Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE’DE DİN EĞİTİMİ VE ÖĞRETİMİNE YENİDEN DÖNÜŞ SÜRECİ (1946-1949)

Yıl 2017, Sayı: 1, 37 - 56, 31.08.2017

Öz

Cumhuriyet’in ilanından beri Türkiye’de dinin yeri ve din eğitimi en çok
tartışılan meseleler arasında yer almıştır. Özellikle din eğitimi konusunda hükümetlerin
din politikalarına paralel olarak farklı uygulamalara başvurulduğunu
görmekteyiz. Şüphesiz bu farklı uygulamalarda Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin
iç dinamiklerinin mecburi değişkenliği ile birlikte dünya siyasi konjonktürünün
de etkili olduğu söylenebilir. Cumhuriyet’in ilanı ve hemen ardından 3
Mart 1924’te kabul edilen Tevhid-i Tedrisat Kanunu’nun din eğitimi konusunda
bir milat olduğunu kabul etmek gerekir. Eğitimde ikiliği ortadan kaldırmayı ve
bu kapsamda medreselerin kapatılmasını öngören bu kanunun ardından din eğitimi
alanındaki boşluğu doldurmak için İmam Hatip Liseleri açılmıştır. Fakat
İmam Hatip Liselerinin Türk milli eğitimi içerisindeki yeri sürekli olarak tartışma
konusu olmuştur. Cumhuriyet Halk Partisi’nin Türkiye’de tek müessir güç
olduğu 1923-1946 yılları arasında-tek parti döneminde- Laik devlet ve haliyle
laik eğitim anlayışını temel politika edinmesi bahsedilen tarihlerde İmam Hatip
Liselerinin serbest hareketini kısıtlamıştır. Bu okulların medreselerin bir devamı
olarak görülmesi şüphesiz bu baskıda etkili olmuştur. Neticede bu okullar
1930-1931 eğitim öğretim yılında öğrenci yetersizliği sebep gösterilerek kapatılmıştır.
Bu durum 1949 yılına kadar devam etmiştir. 1949’da ise bu okullar İmam Hatip Kursları olarak yeniden açılmıştır. Bu Çalışmada demokrasiye geçiş
sürecinin bir zorunluluğu olarak CHP’nin din eğitimi politikasında meydana
gelen ılımlı değişikliklere temas edilerek bunun özellikle meclis tutanaklarındaki
yansımaları aktarılacaktır. Bu kapsamda İmam Hatiplerin yeniden açılışı
olayı tarihi gerçekliği içerisinde ele alınmaya çalışılacaktır.

Kaynakça

  • AKIN, Abdullah (1983), Cumhuriyet Dönemi Din Eğitimi (1920-1950), Bursa.
  • ALTUNTAŞ, Kasım (2013), Eğitim Tarihi Bağlamında Türkiye’de Cumhuriyet Sonrası Din Eğitimi ve Öğretimi Uygulamaları (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi), Bayburt.
  • KARPAT, Kemal (1967), Türk Demokrasi Tarihi, İstanbul.
  • KOÇAK, Cemil (2015), Türkiye’de İki Partili Siyasi Sistemin Kuruluş Yılları (1945-1950), c.IV, İstanbul.
  • KURT, Hasan (2014) ‘’ Anadolu İmam Hatip Liselerinin Tarihi Gelişim Süreci Ve Öğrencilerinin Kelam Dersine İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi (Bartın Anadolu İmam Hatip Lisesi Örneği)’’, The Journal of Academic Social Science Studies (JASS), Doi number:http://dx.doi.org/10,9761/JASSS2276 Number: 24, p. 73-91, ss.74-91
  • NEVZATOĞLU, Zeynep (2006) Basında Din Eğitimi-Öğretimi Laiklik Tartışmaları (1945-1960), Ankara.
  • UYANIK, Ayşe (2013), Basında Din Eğitimi Tartışmaları 1945-1960 (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara.
  • ÖZTÜRK, Veli( 1997), Türkiye’de Din Eğitimi ve Siyaset-TBMM Zabıtlarında Din Eğitimi Tartışmaları-1920-1990 (Basılmamış Doktora Tezi), İzmir.
  • ŞİMŞEK, Eyüp (2013), ‘’Çok Partili Dönemde Yeniden Din Eğitimi ve Öğretimine Geçiş Süreci 1946-1960’’, A. Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi [TAED], sayı: 49, Erzurum, ss. 391-414
  • TEMEL, Mehmet (2010), Atatürk Dönemi Din Hizmetleri, Ankara.
  • PARMAKSIZOĞLU, İsmet (1966), Türkiye’de Din Eğitim, Ankara.
  • Resmi Yayınlar Düstur. 06. 03. 1924. Sayı: 63. http://www.resmigazete.gov.tr. 07.05.2017
  • Resmi Gazete. 06. 03. 1924. http://www.resmigazete.gov.tr. 07.05.2017
  • TBMM Zabıt Cerideleri, Dönem: VIII, c.III, Toplantı: 1, 14. 12. 1946. https://www.tbmm.gov.tr/tutanaklar/TUTANAK/TBMM/d08/c003/ tbmm08003016.pdf. Son erişim tarihi: 11. 05. 2017. 07.05.2017
  • TBMM Zabıt Cerideleri, Dönem:VIII, c.VIII, Toplantı: 2, 29. 12. 1947. https://www.tbmm.gov.tr/tutanaklar/TUTANAK/TBMM/d08/c008/ tbmm08008026.pdf. Son erişim tarihi: 11. 05. 2017.
  • TBMM Zabıt Cerideleri, Dönem: VIII, c.IX, Toplantı: 2, 14. 01. 1948. https://www.tbmm.gov.tr/tutanaklar/TUTANAK/TBMM/d08/c009/ tbmm08009030.pd. Son erişim tarihi: 11. 05. 2017.
  • TBMM Zabıt Cerideleri, Dönem: VIII, c.XIV, Toplantı: 3, 13. 12. 1948. https://www.tbmm.gov.tr/tutanaklar/TUTANAK/TBMM/d08/c014/ tbmm08014018.pdf. Son erişim tarihi: 11. 05. 2017

TURNING BACK PROCESS OF RELIGIOUS EDUCATION IN TURKEY (1946-1949)

Yıl 2017, Sayı: 1, 37 - 56, 31.08.2017

Öz

Since the proclamation of the republic, the position of religion and religious

education has been one of the most discussed issues in Turkey. In parallel

with the religion polices of the governments different practices have been observed

about religious education. It can be inarguable stated that compulsory

variability of Turkish Republic influenced this situation as well as world political

conjuncture. Proclamation of the republic and the law on unification of education

accepted on 3 March 1924 right after, have to be accepted as a milestone

about religious education. After this statute which aimed to abolish dualism in

education and to shut down madrasahs, imam hatip high schools were opened to

fill deficiency of religious education. However, the position of imam hatip high

schools in Turkish national education system has been a matter of opinion. Free

motion of these schools were restricted between 1923 and 1946 years in which

republican people’s party was the only effective power in Turkey. In this period

secular state and therefore secure education concept was adopted. Seeing these

schools as a continuation of madrasahs inarguable influenced this situation. As

a result of this these schools were shut down because of fewness of student in

1930-1931 education year. This situation continued till 1949 and in 1949 these

schools were reopened as imam hatip courses. In this study, mild changings

occurred in religious education policy of Republican people’s party as an obligation

of bringing democracy process and reflections of these especially in

parliament reports wiil be discussed. In this context reopening issue of imam

hatip high schools will be discussed in historicity.

Kaynakça

  • AKIN, Abdullah (1983), Cumhuriyet Dönemi Din Eğitimi (1920-1950), Bursa.
  • ALTUNTAŞ, Kasım (2013), Eğitim Tarihi Bağlamında Türkiye’de Cumhuriyet Sonrası Din Eğitimi ve Öğretimi Uygulamaları (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi), Bayburt.
  • KARPAT, Kemal (1967), Türk Demokrasi Tarihi, İstanbul.
  • KOÇAK, Cemil (2015), Türkiye’de İki Partili Siyasi Sistemin Kuruluş Yılları (1945-1950), c.IV, İstanbul.
  • KURT, Hasan (2014) ‘’ Anadolu İmam Hatip Liselerinin Tarihi Gelişim Süreci Ve Öğrencilerinin Kelam Dersine İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi (Bartın Anadolu İmam Hatip Lisesi Örneği)’’, The Journal of Academic Social Science Studies (JASS), Doi number:http://dx.doi.org/10,9761/JASSS2276 Number: 24, p. 73-91, ss.74-91
  • NEVZATOĞLU, Zeynep (2006) Basında Din Eğitimi-Öğretimi Laiklik Tartışmaları (1945-1960), Ankara.
  • UYANIK, Ayşe (2013), Basında Din Eğitimi Tartışmaları 1945-1960 (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara.
  • ÖZTÜRK, Veli( 1997), Türkiye’de Din Eğitimi ve Siyaset-TBMM Zabıtlarında Din Eğitimi Tartışmaları-1920-1990 (Basılmamış Doktora Tezi), İzmir.
  • ŞİMŞEK, Eyüp (2013), ‘’Çok Partili Dönemde Yeniden Din Eğitimi ve Öğretimine Geçiş Süreci 1946-1960’’, A. Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi [TAED], sayı: 49, Erzurum, ss. 391-414
  • TEMEL, Mehmet (2010), Atatürk Dönemi Din Hizmetleri, Ankara.
  • PARMAKSIZOĞLU, İsmet (1966), Türkiye’de Din Eğitim, Ankara.
  • Resmi Yayınlar Düstur. 06. 03. 1924. Sayı: 63. http://www.resmigazete.gov.tr. 07.05.2017
  • Resmi Gazete. 06. 03. 1924. http://www.resmigazete.gov.tr. 07.05.2017
  • TBMM Zabıt Cerideleri, Dönem: VIII, c.III, Toplantı: 1, 14. 12. 1946. https://www.tbmm.gov.tr/tutanaklar/TUTANAK/TBMM/d08/c003/ tbmm08003016.pdf. Son erişim tarihi: 11. 05. 2017. 07.05.2017
  • TBMM Zabıt Cerideleri, Dönem:VIII, c.VIII, Toplantı: 2, 29. 12. 1947. https://www.tbmm.gov.tr/tutanaklar/TUTANAK/TBMM/d08/c008/ tbmm08008026.pdf. Son erişim tarihi: 11. 05. 2017.
  • TBMM Zabıt Cerideleri, Dönem: VIII, c.IX, Toplantı: 2, 14. 01. 1948. https://www.tbmm.gov.tr/tutanaklar/TUTANAK/TBMM/d08/c009/ tbmm08009030.pd. Son erişim tarihi: 11. 05. 2017.
  • TBMM Zabıt Cerideleri, Dönem: VIII, c.XIV, Toplantı: 3, 13. 12. 1948. https://www.tbmm.gov.tr/tutanaklar/TUTANAK/TBMM/d08/c014/ tbmm08014018.pdf. Son erişim tarihi: 11. 05. 2017
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Pir Murat Sivri

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Sivri, P. M. (2017). TÜRKİYE’DE DİN EĞİTİMİ VE ÖĞRETİMİNE YENİDEN DÖNÜŞ SÜRECİ (1946-1949). Anasay(1), 37-56.

TARANDIĞIMIZ DİZİNLER

140841397813979139801398113982139831398413986139871398813989 13990139911399215260152611526216020160211620516241


21251




20598

Creative Commons Lisansı