Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Contribution of the Vocational Courses Given in Non-Formal Education Institutions to Women's Employment: The Case of The Muğla Municipality

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 54 - 76, 08.05.2019

Öz

This study examines the labor force participation of women in the labor market of Turkey and discussed the importance of vocational courses organized as part of formal education in order to increase the participation of women in the workforce. The participation of women in the labor force in Turkey, but is considered to be important for economic development, labor force participation rates are low. As the literature review shows, there is no study conducted for the city of Muğla on the effect of vocational training courses on women's employment within the scope of non-formal education. In this sense, the study is important for women's empowerment and regional development by increasing women's labor force participation in the city of Muğla. At the end of this study, it is hoped that it will be beneficial to identify and solve the problems encountered during the implementation of vocational training courses within the scope of non-formal education.  

Kaynakça

  • Abay, C.; Atış, E. ve Saner, G. (1999). İzmir’de Kırsal Kadına Yönelik Eğitimin İstihdama Etkisi, T.C. Başbakanlık Kadının Statüsü ve Sorunları Genel Müdürlüğü, Cem Web Ofset Yayınları, Ankara
  • Ayçiçek, K. (2012). Belediyelerin yaygın eğitim çalışmalarına bir örnek olarak şişli belediyesi, İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Mahalli İdareler ve Yerinden Yönetim Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Bozkaya, G. (2013). Kadınların işgücüne katılmasını belirleyen faktörler: Türkiye üzerine bir analiz, Kahraman Maraş Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(5), 69-89.
  • Dedeoğlu, S. (2000), Toplumsal cinsiyet rolleri açısından Türkiye’de aile ve kadın emeği, Toplum ve Bilim, 86, 139-170.
  • Dedeoğlu, S. (2009). Ataerkillik ve enformel emek: konfeksiyon atölyelerinde ücretsiz aile işçileri, Praksis Dergisi, 20, 87-99.
  • Dedeoğlu, S. (2012). Türkiye’de Tekstil Sektörü ve Kadın İşçiler, Gaziantep, Kahramanmaraş, Malatya ve Adıyaman Araştırması, Türkiye’de Tekstil Sektörü ve Kadın İşçiler El Kitabı, İLO Türkiye Ofisi - Ankara-İLO.
  • Eser, A. (2010). Belediyelerin mesleki yaygın eğitimdeki rolü: ismek örneği, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
  • İçli, T.; Akhun, İ.; Kavak, Y. ve Senemoğlu, N. (1999). İşgücü Yetiştirme Kurslarının Kadın İstihdamına Katkısı, Başbakanlık Kadının Statüsü ve Sorunları Genel Müdürlüğü, Cem Web Ofset Yayınları, Ankara
  • İŞKUR, (2013), 7. Genel Kurul Çalışma Raporları, Ankara.
  • Karabıyık, İ. (2012). Türkiye'de çalışma hayatında kadın istihdamı, Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 32(1), 231-260.
  • Kıran, İ. (2008). Yaşam boyu eğitimin sağlanmasında halk eğitimi merkezlerinin değerlendirilmesi: Yüreğir halk eğitimi merkezi örneği, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Kocacık, F. ve Gökkaya, V. B. (2005). Türkiye’de Çalışan Kadınlar ve Sorunları, Cumhuriyet Üniversitesi. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 6(1), 195-219.
  • Korkmaz, A. ve Korkut, G. (2012). Türkiye’de Kadın İşgücüne Katılımın Belirleyicileri, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(2), 41-65.
  • Külahçı, G. Ş. (1984). Kadın İşgücünün Mesleki Eğitimi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Erişim Tarihi: 11.11.2013 http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/40/517/6466.pdf.
  • Öksüz, N. (2007). Mesleki Eğitim Kurslarının Kadınların İstihdam Edilebilirliğine Katkısı ve İŞKUR’un Üstlenebileceği Roller, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Türkiye İŞKUR’umu Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Özçatal, E. Ö. (2009), Kadın İşgücü Piyasasına Katılımını ve Çalışma Koşullarını etkileyen Sosyo-Demografik ve Kültürel Faktörler, Sakarya Üniversitesi Rektörlüğü UluslararasıDisiplinlerarası Kadın Çalışmaları Kongresi, Kongre Bildirileri, 05-07 Mart 2009, 1(1), 45-55, Sakarya.
  • Özer, M ve Biçerli, K. (2004). Türkiye’de Kadın İş Gücünün Panel Veri Analizi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 3(1), 55-86.
  • Sağlam, M. (2015). Yaygın Eğitim Kurumlarında Verilen Meslek Edindirme Kurslarının Kadın İstihdamına Katkısı: Muğla Menteşe Belediyesi Örneği, Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
  • Şirin, A. (2008), Halk Eğitim Merkezlerinin Mesleki Eğitim Bağlamında Yetişkin Eğitiminin Yeri ve Önemi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı Resim-İş Öğretmenliği Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • Taş, H. Y. (2011). İŞKUR’un Mesleki Eğitim Faaliyetlerinin İstihdam Üzerine Etkileri: Yalova İŞKUR Örneği, Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, 61(2), 153-176.
  • Taşpınar, M. (2013). Kadın İşgücünün Mesleki Eğitimi, Milli Eğitim Bakanlığı, Uluslararası Konferans Makaleleri, Erişim Tarihi:10.10.2013 http://kizlarinegitimi.meb.gov.tr/files/img/meslekiegitim_ kadin.pdf.
  • Temiz, M. (2009). Halk Eğitimi Merkezlerinde Görevli Mesleki- Teknik ve Sosyal-Kültürel Kursları Öğretmenlerinin Öz Yeterlilik Düzeylerinin İncelenmesi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı, Halk Eğitimi Bilim Dalı, Yüksek Lisans tezi, İstanbul.
  • Topoğlu, S. (2007), Kadın İstihdamında Fırsat Eşitsizliği Toplumsal Dışlanmışlık; Türkiye-AB Karşılaştırması, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İktisat Politikası Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Uşen, Ş. ve Delen, M. (2011), Eğitimli Kadınları Çalışma Hayatına İlişkin Tercihleri: İstanbul Örneği, Kamu- İş, 11(4), 127-182.
  • Ünal, N. (2009), Kırsalda Kadın İstihdamını Etkileyen Faktörler ve Yaşam Kolaylaştırıcı Faaliyetler “ Seydişehir İlçesi Örneği” Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • Yazar, T. (2012), Yetişkin Eğitiminde Hedef Kitle, Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(7), 21-30.
  • http://www.tuik.gov.tr/ (2012-2018).

Yaygın Eğitim Kurumlarında Verilen Meslek Edindirme Kurslarının Kadın İstihdamına Katkısı: Muğla Menteşe Belediyesi Örneği

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 54 - 76, 08.05.2019

Öz

Bu çalışma da, Türkiye işgücü piyasasının içerisinde
kadınların işgücüne katılımını incelemek ve kadınların işgücüne katılımını
arttırmak için yaygın eğitim kapsamında düzenlenen meslek edindirme kurslarının
öneminden bahsedilmiştir. Türkiye’de kadınların işgücüne katılımının, ekonomik
kalkınma için önemli olduğu kabul edilmekle birlikte, işgücüne katılım oranları
düşüktür. Yapılan literatür taramasının da ortaya koyduğu üzere, yaygın eğitim
kapsamında açılan meslek edindirme kurslarının kadın istihdamına etkisiyle
ilgili Muğla ili için yapılan bir çalışma bulunmamaktadır. Bu anlamda çalışma,
Muğla’da kadınların işgücüne katılımlarının arttırılması yoluyla kadınların
güçlendirilmesi ve bölgesel kalkınmanın sağlanması açısından önem arz
etmektedir. Yine bu çalışmanın sonunda, yaygın eğitim kapsamında verilen meslek edindirme
kurslarının uygulanması aşamasında karşılaşılan sorunların tespit edilmesi ve
çözümlenebilmesinde de fayda sağlayacağı umulmaktadır. 

Kaynakça

  • Abay, C.; Atış, E. ve Saner, G. (1999). İzmir’de Kırsal Kadına Yönelik Eğitimin İstihdama Etkisi, T.C. Başbakanlık Kadının Statüsü ve Sorunları Genel Müdürlüğü, Cem Web Ofset Yayınları, Ankara
  • Ayçiçek, K. (2012). Belediyelerin yaygın eğitim çalışmalarına bir örnek olarak şişli belediyesi, İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Mahalli İdareler ve Yerinden Yönetim Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Bozkaya, G. (2013). Kadınların işgücüne katılmasını belirleyen faktörler: Türkiye üzerine bir analiz, Kahraman Maraş Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(5), 69-89.
  • Dedeoğlu, S. (2000), Toplumsal cinsiyet rolleri açısından Türkiye’de aile ve kadın emeği, Toplum ve Bilim, 86, 139-170.
  • Dedeoğlu, S. (2009). Ataerkillik ve enformel emek: konfeksiyon atölyelerinde ücretsiz aile işçileri, Praksis Dergisi, 20, 87-99.
  • Dedeoğlu, S. (2012). Türkiye’de Tekstil Sektörü ve Kadın İşçiler, Gaziantep, Kahramanmaraş, Malatya ve Adıyaman Araştırması, Türkiye’de Tekstil Sektörü ve Kadın İşçiler El Kitabı, İLO Türkiye Ofisi - Ankara-İLO.
  • Eser, A. (2010). Belediyelerin mesleki yaygın eğitimdeki rolü: ismek örneği, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
  • İçli, T.; Akhun, İ.; Kavak, Y. ve Senemoğlu, N. (1999). İşgücü Yetiştirme Kurslarının Kadın İstihdamına Katkısı, Başbakanlık Kadının Statüsü ve Sorunları Genel Müdürlüğü, Cem Web Ofset Yayınları, Ankara
  • İŞKUR, (2013), 7. Genel Kurul Çalışma Raporları, Ankara.
  • Karabıyık, İ. (2012). Türkiye'de çalışma hayatında kadın istihdamı, Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 32(1), 231-260.
  • Kıran, İ. (2008). Yaşam boyu eğitimin sağlanmasında halk eğitimi merkezlerinin değerlendirilmesi: Yüreğir halk eğitimi merkezi örneği, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Kocacık, F. ve Gökkaya, V. B. (2005). Türkiye’de Çalışan Kadınlar ve Sorunları, Cumhuriyet Üniversitesi. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 6(1), 195-219.
  • Korkmaz, A. ve Korkut, G. (2012). Türkiye’de Kadın İşgücüne Katılımın Belirleyicileri, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(2), 41-65.
  • Külahçı, G. Ş. (1984). Kadın İşgücünün Mesleki Eğitimi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Erişim Tarihi: 11.11.2013 http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/40/517/6466.pdf.
  • Öksüz, N. (2007). Mesleki Eğitim Kurslarının Kadınların İstihdam Edilebilirliğine Katkısı ve İŞKUR’un Üstlenebileceği Roller, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Türkiye İŞKUR’umu Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Özçatal, E. Ö. (2009), Kadın İşgücü Piyasasına Katılımını ve Çalışma Koşullarını etkileyen Sosyo-Demografik ve Kültürel Faktörler, Sakarya Üniversitesi Rektörlüğü UluslararasıDisiplinlerarası Kadın Çalışmaları Kongresi, Kongre Bildirileri, 05-07 Mart 2009, 1(1), 45-55, Sakarya.
  • Özer, M ve Biçerli, K. (2004). Türkiye’de Kadın İş Gücünün Panel Veri Analizi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 3(1), 55-86.
  • Sağlam, M. (2015). Yaygın Eğitim Kurumlarında Verilen Meslek Edindirme Kurslarının Kadın İstihdamına Katkısı: Muğla Menteşe Belediyesi Örneği, Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
  • Şirin, A. (2008), Halk Eğitim Merkezlerinin Mesleki Eğitim Bağlamında Yetişkin Eğitiminin Yeri ve Önemi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı Resim-İş Öğretmenliği Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • Taş, H. Y. (2011). İŞKUR’un Mesleki Eğitim Faaliyetlerinin İstihdam Üzerine Etkileri: Yalova İŞKUR Örneği, Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, 61(2), 153-176.
  • Taşpınar, M. (2013). Kadın İşgücünün Mesleki Eğitimi, Milli Eğitim Bakanlığı, Uluslararası Konferans Makaleleri, Erişim Tarihi:10.10.2013 http://kizlarinegitimi.meb.gov.tr/files/img/meslekiegitim_ kadin.pdf.
  • Temiz, M. (2009). Halk Eğitimi Merkezlerinde Görevli Mesleki- Teknik ve Sosyal-Kültürel Kursları Öğretmenlerinin Öz Yeterlilik Düzeylerinin İncelenmesi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı, Halk Eğitimi Bilim Dalı, Yüksek Lisans tezi, İstanbul.
  • Topoğlu, S. (2007), Kadın İstihdamında Fırsat Eşitsizliği Toplumsal Dışlanmışlık; Türkiye-AB Karşılaştırması, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İktisat Politikası Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Uşen, Ş. ve Delen, M. (2011), Eğitimli Kadınları Çalışma Hayatına İlişkin Tercihleri: İstanbul Örneği, Kamu- İş, 11(4), 127-182.
  • Ünal, N. (2009), Kırsalda Kadın İstihdamını Etkileyen Faktörler ve Yaşam Kolaylaştırıcı Faaliyetler “ Seydişehir İlçesi Örneği” Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • Yazar, T. (2012), Yetişkin Eğitiminde Hedef Kitle, Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(7), 21-30.
  • http://www.tuik.gov.tr/ (2012-2018).
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Murat Sağlam

Adem Korkmaz

Yayımlanma Tarihi 8 Mayıs 2019
Kabul Tarihi 10 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Sağlam, M., & Korkmaz, A. (2019). Yaygın Eğitim Kurumlarında Verilen Meslek Edindirme Kurslarının Kadın İstihdamına Katkısı: Muğla Menteşe Belediyesi Örneği. Bucak İşletme Fakültesi Dergisi, 2(1), 54-76.