Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Artıst, Artwork And Market Relatıonshıp In Art Marketıng

Yıl 2023, Sayı: 32 (Dicle Üniversitesi'nin 50. Yılına Özel 50 Makale), 284 - 299, 01.03.2023

Öz

The concept of marketing has been a word that artists approach with hesitation due to its content. However, these aesthetic products, which are the presentation of an internal transformation, can reach wider masses through marketing communication. At this point, the perceptions of artists about marketing are important. Marketing, which provides the right match by establishing a kind of bridge between the work and the art lover, can support the artist, work and art in many ways. Especially the marketing mix elements (4Ps) are a roadmap in the studies to be carried out for the art market. In this study, the thoughts of artists about art marketing were tried to be put forward thematically through questions prepared in the context of marketing mix elements. In the case study, academician artists were interviewed. As a result of the research (11 pieces), the themes of Artist's Vision, Motivation, Type of Artwork, Financial Anxiety, High Price, Investment, Artist Attitude, Right Tool, Suitability for the Market, Planned Promotion, and Luck were reached. It has been observed that these themes overlap with the marketing mix components.

Kaynakça

  • Alderson, W. ve Cox, R. (1948). Towards a Theory of Marketing. Journal of Marketing, 13 (2), s.137-152.
  • Balkır, S. (2020). Sanat-Sanatçı ve Bir Meta Nesnesi Olarak Sanat Eseri. Journal of Arts, 3(1), 31-44.
  • Bartels, R. (1968). The General Theory of Marketing. Journal of Marketing, 32 (1), s.29-33.
  • Bendixen, P. (2010), Managing Art: An Introduction into Principles and Conceptions. Berlin, LIT.
  • Boorsma M., Chıaravallotı F. (2009). Arts Marketing And Performance Management: Closing The Gap Between Mission and İndicators. Proceedings of the 5th Conference on Performance Measurement and Management Control, 23-25 September 2009, Nice.
  • Borden, N. H. (1964). The concept of the marketing mix. Journal of advertising research, 4(2), 2-12. Brown, S. (1996). Art or science?: Fifty years of marketing debate. Journal of Marketing Management, Vol. 12, No. 4, pp. 243-267.
  • Buzzell, R.D. (1963). Is Marketing a Science?. Harvard Business Review, 41(1), 32-48.
  • Cemalcılar, İ. (1986). Pazarlama. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Colbert, F. (2003). Entrepreneurship And Leadership İn Marketing The Arts. International Journal of Arts Management, 6(1), 30-39.
  • Creswell, J. W. (2012). Qualitative İnquiry & Research Design: Choosing Among Five Approaches (4th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Çağlar, İ., Kılıç S. (2005) Pazarlama. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Egan, J. (2009). Reflections on the art-science debate. The Marketing Review, 9(1), 31-38.
  • Erbay, M. (2014). Kültür Ve Toplum Üzerinden Sanat Ve Bilim Arasındaki İlişki (The Relatıonshıp Between Art And Scıence Through Culture And Socıety). Art-Sanat Dergisi, (2), 183-193.
  • Fillis, I. (2002), Creative Marketing And The Art Organisation: What Can The Artist Offer?, International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing, 7 (2), pp. 131-145.
  • Ilgaz Sümer, S. & Eser, Z. (2006). Pazarlama Karması Elemanlarının Evrimi. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8 (1) , 165-186 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/gaziuiibfd/issue/28336/301168
  • Ince, M. ve Shiko, M. (2021). Suriyeli Mültecilerin, Türk Toplumu ile Entegrasyon Sürecinde Yaşadıkları Sorunlar Üzerine Bir Araştırma. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD), 7 (2), Kış, s.39-58.
  • Karaömerlioğlu, D. (2017). Pazarlama Karması Elemanlarının Marka Değerine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Kaya, F. (2013). Sanat ve Pazarlama: Türkiye’deki Sanat Galerilerinde Pazar Odaklılık ve Performans İlişkisi. Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • McCarthy, E. J. (1960). Basic marketing: a managerial approach. RD Irwin Inc.
  • Ödemiş, M. & Hassan, A. (2019). Pazarlama Felsefelerinin Tarihsel Gelişimine Yönelik Bir İnceleme. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (1), 128-139. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/gumus/issue/44146/467446.
  • Saygın, E. P., & Fındıklı, S. (2021). Tuvalden Tuşa: Sanat Pazarındaki Dijital Dönüşümde NFT’lerin Rolü. Business & Management Studies: An International Journal, 9(4), 1452-1466.
  • Sungur T. & Bülbül, H. (2019). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Sanal Müze Uygulamalarına Yönelik Görüşleri. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19 (2), 652-666.
  • Tanrıkulu, B. ve Karagöl, A. (2021) Müzede Sanal Gerçeklik Uygulamaları: Bir Örnek Çalışma Olarak Kaplumbağa Terbiyecisi. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 5 (2), 95-111
  • Taşkın E. (2009). Pazarlama Esasları. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Taylor, W. J. (1965). Is Marketing a Science? Revisited. Journal of Marketing, 29(3), 49–53. https://doi.org/10.1177/002224296502900309.
  • Ulağlı, S. (2020). Toplumsal İletişim Dili Olarak Kimlikler. Motto Yayınları.
  • Upshaw, D. (2015). Marketing As A Science: Does It Matter? Developments in Marketing Science: Proceedings of the Academy of Marketing Science, 570–577.

SANAT PAZARLAMASINDA SANATÇI, ESER VE PAZAR İLİŞKİSİ

Yıl 2023, Sayı: 32 (Dicle Üniversitesi'nin 50. Yılına Özel 50 Makale), 284 - 299, 01.03.2023

Öz

Pazarlama kavramı muhteviyatı itibariyle sanatçıların çekindikleri bir kelime olagelmiştir. Oysa içsel bir dönüşümün sunuşu olan bu estetik ürünler, pazarlamanın iletişim diliyle daha geniş kitlelere ulaşabilmektedir. Bu noktada özellikle sanatçıların, pazarlama ile ilgili algıları önemlidir. Eserle sanatseverin arasında bir nevi köprü kurarak doğru eşleşmeyi sağlayan pazarlama pek çok yönden sanatçıya, esere ve sanata destek olabilmektedir. Sanat pazarına yönelik yapılacak çalışmalarda özellikle pazarlama karması elemanları (4P), yol haritası niteliği taşımaktadır. Bu çalışmada, sanatçıların sanat pazarlaması ile ilgili düşünceleri, pazarlama karması elemanları bağlamında hazırlanmış sorular üzerinden tematik olarak ortaya konulmaya çalışılmıştır. Durum çalışması yapılan araştırmada akademisyen ressamlarla görüşülmüştür. Araştırma sonucunda (11 adet) Sanatçı Vizyonu, Motivasyon, Eser Türü, Maddi Kaygı, Yüksek Fiyat, Yatırım, Sanatçı Tutumu, Doğru Aracı, Pazara Uygunluk, Planlı Tanıtım, Şans temalarına ulaşılmıştır. Bu temaların pazarlama karması bileşenleri ile örtüştüğü görülmüştür.

Kaynakça

  • Alderson, W. ve Cox, R. (1948). Towards a Theory of Marketing. Journal of Marketing, 13 (2), s.137-152.
  • Balkır, S. (2020). Sanat-Sanatçı ve Bir Meta Nesnesi Olarak Sanat Eseri. Journal of Arts, 3(1), 31-44.
  • Bartels, R. (1968). The General Theory of Marketing. Journal of Marketing, 32 (1), s.29-33.
  • Bendixen, P. (2010), Managing Art: An Introduction into Principles and Conceptions. Berlin, LIT.
  • Boorsma M., Chıaravallotı F. (2009). Arts Marketing And Performance Management: Closing The Gap Between Mission and İndicators. Proceedings of the 5th Conference on Performance Measurement and Management Control, 23-25 September 2009, Nice.
  • Borden, N. H. (1964). The concept of the marketing mix. Journal of advertising research, 4(2), 2-12. Brown, S. (1996). Art or science?: Fifty years of marketing debate. Journal of Marketing Management, Vol. 12, No. 4, pp. 243-267.
  • Buzzell, R.D. (1963). Is Marketing a Science?. Harvard Business Review, 41(1), 32-48.
  • Cemalcılar, İ. (1986). Pazarlama. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Colbert, F. (2003). Entrepreneurship And Leadership İn Marketing The Arts. International Journal of Arts Management, 6(1), 30-39.
  • Creswell, J. W. (2012). Qualitative İnquiry & Research Design: Choosing Among Five Approaches (4th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Çağlar, İ., Kılıç S. (2005) Pazarlama. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Egan, J. (2009). Reflections on the art-science debate. The Marketing Review, 9(1), 31-38.
  • Erbay, M. (2014). Kültür Ve Toplum Üzerinden Sanat Ve Bilim Arasındaki İlişki (The Relatıonshıp Between Art And Scıence Through Culture And Socıety). Art-Sanat Dergisi, (2), 183-193.
  • Fillis, I. (2002), Creative Marketing And The Art Organisation: What Can The Artist Offer?, International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing, 7 (2), pp. 131-145.
  • Ilgaz Sümer, S. & Eser, Z. (2006). Pazarlama Karması Elemanlarının Evrimi. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8 (1) , 165-186 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/gaziuiibfd/issue/28336/301168
  • Ince, M. ve Shiko, M. (2021). Suriyeli Mültecilerin, Türk Toplumu ile Entegrasyon Sürecinde Yaşadıkları Sorunlar Üzerine Bir Araştırma. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD), 7 (2), Kış, s.39-58.
  • Karaömerlioğlu, D. (2017). Pazarlama Karması Elemanlarının Marka Değerine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Kaya, F. (2013). Sanat ve Pazarlama: Türkiye’deki Sanat Galerilerinde Pazar Odaklılık ve Performans İlişkisi. Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • McCarthy, E. J. (1960). Basic marketing: a managerial approach. RD Irwin Inc.
  • Ödemiş, M. & Hassan, A. (2019). Pazarlama Felsefelerinin Tarihsel Gelişimine Yönelik Bir İnceleme. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (1), 128-139. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/gumus/issue/44146/467446.
  • Saygın, E. P., & Fındıklı, S. (2021). Tuvalden Tuşa: Sanat Pazarındaki Dijital Dönüşümde NFT’lerin Rolü. Business & Management Studies: An International Journal, 9(4), 1452-1466.
  • Sungur T. & Bülbül, H. (2019). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Sanal Müze Uygulamalarına Yönelik Görüşleri. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19 (2), 652-666.
  • Tanrıkulu, B. ve Karagöl, A. (2021) Müzede Sanal Gerçeklik Uygulamaları: Bir Örnek Çalışma Olarak Kaplumbağa Terbiyecisi. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 5 (2), 95-111
  • Taşkın E. (2009). Pazarlama Esasları. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Taylor, W. J. (1965). Is Marketing a Science? Revisited. Journal of Marketing, 29(3), 49–53. https://doi.org/10.1177/002224296502900309.
  • Ulağlı, S. (2020). Toplumsal İletişim Dili Olarak Kimlikler. Motto Yayınları.
  • Upshaw, D. (2015). Marketing As A Science: Does It Matter? Developments in Marketing Science: Proceedings of the Academy of Marketing Science, 570–577.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Articles
Yazarlar

Emine Pınar Saygın 0000-0001-8435-2924

Zahide Şahin Kubat 0000-0003-3786-1341

Erken Görünüm Tarihi 1 Mart 2023
Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2023
Gönderilme Tarihi 3 Kasım 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 32 (Dicle Üniversitesi'nin 50. Yılına Özel 50 Makale)

Kaynak Göster

APA Saygın, E. P., & Şahin Kubat, Z. (2023). SANAT PAZARLAMASINDA SANATÇI, ESER VE PAZAR İLİŞKİSİ. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(32 (Dicle Üniversitesi’nin 50. Yılına Özel 50 Makale), 284-299.

Dicle University
Journal of Social Sciences Institute (DUSBED)