analizi’. http://www.academia.edu/1476716/ adresinden erişilmiştir.
  • Çınar, F. ve Oğuz, M. (2020). Türkiye’nin COVİD-19 Pandemisine yönelik stratejilerinin swot analizi ile değerlendirilmesi. Sağlık ve Sosyal Refah Araştırmaları Dergisi, 2(2), 1-11.
  • Dalkıran, G. & Demir, Z . (2020). Haber söyleminde medya-turizm ilişkisi: pandemi dönemi BBC News örneğinde Türkiye haberleri . Tourism and Recreation , Ek Sayı (2) , 93-102.
  • Demir, Z. (2018). Demokratik Açılım ve Çözüm Sürecinde Akil İnsanlar, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Deniz, Ş., & Özel, E. K. (2018). Bana okurunu söyle, sana manşetini söyleyeyim: Gazetecilerin, içerik hiyerarşisini ve gündemi belirlemede okurun değişen rolüne bakışı. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 17 (3), 916-940.
  • Güreşçi, M. (2020). Covid-19 salgınında Türkiye’de kriz yönetimi iletişimi: T.C Sağık Bakanlığı. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD), 7(5), 53-65.
  • Güz, N., vd. (2018). Kitle iletişimin sosyolojik fonksiyonu: medyanın gündem kurma etkisi. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 46, 1-19.
  • Işık, M. (2016). İletişim Bilimine Giriş, Eğitim Yayınevi.
  • Kantar, G. (2017). ‘Recep Tayyip Erdoğan’ın 22 Temmuz 2007 genel seçimleri miting konuşmalarının, söylem dilinin içerik analizi’. Yüzüncü Yıl Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(4).
  • Kılıç, O. (2020). Tarihte küresel salgın hastalıklar ve toplum hayatına etkileri. TÜBA, M. Şeker, A. Özer Medya Ve Kültürel Çalışmalar Dergisi C. Korkut (Ed.) içinde, Küresel salgının anatomisi insan ve toplumun geleceği (s. 13-53). Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi (TÜBA).
  • Lorigo, L., Haridasan, M., Brynjarsdóttir, H., Xia, L., Joachims, T., Gay, G., … Pan, B. (2008). Eye tracking and online search: Lessons learned and challenges ahead. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 59(7), 1041–1052.
  • McQuail, D. & Windahl, S. (2010). İletişim Modelleri –Kitle İletişim Modelleri- (çev. Konca Yumlu). Ankara: İmge Kitabevi.
  • McQuail, D. (1994). Kitle iletişim kuramı. (çev. A. H. Yüksel). Eskişehir: Kibele Sanat Merkezi Yayınları.
  • Sağlık Bakanlığı. (2021). Genel koronavirüs tablosu. https://covid19.saglik.gov.tr/TR-66935/genel-koronavirus-tablosu.html sayfasından erişilmiştir.
  • Salton, G., Singhal, A., Mitra, M. & Buckley, C. (1997). Automatic text structuring and summarization. Information Processing & Management, 33(2), 193–207.
  • Severin, J. W. & Tankard, W. J. (1994). İletişim Kuramları: Kökenleri, Yöntemleri Ve Kitle İletişim Araçlarında Kullanımları, (çev. Ali Atıf Bir ve Serdar Sever). Eskişehir: Kibele Sanat Merkezi.
  • Türk Dil Kurumu. (2021). Türkçe Sözlük. https://sozluk.gov.tr/ sayfasından erişilmiştir.
  • Ulaş, M. ve Yeşil A. (2020). Batı dijital medyasının türkiye’ye yönelik algı manipülasyonu: koronavirüs haberleri üzerine ampirik bir araştırma. Erciyes İletişim Dergisi, 7(2), 939-963.
  • Van Dijk, T. A. (1988). News Analysis Case Studies of International and National News in the Press. New Jersey: Lawrence Elbaum Associates.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, A. (2020). Kriz dönemlerinde tüketici davranışlarının incelenmesi. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, 2(3), 377-390.
  • Yüksel, E. (2007). Kamuoyu oluşturma ve gündem belirleme kavramları nerede kesişmekte, nerede ayrılmaktadır? Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 571-586.
  • Zeyrek, D. (1992). Gazete haber başlıklarını inceleme denemesi. Dilbilim Araştırmaları Dergisi, (3), 59–96.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Murat Sağlam 0000-0001-8036-7942

Uğur Çakır 0000-0003-1820-4530

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 31 Mayıs 2021
Kabul Tarihi 26 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sağlam, M., & Çakır, U. (2021). Pandemi Döneminde Yerel İnternet Haber Medyasında Yer Alan Covid-19 İle İlgili Haber Başlıklarının Analizi: Konya Örneği. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 11(2), 122-139. https://doi.org/10.53495/e-kiad.946059