Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çevrim İçi Ziyaretçi Yorumlarının Karma Yöntemle Analizi: Selçuklu Kongre Merkezi Örneği

Yıl 2023, Sayı: 16, 1 - 18, 31.12.2023

Öz

Dünya çapında rekabetin güçlenmesi ile meydana gelen teknolojik, finansal ve siyasal gelişmeler; turizm alanında tüketim alışkanlıklarının değişmesine etki etmiştir. Bu etkiler ülkeleri ve şehirleri, turizm alanında önde olabilmek için zamanında gerekli planlamaları yapmaya zorlamış ve alternatif turizm kavramlarını gündeme getirmiştir. Alternatif turizm türlerinden biri olan kongre turizmi; sosyal ve kültürel farklılıkların gösterilmesini, ülke ve şehirlerde olumlu imaj oluşturulmasını, şehir sakinlerine alternatif sosyal, kültürel mekanlar ile bunlara katılım imkânını sağlayacaktır. Türkiye’de Kongre şehirlerinden biri olan Konya’da bulunan, Anadolu’nun en büyük kongre merkezi özelliğine sahip Selçuklu Kongre Merkezi (SKM); araştırma kapsamında değerlendirilmiştir. İnternet kullanımının yaygınlaşması ile çevrim içi yorumlar, turistlerin ziyaret deneyiminde önemli bir rol oynamaya başlamıştır. Araştırmada, SKM ile ilgili çevrim içi yorumlar incelenmiş, 355 yorum değerlendirmeye alınmıştır. Genel olarak, analiz sonucunda "Tesis Olanakları," "Hizmet" ve "Etkinlik Çeşitliliği" kriterlerinin en yüksek "Çok İyi" derecelendirmelerini aldığı görülmüştür. "Salonlar," "Otopark-Giriş" ve "Personel Yeterliliği" kriterlerinde de olumlu sonuçlar elde edilmiştir. "Konum-Ulaşım" kriteri ise "Çok İyi" ve "İyi" derecelerinde değerlendirilmiştir. "Temizlik" ve "Koruma-Güvenlik" kriterleri ise daha düşük puanlar almıştır, özellikle "Koruma-Güvenlik" kriteri "Çok Kötü" derecesinde tek bir değerle temsil edilmiştir. Bu analiz, mekanın farklı yönlerinin nasıl değerlendirildiğini ve hangi alanlarda geliştirme potansiyeli olduğunu göstermektedir. Ayrıca, yıllara göre kriter değerlerinin incelenmesi, mekanın gelişiminin ve performansının nasıl değiştiğini açıkça göstermiştir. Her yıl farklı kriterler altında elde edilen toplam değerler ve yüzdeler, mekanın gelişiminin ve hangi alanlarda daha iyi sonuçlar elde edildiğinin anlaşılmasına yardımcı olmaktadır. Cinsiyetlere göre yapılan değerlendirmelerde, "Tesis Olanakları," "Hizmet" ve "Etkinlik Çeşitliliği" gibi kriterlerde benzer değerlendirmelerin olduğu görülmüştür. Ancak bazı kriterlerde, örneğin "Salonlar" ve "Personel Yeterliliği" kriterlerinde farklı cinsiyetler arasında farklı değerlendirmeler olduğu gözlemlenmiştir. Yorum niteliklerine göre yapılan analizde, genel olarak "Olumlu" yorumların çoğunlukta olduğu görülmüştür. Kadın cinsiyeti "Olumlu" yorumlarda daha yüksek oranlarla yer alırken, erkek cinsiyeti "Olumsuz" yorumlarda daha yüksek bir yüzdeye sahiptir. Bu, farklı cinsiyetlerin mekanı nasıl algıladığına dair değerli bir içgörü sunmaktadır.

Kaynakça

  • Akgöz, E., Temizel, G. ve Otal, A. (2022). Kapadokya Bölgesi’nin Kongre Turizm Potansiyelinin Belirlenmesine Yönelik Bir Çalışma. Pamukkale Üniversitesi İşletme Araştırmaları Dergisi, Cilt: 9, Sayı: 1, Sayfa: 143-162.
  • Ankara Congresium Kongre Merkezi hakkında genel bilgiler www.atocongresium.com adresinden edinilmiştir. Son erişim tarihi: 28.01.2023.
  • Aydın, U. (2007). Yöneylem Araştırması, İşletmecilik Uygulamalı Bilgisayar Destekli Modelleme. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Aymankuy, Y. (2006). Kongre Turizmi ve Fuar Organizasyonları. Detay Yayıncılık. Ankara.
  • Ayverdi, İ. (2005). Misalli Büyük Türkçe Sözlük. İstanbul: Kubbealtı Neşriyatı.
  • Baytok, A., Soybalı, H.H. ve Emir, O. (2010). Destinasyonların Toplantı Turizmi Amaçlı Pazarlanmasında Kongre ve Ziyaretçi Bürolarının Rolü: İstanbul Kongre ve Ziyaretçi Bürosu Örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23, 9-22.
  • Boisen, M., Terlouw, K., Groote, P. ve Couwenberg, O. (2018). “Reframing place promotion, place marketing, and place branding –moving beyond conceptual confusion”, Cities, 80, s. 4-11.
  • Clark, J. D. (2008). “Considering a conventioncenter: Ten questions communities will confort”, Journal of Convention & Event Tourism, 6(1–2): 5–21.
  • Dolgun, M. Ö., Özdemir, T. G., ve Oğuz, D. (2009), Veri Madenciliğinde Yapısal Olmayan Verinin Analizi: Metin ve Web Madenciliği, İstatistikçiler Dergisi: İstatistik ve Aktüerya, 2(2), 48-58.
  • Eminoğlu, E. 2019. "Katılımcı Algılarının Kongre Turizminin Geliştirilmesine Etkileri; Antalya İlinde Bir Araştırma", Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi, İstanbul / Türkiye.
  • Garda, B., Kurnaz, A. ve Avcı, H. (2016). “Konya İli’nin Kongre Turizmi Potansiyelinin Değerlendirilmesi”, Selçuk Üniversitesi, Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, Sayı: 11, s. 172-185.
  • Getz, D. (1997). Event Management and Event Tourism. Cognizant Communication Corporation, New York. Gündüz, H. ve Güler, M. E. (2015). Termal Turizm İşletmelerinde Çok Ölçütlü Karar Verme Teknikleri Kullanılarak Uygun Tedarikçinin Seçilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 30(1), 203-222.
  • İstanbul Lütfi Kırdar Kongre ve Sergi Sarayı hakkında genel bilgiler www.icec.org adresinden edinilmiştir. Ayrıca bazı yapı ile ilgili rakamsal veriler www.wikipedia.org adresinden edinilmiştir. Son erişim tarihi: 28.01.2023.
  • Kanat İçöz, M. (2020). "Gösteri Salonlarının Akustik Girdilere Göre Mekânsal ve Yapısal Analizi: Konya Selçuklu Kongre Merkezi", Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya / Türkiye.
  • Kapusuz, A.G. (2018). Turizmde Niş Pazarlar, içinde: Etkinlik Turizminden M.I.C.E. Turizmine (Ed: Göral, R.), (s: 197-212). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Kilinç, U. (2020). Çevrim İçi Restoran Deneyimi Yorumlarının Karma Yöntem İle Analizi: Burdur Restoranları Örneği, Turizm Akademik Dergisi, 7(1), 65-82.
  • Kozak, M.A., Bahçe, S. (2009). Özel İlgi Turizmi. Detay Yayıncılık. Ankara.
  • Lin, H. C. K., Wang, T. H., Lin, G. C., Cheng, S. C., Chen, H. R. ve Huang, Y. M. (2020), Applying Sentiment Analysis to Automatically Classify Consumer Comments Concerning Marketing 4Cs Aspects, Applied Soft Computing, 97, 1-9.
  • Nyurenberger, L., Sewruikov, I., Luchina, N. ve Shchetinina, N. (2019). Economic and Social Development, “Congress Tourısm As An Indıcator Of The Development Of The Global And Natıonal Mıce Industry”, 47th International Scientific Conference on Economic and Social Development – Prague, 14-15 November 2019, Editors: Mario Konecki, Irena Kedmenec, Abey Kuruvilla.
  • Öztaş, B. (2019). "Kongre Otelleri Standartları ve Tasarım Kriterleri Üzerine Bir Araştırma: Bursa'da Kongre Turizmi Olanakları", Yüksek Lisans Tezi, Bursa Uludağ Üniversitesi, Bursa / Türkiye.
  • Sandıkcı, M., Çelik, S. ve Yayla, Ö. (2014). Sandıklının Kongre Turizmi Potansiyelinin Değerlendirilmesi, Marka Kent Sandıklı Sempozyumu 15-18 Ekim 2014, Sayfa: 422-440.
  • SKM. (2023). www.scckonya.com, Anadolu'nun En Büyük Kongre Merkezi, https://scckonya.com/GenelBakis, E. Tarihi: 18.01.2023.
  • Šušić, V. ve Mojić, J. (2014). “Congress Tourısm As A Market Nıche Of Busıness Tourısm”, Economıc Themes 52 (4): 513-530.
  • Şahin, E. ve Karakullukcu, B. (2019). Bir Kültürel Üretim Biçimi Olarak Etkinlik Pazarlaması ve Şehir Pazarlaması ile Olan İlişkisi: Selçuklu Kongre Merkezi Örneği, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (Prof. Dr. Fuat Sezgin Özel Sayısı). Sayfa: 248-268.
  • Şahin, N.N., Özata, E., Doğdubay, M. (2017). Müslüman Dostu Turizm Kapsamında Mice Turizm Organizasyonlarının Değerlendirilmesi. Journal of Recreation and Tourism Research, 4(Special Issue 1), 23-31.
  • Toksarı, M., İsen, İ. ve Dağcı, A. (2014). “Bir Şehrin Markalaşması ve Pazarlanması Süreci: Konya İlinde Bir Uygulama”, Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 7 (1): 328-343.
  • Turan, K.1997. Kongre Turizmi ve Türkiye’nin Kongre Turizmi Potansiyeli, Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı, Çanakkale / Türkiye.
  • Türkiye Turizm Stratejisi 2023 Eylem Planı verileri www.resmigazete.gov.tr adresinden edinilmiştir. Son erişim tarihi: 04.02.2023.
  • Yakut, Ş. (2019). "Alternatif Turizm Kapsamında Kongre Turizminin Turizm Ekonomisine Katkısı: Antalya İli Örneği", Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya / Türkiye.
  • WebHarvy (2023). Visual Web Scraping Software, https://www.webharvy.com/index.html, E. Tarihi: 14.01.2023.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Bilge Arıcan 0000-0002-4195-1369

Erkan Akgöz 0000-0001-6723-0271

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 16

Kaynak Göster

APA Arıcan, B., & Akgöz, E. (2023). Çevrim İçi Ziyaretçi Yorumlarının Karma Yöntemle Analizi: Selçuklu Kongre Merkezi Örneği. Selçuk Üniversitesi Akşehir Meslek Yüksekokulu Sosyal Bilimler Dergisi(16), 1-18.