Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

X, Y VE Z KUŞAKLARININ INSTAGRAM VE FACEBOOK ARACILIĞIYLA OLUŞTURDUKLARI İMAJ

Yıl 2019, Sayı: 18, 57 - 86, 30.10.2019
https://doi.org/10.32952/atauniiletisim.644786

Öz

Sosyal medya uygulamaları arasında oldukça popüler olan Instagram ve Facebook, kullanıcılar tarafından aktif olarak kullanılmaktadır. Kuşaklara göre farklı kullanım şekli ve düzeyi olan bu uygulamalar imaj oluşturmaya çalışan bireyler için uygun imkânlar sunmakta ve olumlu ya da olumsuz geri dönüşlerin yapılmasına da fırsat tanımaktadır. Dolayısıyla X, Y ve Z Kuşağının Instagram ve Facebook aracılığıyla nasıl bir imaj oluşturdukları bu araştırmanın odağını oluşturmaktadır. X, Y ve Z kuşaklarının sosyal ağ kullanımı ve imaj oluşturma ilişkisini ortaya çıkarmayı amaçlayan bu araştırma, sosyal ağlar üzerinden gönüllü olarak katılım sağlayan 300 X Kuşağı, 300 Y kuşağı ve 300 Z kuşağını temsil eden bireyler olmak üzere toplam 900 kişiyle çevrimiçi veri toplama aracı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Sosyal medyada imaj oluşturma ölçeklerinin kuşaklara göre karşılaştırılmasında Z kuşağı katılımcıların izlenim yaratma puanları, Y kuşağı ve X kuşağı katılımcıların puanlarına göre anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak, sosyal medya teknolojisiyle iç içe büyüyen ve sosyal yaşamında oldukça aktif bir şekilde kullanan Y ve Z kuşağının yanı sıra X kuşağının da sosyal medyayı aktif kullanma düzeyinin azımsanmayacak kadar yüksek olduğu görülürken, her üç kuşağın da sosyal medya kullanımlarıyla imaj oluşturdukları sonucuna ulaşılmıştır. 

Kaynakça

  • AYAN, Göktürk (2016). Tüketim Kültürü Bağlamında Kimlik İnşasının Sosyal Medyada Kullanımı: Instagram Örneği, (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı.
  • AYDIN, Gülşen Ç. ve BAŞOL, Oğuz (2014). "X ve Y Kuşağı: Çalışmanın Anlamında Bir Değişme Var mı? ", Electronic Journal Of Vocational Colleges, 1-15. AYHUN, Sena Erden (2013). “Kuşaklar Arasındaki Farklılıklar ve Örgütsel Yansımaları”, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi. Cilt: 2. Sayı: 1. 93-112.
  • BALL, Ken and GOTSİLL, Gina (2011). Surviving the Baby Boomer Exodus: Capturing Knowledge for Gen Xand YEmployees. ABD: Course Technology, Cengage Learning.
  • BARİCH, Howard and KOTLER, Philip (1991). "A framework For Marketing İmage Management", Sloan Management Review, Volume: 32, Issue: 2. 94-104.
  • BİLİCİLER, Gökçe (2018). Sosyal Medya Kullanımını Yönlendiren Motivasyonel Etkenler: Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Çerçevesinden Sosyal Medya Kullanıcıları Üzerine Bir İnceleme, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı.
  • DİNÇER, Müjde Ker (1998). Kişisel İmaj. İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım.
  • GEÇİT, Esra (2017). Yabancı Ülkelerden Gelen Turistlerin Türkiye Hakkındaki İmaj Algılamaları: Antalya İlinde Bir Uygulama, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Eğitimi Anabilim dalı.
  • GENÇ, Emel (2018). Kozmetik Sektöründe X Kuşağının Tüketim Seçimlerini Etkileyen Faktörler Üzerine Bir Araştırma, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Yönetimi Anabilim Dalı.
  • HEPEKİZ, İpek ve GÖKALİLER, Ebru (2019). "Sosyal Medya Aracılığıyla Yaratılan Kişisel Markalar ve Benlik Sunumu", Erciyes İletişim Dergisi, Cilt: 6, Sayı: 1. 761-782.İLHAN, Tuğçe T. (2018). Sosyal Medya Kullanımında Gösteriş Tüketimi Eğiliminin X, Y ve Z Kuşakları Açısından Değerlendirilmesi, (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir: Eskişehir Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Anabilim Dalı.
  • KAPİL, Yagbala and ROY, Anuja (2014). “Critical Evaluation of Generation Z at Workplaces”, International Journal of Social Relevance&Concern, Volume: 2. Issue: 1. 10-14.KAVALCI, Kübra (2015). Tüketici Karar Verme Tarzları ve Öğrenme Stillerinin Y ve Z Kuşakları Açısından Karşılaştırılması Üzerine Bir Araştırma, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim dalı.
  • KUYUCU, Mihalis (2014). “Y Kuşağı ve Facebook: Y Kuşağının Facebook Kullanım Alışkanlıkları Üzerine Bir İnceleme"”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. Cilt: 13. Sayı: 4950. 55-83.
  • KUYUCU, Mihalis (2016). “The Social Media Generation: Social Media Use in Turkey in the Sample of Istanbul”, IOSR Journal of Humanities and Social Science (IOSR-JHSS), Cilt: 21. Sayı: 2. 84-98
  • MCCRİNDLE, Mark and WOLFİNGER, Emily (2010). “Generations Defined”, Ethos, 18. Issues: 1. 8-13.
  • MCCRİNDLE, Mark (2014). The A B C of X Y Z Understandıng The Global Generatıons, Published by McCrindle Research Pty Ltd.
  • METİN, Selda ve KIZILDAĞ, Duygu (2017). “X ve Y Kuşaklarının Kariyer Beklentilerinin Farklılaşması: Otomotiv Sektöründe Bir Araştırma”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 14. Sayı: 40. 340-363.
  • REAGEN, Brandon, ADOLF, Robert, WHATMOUGH, Paul, WEİ, Gu-Yeon and BROOKS, David (2017). “Deep Learning for Computer Architects”, Synthesis Lectures on Computer Architecture. 12.4. 1-123.
  • SLADEK, Sarah, GRABİNGER, Alyx (2013). Gen Z: The First Generation of the 21st Century has Arrived.
  • SONCU, Ayşe Gül ( 2016). "Benliklerin Beğenilere Sunulduğu Yeni Ortam; Instagram", Uluslararası Hakemli İletişim ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, Sayı: 13. 214-233.
  • ŞALAP, Kaniye O. (2016). Çalışma Yaşamında Kuşaklar: Kuşakların İş Ve Özel Yaşam Dengesine İlişkin Yaklaşımları, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Anabilim Dalı.
  • ŞENER, Betül Çepni (2018). Reklam Etkililiği Açısından Geleneksel ve Yeni Medyadaki Reklamların X, Y ve Z Kuşakları Üzerindeki Etkisi, (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı.
  • TEKİN, Meryem (2015). Çalışma Yaşamında Kuşaklar ve İşe Yönelik Tutumlarının İncelenmesi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Anabilim
  • TORUNTAY, Hatice (2011). Takım Rolleri Çalışması: X ve Y Kuşağı Üzerinde Karşılaştırmalı Bir Araştırma, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı.
  • TUNCER, Aslı İcil, TUNCER, Mehmet Umut (2016). "Eğlence Reklamlarının Viral Uygulamaları ve Z Kuşağı Üzerinden Bir Değerlendirme", TRT Akademi, Eğlence Endüstrisi. Cilt: 1. Sayı: 1. 210-229.
  • USTAKARA, Fuat ve TÜRKOĞLU, Emir (2015). "Y Kuşağının Bir Gözetim Mekanizması Olarak Sosyal Ağlar Üzerine Algısı: Gaziantep Üniversitesi Araştırması", International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic. Volume: 10. Issue: 10. 939-958
  • UZOĞLU, Sevil (2001). "Kurumsal Kültür, Kurumsal Kimlik ve Kurumsal İmaj”, Kurgu Dergisi, Sayı. 18. 337-353.
  • VURAL, Beril Akıncı ve BAT, Mikail (2010). "Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma", Journal Of Yasar University, Cilt: 20. Sayı: 5. 3348‐3382.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Birgül Taşdelen 0000-0003-0281-3892

Şakira Özkan 0000-0002-6852-2513

Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2019
Gönderilme Tarihi 9 Kasım 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 18

Kaynak Göster

APA Taşdelen, B., & Özkan, Ş. (2019). X, Y VE Z KUŞAKLARININ INSTAGRAM VE FACEBOOK ARACILIĞIYLA OLUŞTURDUKLARI İMAJ. Atatürk İletişim Dergisi(18), 57-86. https://doi.org/10.32952/atauniiletisim.644786

19179